Tack för dom snabba svaren. Kollat lite på raptoen men har svårt att hitt nån som är vägreggad i min prisklass. Å blir en hel del vägåk med den här maskinen då jag redan har en terängmaskin. Ds 450 är en Can-am va? Vart i landet bor han?
Antar att det är addes storebror som startat tråden?Kom upp hit till mig (Olle) och testa min YFZ så ska du se att du lägger ut traktorn (Polarisen) på blocket illa kvickt! Nä men alla maskiner har ju för och nackdelar.Beror ju på också hur du tänkt att använda den, men blir det mycket asfaltsåka så är en raptor 700 eller Honda TRX 700xx att föredra p.g.a. den större motorn. Dock så får en vägreggad enbart ha ca 20 hk om den ska vara laglig. Men vad jag vet så är det inte många som följer detta.Men alla 450 maskiner är byggda för crossbanan. Detta innebär ju att dom har riktigt bra dämpare, kvicka motorer, lätta och väldigt smidiga maskiner. Dock täta serviceintervaller.Dom som är större än 450cc är tyngre, större och inte lika välbalanserade men har ju mer motor vilket trots allt är roligare om du åker mycket väg.Dom som är mindre än 450cc är ju istället något mindre och lättare. Även dom med sämre chassin och är klenare. Men dom är billigare och bra nybörjarmaskiner för att testa på en Quad.Det kan man väl säga rent generellt men det skiljer relativt mycket mellan varje modell också.Just DS 450 är en av dom klenare 450 maskinerna i motorn och den är relativt smal om det inte är en DS450 XMX som kom 2010 om jag inte missminner mig. Den är dock väldigt lätt och välbalanserad och XMXen är nog den 450 maskinen som har bäst chassi. Den äldre som bara heter DS 450 som finns -08 och -09 är betydligt sämre i chassit men fortfarande helt ok.Ska du åka mycket väg är en bred maskin att föredra.// Olle
Motto och vad dom uppfyller är två helt olika saker.Min uppfattning om Can-am har jag fått efter att jag dels provkört. Men framförallt så känner jag 90 % av alla SM åkare i Quadcross, var ner på Lag-EM i höstas med det svenska laget som supporter. Ska åka Sveriges största Quadcross serie samt eventuellt nån SM-deltävling iår. Så jag tror faktiskt att jag har relativt bra koll på quadar... Men jag vet inte...Men om nu den äldre DS 450 är så himla bra, varför är det då ingen som tävlar med en sådan någorlunda original? En kompis (SM-åkare) funderar på att köpa trim för närmare 20.000 utöver öppet luftfilter och FMF helsystem för att hänga på konkurrenterna som effekthöjande delar för ca 5.000?