Det känns lite som om du tror en hel del.Har du kört på crossbana?Har du kört en 400-450...?En 250 har effekt att förflytta sig, och kanske 2-3 hästar att ha kul med.En 400 har dels effekt för att förflytta sig med, och sen 15 hästar att ha kul med!...och en 450 har förflyttningseffekt plus 25 hästar att ha kul med!!!Tro mig, skillnaden emellan en 250 och en 400-450 är stor, så om du anser att 250 är rätt rapp, behåll den så länge du orkar.Skall du köra lite i nån grusgrop några gånger per år funkar nog Goes/Smc/Hyosung/Dinli 450-500 mfl men detta underlag dödar chassiet ifall körningen blir frekvent.Och där har vi nästa skillad, chassiet.På 250:n finns ett chassie som påminner om en golfbils, även i jämförelse med de ovan nämnda maskinerna.Jämför du sedan med de japanska så blir det ytterligare en ny dimension.Så återigen, är du nöjd med 250:n, behåll den så länge du orkar!Sen detta med automat...Jag väljer själv automat när det gäller bil.Även när jag var insnöad på Corvetter så köpte jag alltid automat.Har kört automat hela mitt liv... typ...Och även med fyrhjuling....och till och med funderat på att byta mc just pga att Honda nu släppt sin 1200 med automat!MEN, skall man busa, då föredrar jag manuellt alla dagar i veckan.Visst, det gick att sladda grusväg med Renegaden, men Raptorn och Eatv:n var klart bättre!Crossbana har jag provat, men fi fan vad jobbigt... så det lade jag ner.Och visst kan växlandet där säkert upplevas som ett problem, men med större motor minskar växlingsbehovet och dels så vänjer du dig.För med automat så tillkommer nämligen ett problem.På en fyrhjuling är flertalet av automaterna av CVT-princip.Detta är rätt ovanligt bland bilar än så länge (jo, på 70-talet fanns ju remjohan bla) och nu har Audi och Chrysler och nån till CVT, men annars är det glest.Och i marknivå funkar det riktigt bra, hade gärna tagit den lådan till min Audi, men den finns inte med AWD så blev utan...MEN, på en fyrhjuling lättar man ibland, särskilt på en crossbana.Och då kan det bli problem... nä, inte när man lättar... men när man landar.Då är ibland utväxlingsförhållandet totalfel och efter några landningar kan omfattande reparationer krävas.
...och nån till...