Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Helsyntet - Mineral?  (lĂ€st 1231 gĂ„nger)

Utloggad shinepanze

Helsyntet - Mineral?
« skrivet: 8 april 2012 kl. 09:29:50 »
tÀnkte slÀnga i mineral olja och kolla ifall det smörjer bÀttre , men min frÄga Àr ,finns det nÄgot jag bör tÀnka pÄ? Àr det dÄligt/bra att göra sÄ elr? för vad jag lÀst Àr ju att det gr att blnda dessa 2 ?


Mvh

Utloggad LAHA

SV: Helsyntet - Mineral?
« Svar #1 skrivet: 8 april 2012 kl. 09:55:35 »
Vad fÄr dig att tro att mineralolja skulle smörja bÀttre?
Can Am Spyder RS

Utloggad Oskar P

SV: Helsyntet - Mineral?
« Svar #2 skrivet: 8 april 2012 kl. 10:23:04 »
nej, precis! mineral smörjer sÀmre och ger högre friktion. helsyntet Àr det bÀsta du kan hÀlla i motorn, enkelt förklarat sÄ kan man likna mineraloljan vid ett kullager med olika stora kulor, sÄklart kommer bara de största kulorna att stÄ för lagringen, de andra gör ingen nytta, och helsyntet har exakt lika stora kulor, dÀrför kommer ett lager med helsyntet att glida bÀttre.
glöm myter om att helsyntet löser upp packningar eller Àr för tunn, helsyntet finns i alla möjliga viskositeter bara att de tunnare har blivit vanligare idag.
en nackdel med helsyntet Àr nÀr det kommer till vÄtkopplingar, dÀr kan man fÄ en ökad slirning eftersom oljan Àr halare, och det Àr ju inte önskvÀrt, dÀrför kan man gÄ pÄ en mineral eller delsyntet, som för övrigt bestÄr av mestadels mineralolja, fast till ett dryare pris, sÄ jag förstÄr inte vitsen med delsyntet.
sprider dieselrök i dalslandsskogarna med min Arctic Cat 700 diesel -10 http://www.dieselpowermag.com/features/trucks/0708dp_700_diesel_atv_lombardini/index.html
Maxxis Bighorn 27" pÄ MSA Trooper
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
HasplÄtar
frÀmre och bakre Bull-bar
Kimpex Outback packvÀska
Medlem i ND-ATV  samt Svenska ATV Föreningen
http://www.norradalsatv.n.nu/
Sist men inte minst, Tread Lightly! http://treadlightly.org/about-us/our-principles/

Utloggad shinepanze

SV: Helsyntet - Mineral?
« Svar #3 skrivet: 8 april 2012 kl. 10:39:47 »
nej jag vet inte ,trĂ€ffade en kille som sa han tyckte det va bĂ€ttre med mineral... plus att jag hade en dunk mineral olja nere i garaget som bara stod, sĂ„ jag  tĂ€nkte bara dubbel kolla ifall det gör nĂ„ ksada ifall jag tappar ut helsyntetiska olja som Ă€r i nu , och sĂ€tter i mineral och kör typ 50 mil sen kasnke byter tillbaka till helsyntet igen?men vill kĂ€nna efter sjĂ€lv hur det kĂ€nns med koppling osv .. Tack oskar p för förklaringen! :) men det skadar vĂ€ll inte att testa 1 gĂ„ng och se hur det kĂ€nns elr?

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Helsyntet - Mineral?
« Svar #4 skrivet: 8 april 2012 kl. 10:57:32 »
Min maskin skar nÀr jag bytte olja... frÄn hel till mineral.
Jag körde förvisso vÀldigt hÄrt ocksÄ...

Det Àr asviktigt med att anvÀnda olja som Àr klassad för din motorn.
Är det vĂ€rt att chansa för nĂ„gon hundralapp? 

Jag kommer aldrig köpa nÄn olja direkt ur hyllan utan att noga kontrollera den funkar i min motor.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Lowest

SV: Helsyntet - Mineral?
« Svar #5 skrivet: 8 april 2012 kl. 14:05:27 »
Jag har alltid kört mineralolja i mina maskiner.

Raptorn hade rullat ca 1000mil nÀr jag böt in den och den var kÀrnfrisk och orörd.

Kawan har rullat runt 1300mil nu.
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplÄtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
HjÀlmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvÀrme

Barossa 250 -05

SĂ„lda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad shinepanze

SV: Helsyntet - Mineral?
« Svar #6 skrivet: 8 april 2012 kl. 16:54:16 »
aa jag sket i att testa ,drog o köpte helsyntet ist har funkat bra med det ! :D tack för all hjÀlp och förklaringar! mÄ bÀst!

Utloggad Kardanmannen

SV: Helsyntet - Mineral?
« Svar #7 skrivet: 9 april 2012 kl. 08:22:24 »
Ja, olja Àr inte bara olja, klassningen ska juh vara "SL", och det klarar inte ens castrols mc olja. Och sen mÄste juh oljan klara av vÄtkoppling. SÄ den Àr mÀrkt med "JASO". Vet inte hur kÀnsliga dessa motorer Àr, men mÄnga andra bilar, grÀsklippare Àr juh sjukt kÀnsliga. SÄ varför chansa..

Utloggad shinepanze

SV: Helsyntet - Mineral?
« Svar #8 skrivet: 9 april 2012 kl. 10:44:33 »
aa kÀnde ungefÀr sÄ faktist,onödigt att chansa .. men nu funkar den fint fint förutom att den dör pÄ tomgÄng?:S

 


Online just nu.

184 gÀster, 9 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Tictic, Lillen285, raptor350, Per I Byn, Vonpersson, Martin o, skogsvarelse, Bobbanhbg, Empoli,
Flest online idag: 208. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme