Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: 54 500 mil lång ATV-Led genom Sverige!  (läst 3803 gånger)

Utloggad Mudde

54 500 mil lång ATV-Led genom Sverige!
« skrivet: 2 april 2012 kl. 15:58:01 »
I Sverige finns 54 500 mil ledningsgator (= 13,6 varv runt jorden) varav 32 950 mil i jorden och 21 550 mil luftledning.

I mina ögon lämpliga för fyrhjulingskörning  ()p men......

Citat från en person på Naturskyddsföreningen;

"Vad gällande att använda kraft- och ledningsgator som körleder så anser jag inte heller det vara det lämpligaste alternativet. Idag utgör nämligen ledningsgatorna, tillsammans med slagna vägslänter, de största sammanhängande ”slåtterängarna” i landet. Dessa är av stor betydelse för många kärlväxter och insektsarter. Med tanke på den mycket stora brist av ängsmarker i landskapet i övrigt så bör ledningsgator därför i första hand betraktas som en slags ängsmarker."  :nono:

Stöd SATVF och Terränggruppen i arbetet med att skapa leder innan hela jordytan anses vara känslig naturmark  :lol:

Bli stödmedlem - vi behöver Ert stöd  ()p
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Framnäsmannen

SV: 54 500 mil lång ATV-Led genom Sverige!
« Svar #1 skrivet: 2 april 2012 kl. 17:34:39 »
Här tycker jag att denna "någon" från naturskyddsföreningen är lite snabb i sitt antagande. Jag sällar mig till de här på forumet som faktiskt värnar naturen, och tycker att vissa arter i vår flora och fauna är värda att bevara. En del mark är faktiskt rent farlig att fräsa runt i (för flora och fauna alltså). Men att jämföra ledningsgator med vägrenar känner jag är lite väl förenklat.
Skillnaden är ju att vägrenarna slås en gång om året, och får just funktionen som de gamla slåtterängarna hade. Man tar vid vägslåtter dessutom hänsyn till de ställen som är utpekade som "artrik vägkant" just för att gynna de speciella arter som kan finnas på dessa platser. Att kalla ledningsgator för "slåtterängar" är förenklat och, anser jag, direkt felaktigt. Ledningsgatorna röjs visserligen med jämna intervall för att hålla vegetationen tillbaka för att inte komma i konflikt med luftledningarna, men då är det sly och busk som hålls tillbaka. Visserligen finns öppna partier i många ledningsgator som mer är att klassa som ängsmark. Men det är direkt felaktigt att använda ordet slåtteräng och jämföra med vägrenarna. Faktiskt tycker jag att det tyder på en viss okunskap.
Skillnaden är som jag nämnde tidigare att "slåtterängen" slås en gång om året vilket gynnar vissa typer av växter som får chansen att fröa av sig och gro utan att kvävas av tjock vegetation. En ängsliknande ledningsgata som inte slås ger inte denna förutsättning. Där får vegetationen fritt etablera sig utan föryngring.
En annan skillnad med gamla tiders hagmarker var att bondesamhället höll djur på bete, vars klövar beredde jorden. Det här gjorde att de växter som fröade av sig gavs en chans att hamna i jorden och gro. Mark som ligger helt orörd växer igen vilket inte direkt gynnar den biologiska mångfalden.

Det här skulle med andra ord tala FÖR att upplåta ledningsgator som ATV-leder. En viss trafik skulle bereda jorden och skapa förutsättningar för vissa växter att få bättre möjligheter att gro och därmed överleva och den biologiska mångfalden skulle gynnas.

 
Outlander 800 Max Ltd -10
PVPJTGB 9031 -63

Ski-Doo på vintern, Sea-Doo på sjön, borde det inte heta Wood-Doo i skogen då?

Utloggad Mudde

SV: 54 500 mil lång ATV-Led genom Sverige!
« Svar #2 skrivet: 2 april 2012 kl. 17:37:21 »
 :lol:  ()p
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad ATM_Patrik

SV: 54 500 mil lång ATV-Led genom Sverige!
« Svar #3 skrivet: 2 april 2012 kl. 18:16:12 »
 ()p ()p
Can-am Outlander 1000 XT-P 2013

Utloggad Sper

SV: 54 500 mil lång ATV-Led genom Sverige!
« Svar #4 skrivet: 2 april 2012 kl. 18:45:17 »
Vadå är de lagligt å köra under ledningar?

Utloggad yello

SV: 54 500 mil lång ATV-Led genom Sverige!
« Svar #5 skrivet: 2 april 2012 kl. 20:23:56 »
Vadå är de lagligt å köra under ledningar?
Nej, inte direkt, inlägget  från början ville visa hur mycket potentiell körsträcka det finns under kraftledningar

Utloggad Mudde

SV: 54 500 mil lång ATV-Led genom Sverige!
« Svar #6 skrivet: 2 april 2012 kl. 20:49:20 »
-Ja, jag har så himla svårt att acceptera att vi inte skulle kunna få köra på dom istället för som idag lite här och där. Dessutom skall det ju finnas inspektionsvägar på dom som vi kunde hålla rena från sly  ;D
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad kung ku

SV: 54 500 mil lång ATV-Led genom Sverige!
« Svar #7 skrivet: 2 april 2012 kl. 22:15:58 »
jag håller fullständigt med om att man skall värna om djur o natur.men ledningsgator, hur gör man vid reparationsbehov använder svävare eller sänker ner någon från helikopter :hmmm: jag tycker det är en utmärkt ide´ mer sådana kreativa tankar ()p

