Eftersom alla terrängkörning i princip är olaglig så är ju valet lätt, man är inte mer olaglig om man kör på egen mark för nöjesskull eller nån annans.Jag tycker att lagen är föråldrad och tills den ses över så kommer jag inte direkt ställa in min maskin och vänta .Sen att det finns en massa folk på forumet som pekar fingrar och hävdar att de minsann kör som ska och följer lagar och regler är bara löjligt.Har du inte skriftligt tillstånd från myndighet så är de precis lika olaglig som den som kör sönder ett naturreservat.Moraliskt sett är det något annat, men lagen har inte hunnit anamma det där med Moral...Min åsikt är att det här kanske inte är rätt sorts forum utan några kanske ska vända sig till ett mer miljörelaterat forum och strunta i att sitta och försöka få medlemmarna på detta att få dåligt samvete, jag tror att de flesta här vet vad lagen säger om vår hobby .Mer lagliga körområden! det är det enkla svaret på ett problem som bara ökar.Och kom ihåg att inför lagen är vi alla lika...
Men att kalla någon moraltönt och lagföljare är då riktigt löjligt. Vi är många som jobbar FÖR att atv, skoter, enduro och liknande ska gå utföra och då måste man rätt ofta "moralpredika" för att arbetet inte ska stranda.
Jag tror att alla som har en quad har tagit bort effektstrypningen/trimmat och alla som har atv har kört i skogen. Det är som att ha en bil med 200hk någon gång vill du veta hur fort det går.. Så hela den här diskussionen handlar nog mer om var man kör. Själv kör jag både i egen skog och i grustaget+ om jag ska besiktiga så är det några timmars jobb först vad är det för straffrubrisering på att åka på bakhjulet? För det är också kul ::
Det faktum att man inte lagligt kan köra på andra ställen än på väg var det som avgjorde mitt val av fyrhjuling, en vägregistrerad, då är jag i alla fall laglig när jag kör på vägen.
Har följt den har tråden en stund nu och det känns som någon eller några får lite för lite ligga