Jag blir så vansinnigt jävla trött på denna jävla hetsjakt."hjulingarna tar sig längre ut i våtmarkerna än endurohojarna". Kom igen nu vi har haft denna diskussion tidigare anersimyra. Problemet ligger inte i den enskilda åkaren eller de grupper som åker. Problemet är avsaknaden av lagliga alternativ.Du skriver som att någon mördat någon. De har antagligen kört i ett spår som funnits där i 20 år och vad ska man bevisa om markskadan? Det är trist att kommunerna inte fattar galoppen. Klart som F-N att man ska se till att lösa problemet men jag tror inte de hittat lösningen. Vad är grejen med hetsjakten? Sitter någon och spejar på dig när du är ute och går? Sitter det någon och tittar så att du inte bryter någon lag när du tar en promenad någonstans? Kollar dina grannar så att du källsorterar och alldrig slänger ett batteri i soppåsen? Har polisen klockat dig när du står med tomgång någongång? har du uppsamlingstråg under din arbetsmaskin så att inte olja kan droppa på marken? Detta är larvigt och att man väljer att gotta sig i att någon gjort fel är tragiskt. Jag är så sjukt trött på lama kommunanställda som ska leka duktiga.
Jag tycker inte heller att man skall köra sönder markerna, absolut inte, men om man jämför med vad markägarna tillåts göra så är det förbluffande att man inte ens på egen mark får framföra ett terrängfordon för sitt eget nöjes skull - enbart i direkt samband med skogsvård.Sen stämmer det inte att skogsmaskinerna gör så lite skada som möjligt, oftast så krävs det ju att man markbereder/plöjer markerna för att förbättra möjligheterna för föryngring, så även om den som kört skördaren inte kört sönder så kommer dom ju in med gigantiska maskiner som sliter sönder markerna till oigenkännlighet.(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Modernt skogsbruk ställer till oerhörd skada precis som du säger, markberedning ser för jävligt ut.Men i Botkyrka är inte problemet körning på marker som vi ser på dina bilder.Där kör man och förstör i NATURRESERVATEN; en oerhört stor skillnad, i ett reservat bedrivs "skogsproduktion" för att gynna olika arter av både växter och djur.Känsliga våtmarker körs sönder av en liten klick hjulingåkare som tycker att det är helt ok att köra sönder ett reservat.Varför gör man det?. Jo man tänker bara på sig själv och skiter i andra.Att ett reservat har andra värden än som ett område att köra hjuling på, det har man inte förståndsgåvor att förstå, nej att köra sönder så mycket mark, växter och djur som möjligt är uppenbart det enda som skramlar runt i deras förkrymta små hjärnor.Och som jag sagt tidigare, jag arbetar som entreprenör åt kommunen och känner givetvis tjänstemännen. Det är naturvårdarnas "arbete" som körs sönder.Sen ska dom tillsammans med ett antal markägare ta ställning till om lagliga leder ska utvecklas.Dom vet ju inte vilka det är som är skyldiga, alla dras över en kam.Alltså, "boven" kör ena dagen sönder reservaten, dagen därpå kommer "boven" och kräver en laglig led
Rickard, sorry kunde inte låta bli att sno din bild. (Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)[/quote Smart inlägg :hmmm:alla GÄSTINLOGGARE är inte hjulingåkare
Bilden visar ett markberett hygge. Markberedning gör man för att skapa bra planteringspunkter för ny skog, är det fel??