Utloggad August

SV: 54 500 mil lång ATV-Led genom Sverige!
« Svar #8 skrivet: 2 april 2012 kl. 22:30:05 »
Bra plan  ()p ()p
Honda Trx250 -04

Utloggad Oskar P

SV: 54 500 mil lång ATV-Led genom Sverige!
« Svar #9 skrivet: 2 april 2012 kl. 22:32:59 »
Här tycker jag att denna "någon" från naturskyddsföreningen är lite snabb i sitt antagande. Jag sällar mig till de här på forumet som faktiskt värnar naturen, och tycker att vissa arter i vår flora och fauna är värda att bevara. En del mark är faktiskt rent farlig att fräsa runt i (för flora och fauna alltså). Men att jämföra ledningsgator med vägrenar känner jag är lite väl förenklat.
Skillnaden är ju att vägrenarna slås en gång om året, och får just funktionen som de gamla slåtterängarna hade. Man tar vid vägslåtter dessutom hänsyn till de ställen som är utpekade som "artrik vägkant" just för att gynna de speciella arter som kan finnas på dessa platser. Att kalla ledningsgator för "slåtterängar" är förenklat och, anser jag, direkt felaktigt. Ledningsgatorna röjs visserligen med jämna intervall för att hålla vegetationen tillbaka för att inte komma i konflikt med luftledningarna, men då är det sly och busk som hålls tillbaka. Visserligen finns öppna partier i många ledningsgator som mer är att klassa som ängsmark. Men det är direkt felaktigt att använda ordet slåtteräng och jämföra med vägrenarna. Faktiskt tycker jag att det tyder på en viss okunskap.
Skillnaden är som jag nämnde tidigare att "slåtterängen" slås en gång om året vilket gynnar vissa typer av växter som får chansen att fröa av sig och gro utan att kvävas av tjock vegetation. En ängsliknande ledningsgata som inte slås ger inte denna förutsättning. Där får vegetationen fritt etablera sig utan föryngring.
En annan skillnad med gamla tiders hagmarker var att bondesamhället höll djur på bete, vars klövar beredde jorden. Det här gjorde att de växter som fröade av sig gavs en chans att hamna i jorden och gro. Mark som ligger helt orörd växer igen vilket inte direkt gynnar den biologiska mångfalden.

Det här skulle med andra ord tala FÖR att upplåta ledningsgator som ATV-leder. En viss trafik skulle bereda jorden och skapa förutsättningar för vissa växter att få bättre möjligheter att gro och därmed överleva och den biologiska mångfalden skulle gynnas.
håller helt med dig, även om jag inte besitter samma kunskap i ämnet, mer än att man bör köra med huvet och visa hänsyn mot moder natur, men i min mening så kan en kraftledningsgata knappast ta mycket skada av körning, eftersom svenska kraftnät med jämna mellanrum kör bandvagnar i sina gator.
finns väldigt mycket skog där man absolut inte ska köra, men det finns också skog där det inte har nån större betydelse om man kör eller ej, och ju lättare fordon man tänkt köra desto lättare borde det ju vara att få köra, kan ju förstå om SNF-mullarna hoppar jämfota om man kommer med en ZIL screw-drive och kör, men en ATV väger ju nästan inget, så om man inte sätter spinn på hjulen på fel ställen så lämnar man heller inga spår!
sprider dieselrök i dalslandsskogarna med min Arctic Cat 700 diesel -10 http://www.dieselpowermag.com/features/trucks/0708dp_700_diesel_atv_lombardini/index.html
Maxxis Bighorn 27" på MSA Trooper
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
främre och bakre Bull-bar
Kimpex Outback packväska
Medlem i ND-ATV  samt Svenska ATV Föreningen
http://www.norradalsatv.n.nu/
Sist men inte minst, Tread Lightly! http://treadlightly.org/about-us/our-principles/

Utloggad Hydro

SV: 54 500 mil lång ATV-Led genom Sverige!
« Svar #10 skrivet: 2 april 2012 kl. 22:41:45 »
Att ledningsgator skulle vara fråntagna terrängkörningslagen är ju en "gammal" idé, men den har tyvärr alltid bromsats upp...
Om man avstod från myrmark, våtmarker och odlad mark och anordnade broar vid vattendrag och stenmurar och dessutom hade ett decibelkrav så kanske våra möjligheter skulle öka att få ta del av dessa tusentals mil?
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Framnäsmannen

SV: 54 500 mil lång ATV-Led genom Sverige!
« Svar #11 skrivet: 2 april 2012 kl. 22:45:58 »
Att ledningsgator skulle vara fråntagna terrängkörningslagen är ju en "gammal" idé, men den har tyvärr alltid bromsats upp...
Om man avstod från myrmark, våtmarker och odlad mark och anordnade broar vid vattendrag och stenmurar och dessutom hade ett decibelkrav så kanske våra möjligheter skulle öka att få ta del av dessa tusentals mil?
Precis! Säkerligen skulle en hel del ledningsgator behöva undantas och skyddas, men med rätt åtgärder och rätt val skulle det ändå bli galet många mil som gick att åka på. :djump:
Outlander 800 Max Ltd -10
PVPJTGB 9031 -63

Ski-Doo på vintern, Sea-Doo på sjön, borde det inte heta Wood-Doo i skogen då?

 


Online just nu.

194 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Vonpersson
Flest online idag: 209. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme