Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: LTZ 400 -05 utan expansionskärl??  (läst 2528 gånger)

Utloggad Heelclickern

LTZ 400 -05 utan expansionskärl??
« skrivet: 6 maj 2012 kl. 22:30:20 »
Tjena hallå!

Skaffade mig en Ltz 400 -05 i fredags och har kört hela helgen och den går som en dröm!
MEN tog in den i verkstaden i kväll för lite genomgång och inser ganska fort att det inte sitter nåt expansionskärl för glykolen på den??
Ringde förra ägarn för å höra om han gömt den klurigt eller, men han säger att d inte ska sitta nån??  Låter ju lite crazy....  Men kan inte se nåra fästen som ser tomma ut eller bortplockade. Körde ca 6 timmar i sträck idag utan att den visat tecken på att gå varm men är ju risk man blir nojjig då man ingen koll har på vätskenivån
Nån här som har nån aning om detta??

Tacksam för svar

Quadbiker

  • Gäst
Quadbiker
SV: LTZ 400 -05 utan expansionskärl??
« Svar #1 skrivet: 6 maj 2012 kl. 22:54:11 »
Hej!

På min LTZ400 sitter kylarvätskebehållaren jämte vänster framskärm. Min är visserligen en 2008, men har svårt att tänka mig att det skulle skilja?


Utloggad Pelle_jkpg

SV: LTZ 400 -05 utan expansionskärl??
« Svar #2 skrivet: 7 maj 2012 kl. 07:16:57 »
Den är fäst med 2 skruv i vänster sida av kylaren och en skruv i väster skärm. Ta gärna en bild över vänster framhjul så man kan se på din maskin :)
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Heelclickern

SV: LTZ 400 -05 utan expansionskärl??
« Svar #3 skrivet: 7 maj 2012 kl. 08:48:59 »
Ska lägga upp nåra bilder ikv.....  Men det finns inget kärl bredvid kylaren...  Finns inget kärl alls.....  =/
Känns väldigt skumt, varför montera bort ett expansionskärl??

Utloggad Britsmar

SV: LTZ 400 -05 utan expansionskärl??
« Svar #4 skrivet: 7 maj 2012 kl. 09:20:06 »
Ska lägga upp nåra bilder ikv.....  Men det finns inget kärl bredvid kylaren...  Finns inget kärl alls.....  =/
Känns väldigt skumt, varför montera bort ett expansionskärl??
För att det spruckit och man ska sälja maskinen.
Finns människor till allt :/
braaaaaa braaaaaa braaap
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46744.0 - Världens snabbaste fyrhjuling

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44317.0 - Världens bästa raptor belysning

Utloggad Heelclickern

SV: LTZ 400 -05 utan expansionskärl??
« Svar #5 skrivet: 7 maj 2012 kl. 09:31:07 »
 Han som sålde den påstod att han inte hade expansionskärl på sin 450f och att inget sitter på hans brorsas 250f
Låter jävlit fel af.....

Utloggad Pelle_jkpg

SV: LTZ 400 -05 utan expansionskärl??
« Svar #6 skrivet: 7 maj 2012 kl. 13:35:15 »
Detta va den bästa bilden jag hittade på google. Men du ser behållaren med blå vätska? Den är relativt stor så går inte missa om du har en.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Heelclickern

SV: LTZ 400 -05 utan expansionskärl??
« Svar #7 skrivet: 7 maj 2012 kl. 20:52:13 »
kan inte se nåra märken från att det suttit ett expansionskärl överhuvudtaget på den..... =s
Bifogar en bild på vänster sida där det borde sitta.

Utloggad Pelle_jkpg

SV: LTZ 400 -05 utan expansionskärl??
« Svar #8 skrivet: 7 maj 2012 kl. 20:56:55 »
Den gul/ genomskinliga slangen misstänker jag är expansionsslangen. Så om det blir övertryck så rinner det rakt ut som på en cross ex. Sen om det ska vara så kan jag inte svara på. Men tror absolut inte det är någon fara få länge du har "övertrycksslangen"
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Britsmar

SV: LTZ 400 -05 utan expansionskärl??
« Svar #9 skrivet: 7 maj 2012 kl. 21:12:07 »
Dom sitter ju allt lite utsatt så de vore nog inte konstigt om de gått sönder o han inte (vill) löser problemet bara. Sen kanske tanken delar fästen med nått annat ifrån början. Svårt o avgöra såklart.
braaaaaa braaaaaa braaap
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46744.0 - Världens snabbaste fyrhjuling

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44317.0 - Världens bästa raptor belysning

Utloggad Heelclickern

SV: LTZ 400 -05 utan expansionskärl??
« Svar #10 skrivet: 7 maj 2012 kl. 21:21:51 »
Ok... stort tack för hjälpen.... ;-p
Får hålla hård koll på nivån innan och efter körning bara ..... men den går som en klocka i övrigt så borde vara lungt.
Var just å kikade på en polares ktm 400 nånting 4stomp och på den sitter det inte nåt kärl heller.
Sen läste jag en tråd igår på en amerikansk quad sida att en del "race" maskiner inte är utrustade med kärl...

Men vilka/vilken glykol rekommenderar ni till den.... känns som en bra investering att tömma systemet så man kan fylla på kylarn vid behov,för just nu har jag ingen aning vad som är i =/

Utloggad Heelclickern

SV: LTZ 400 -05 utan expansionskärl??
« Svar #11 skrivet: 7 maj 2012 kl. 21:24:08 »
Den gul/ genomskinliga slangen misstänker jag är expansionsslangen. Så om det blir övertryck så rinner det rakt ut som på en cross ex. Sen om det ska vara så kan jag inte svara på. Men tror absolut inte det är någon fara få länge du har "övertrycksslangen"

just ja.... den gula slangen sitter kopplad till fläkten? dock en svart från kylarn..

 


Online just nu.

168 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Johan U, akai, CFM, Diesel Nordlöf,
Flest online idag: 197. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme