Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Luftburks-mod Can am Outlander/Renegade  (lĂ€st 4783 gĂ„nger)

Utloggad Brutaniel

Luftburks-mod Can am Outlander/Renegade
« skrivet: 27 mars 2012 kl. 23:57:35 »
Ville handla "stealth-snorkel" till min renegade, men det fanns inte hemma :(
SÄ jag gick ut i snickerboa och började knÄpa sjÀlv:) Första och förmodligen enklaste steget blev motorn insug! Original sitter luftintag till motor/cvt strax under vÀnster framskÀrm dÀr dom slÄss om luften i ett litet trÄngt utrymme med en gles splash guard som skydd. Min mod pÄ burken Àr simpel och ger förmodligen mer luftflöde Àn original istÀllet för mindre som vissa snorklar kan göra.

Jag började med att borra ur nitarna och montera bort röret som burken tar luft genom i origanutförande, sedan klippte jag till tvÄ rektangulÀra bitar frÄn en inredningsdetalj jag inte tyckte att min S70 förtjÀnade;) Dessa monterades över hÄlet efter lufröret en frÄn insidan och en frÄn utsidan med en massa packnings-silicon sÄ det blir ordentligt tÀtt.

Sen tog jag helt enkelt dremeln och gjorde ett nytt luftintag ovanpÄ luftburkens lock!

SÄ nu har alltsÄ burken ett större intag som sitter mycket bÀttre skyddat Àn original och tar luften minst lika högt upp som nÄgot annat stealth-kit skulle göra. Det hamnar heller inget annat insug/utblÄs i nÀrheten nÀr man gör pÄ detta sÀtt:)

Kommer Ă€ven att leda om vevhusventialtionen frĂ„n burken och upp till styrstĂ„ngen, sĂ„ att OM man drĂ€nker den sĂ„ slipper man iaf fĂ„ ner skitigt vatten i motorn, Ett galler med mesh-tyg över kommer hĂ„lla grovsopor snus och plĂ„nböcker frĂ„n att sugas in i burken och jag funderar Ă€ven pĂ„ att hitta nĂ„n finurlig kran "Typ soppa-kran frĂ„n moped eller liknande" att montera i botten pĂ„ burken, sĂ„ man  lĂ€tt kan öppna och tömma ifall nu vatten trots allt skulle ha hittat dit. Förslag pĂ„ lösning godtages med öppna armar:)




« Senast Ă€ndrad: 27 mars 2012 kl. 23:59:20 av dannehj »

Utloggad Brutaniel

SV: Luftburks-mod Can am Outlander/Renegade
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2012 kl. 12:15:38 »
Blev en tur igÄr sÄ jag fick prova nya versionen av luftburk. det gÄr hur fint som helst! Man hör rÀtt mycket insugsljud men det Àr inget som stör mig

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Luftburks-mod Can am Outlander/Renegade
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2012 kl. 12:31:46 »
Jag gillar din Ide!  Har du mĂ€rkt nĂ„n skillnad utöver ljudet? 

Jag skulle nog rekommendera du slÀnger pÄ ett sÄnt hÀr för att spara filter och motor.

http://www.crossvaruhuset.se/shop/?cat_id=824

Har funkat toppen till crossÄka iaf :-)
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Brutaniel

SV: Luftburks-mod Can am Outlander/Renegade
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2012 kl. 21:22:30 »
Eftersom vi har sÄ mycket snö hÀr uppe Ànnu sÄ har jag inte hunnit testa riktigt som jag vill. Men tröttare blev den iaf inte!:) och med tanke pÄ att den i originalutförande andas genom en snorkel med en öppning som Àr ungefÀr lika stor som ett locket pÄ ett cigarettpaket sÄ kan det ju bara bli bÀttre. Filterstrumpan sÄg smidigt ut! men det borde ju rÀcka med gallret som ska dit om jag klÀr det med mesh-tyg. det anvÀnds ju pÄ skotrar sÄ att det inte ska komma in snö. LÀgger det igen mesh-tyget för lÀtt sÄ ska jag handla mig en sÄn strumpa, fint att bara kunna rycka lös och damma av.

Har gjort snorklar till CVT:n idag med lite vvs-prylar frĂ„n Coop bygg och en kraftigare dammsugarslang frĂ„n Swedol!;) materialkostnad: 500-600kr Ska försöka komma med bilder och en liten beskriving i morgon nĂ€r det Ă€r helt klart.. Med mitt kitt kommer jag kunna doppa tills framskĂ€rmarna försvinner men inte lĂ€ngre! dĂ„ fĂ„r jag vatten pĂ„  remmen innan motorn börjar suga i sig, och jag vet inte om jag vill djupare heller:)

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Luftburks-mod Can am Outlander/Renegade
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2012 kl. 21:31:55 »
Jag följer detta med spĂ€nning  :) 
Kommer troligen modda min burk ocksÄ, monterade big gun + Efi och twin air filter idag. ':)

Men vad Ă€r vitsen med förbĂ€ttra ventilationen i CVT:n?  VĂ€rmeutveckling?
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Brutaniel

SV: Luftburks-mod Can am Outlander/Renegade
« Svar #5 skrivet: 29 mars 2012 kl. 21:41:31 »
Nej jag gör det inte för att förbÀttra ventilationen, bara flytta upp in och ut-luft sÄ att cvt-huset inte fylls med vatten om gör en djupdykning nÀr man Àr ute och busar

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Luftburks-mod Can am Outlander/Renegade
« Svar #6 skrivet: 29 mars 2012 kl. 21:48:54 »
I see  ()p
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Luftburks-mod Can am Outlander/Renegade
« Svar #7 skrivet: 27 april 2012 kl. 14:06:04 »
Hur har det gĂ„tt med bygget?  Du har inga fĂ€rdig bilder? Är nyfiken hur burken blev?   

TĂ€nkte ocksĂ„ blev det mycket insugsljud efter modden?  Provade o köra utan lock och JÄVLAR va det dĂ„nade  :o :o
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Brutaniel

SV: Luftburks-mod Can am Outlander/Renegade
« Svar #8 skrivet: 27 april 2012 kl. 14:46:11 »
Det har inte blivit av att fixa galler till locket Ànnu, men ja det blir en del insugsljud!:)
Nu tror jag ju det lÄter fruktansvÀrt om man plockar bort hela locket och plasten, men sÄ kör man ju aldrig:)
För mig Àr det tyst minst upp till halvgas nÀr jag kör som vanligt, mest nÀr man kör lite hÄrdare som insugsljudet ger sig till kÀnna,
högre varv och hÄrda accelerationer sÄ brölar det en del:).

Men det Àr ju en Can am! Muzzyröret vrÄlar och transmissionen ylar! LÄter det inte illa sÄ Àr det nog nÄgot pÄ tok:)

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Luftburks-mod Can am Outlander/Renegade
« Svar #9 skrivet: 27 april 2012 kl. 15:03:02 »
Det har inte blivit av att fixa galler till locket Ànnu, men ja det blir en del insugsljud!:)
Nu tror jag ju det lÄter fruktansvÀrt om man plockar bort hela locket och plasten, men sÄ kör man ju aldrig:)
För mig Àr det tyst minst upp till halvgas nÀr jag kör som vanligt, mest nÀr man kör lite hÄrdare som insugsljudet ger sig till kÀnna,
högre varv och hÄrda accelerationer sÄ brölar det en del:).

Men det Àr ju en Can am! Muzzyröret vrÄlar och transmissionen ylar! LÄter det inte illa sÄ Àr det nog nÄgot pÄ tok:)

Bra svar  ()p   Jag ville bara inte ha det dova resonansljudet nĂ€r man kör lugnt.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad JHN

SV: Luftburks-mod Can am Outlander/Renegade
« Svar #10 skrivet: 27 april 2012 kl. 17:14:37 »
ang. cvt. jag tycker insuget sitter ganska högt redan, men utblĂ„st sitter ju jĂ€ttelĂ„gt,  tycker det skall vara risk att vattnet rinner in bakvĂ€g vid lĂ„ga varv?
Outlander 1000 XT -12 terrÀng
* TJD XGEN bandsats
* RJWC Slip-on "Mirror shine"
* RJWC Pistol grip vÀxelspak
* Muzzy Digitune
* Twin Air Powerflow
* BRP-plog
* 2x10W LED fram
* 2x1W LED Eagle-eye positionslyse fram
* 1x15W LED bak (aktiveras med mikrobrytare)

Outlander Max 650 XT  -07 vĂ€gregg  [SÅLD]
Apache bandsats  -07 [SÅLD]

Utloggad Brutaniel

SV: Luftburks-mod Can am Outlander/Renegade
« Svar #11 skrivet: 27 april 2012 kl. 17:21:30 »
Har kört med cvt-blÄset helt under vatten en gÄng utan att det kom in nÄgot. Men det sitter lite vÀl lÄgt helt klart. Inget jag skulle lita pÄ :)

 


Online just nu.

178 gÀster, 2 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, mdk,
Flest online idag: 212. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme