Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Ställa soppaskruv med dubbla förgasare  (läst 2809 gånger)

Utloggad Tintin

Ställa soppaskruv med dubbla förgasare
« skrivet: 8 augusti 2006 kl. 23:41:28 »
Läste ett tips på HMF hemsida som säger att man ska ställa in soppaskruven innan man ger sig på munstyckena överhuvudtaget. Verkar i grunden ganska enkelt då det går ut på att först dra soppaskruven i botten och sedan skruva ut den så att man får den högsta, rena tomgången som möjligt. Men hur gör man när man har dubbla förgasare? Skruvar in bägge och skruvar sedan ut dom växelvis, eller??? :roll:  :roll:  :roll:
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad klotsvenne

Ställa soppaskruv med dubbla förgasare
« Svar #1 skrivet: 9 augusti 2006 kl. 00:03:18 »
alltid lite svårare med dubbla ..men prova o skruva ut dom lika mycket....men undrar om man inte ska ställa dom sist....kanske inte förresten.. :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  det är bara o modda på ...ibland ställer man upp tomgången lite när man ställer soppa skruvarna... :lol:  lycka till...
YFZ 450

Utloggad Tintin

Ställa soppaskruv med dubbla förgasare
« Svar #2 skrivet: 9 augusti 2006 kl. 00:18:23 »
På sätt och visst har du nog rätt, man kan väl kanske behöva justera dom till sist också. Jag läser HMF-tipset som att det är till för att man ska ha ett bra utgångsläge när man börjar.

Har en dag till på mig att få fram lite mer info, för systemet kommer först på torsdag. Kanske lika bra det, för det skadar nog inte att läsa på lite till först, men det är jobbigt att behöva vänta  :cry:
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad zacka

Ställa soppaskruv med dubbla förgasare
« Svar #3 skrivet: 9 augusti 2006 kl. 01:02:53 »
Tror bäst är att byta munstycke, sen justera soppa skruven
har läst om bränsle skruv justering förut, sök så hittar du flera inlägg
VEM FAN ÄR KLOTSVENNE ?

Suzuki LTZ400
Opel Calibra 4x4 Turbo
MB 300 CE 24v
Vw Golf GTI look

Utloggad Tintin

Ställa soppaskruv med dubbla förgasare
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2006 kl. 01:08:43 »
Så, nu sitter HMF-systemet på, munstyckena är bytta och soppaskruvarna ställda. Verkar ha hittat ganska rätt till slut. Enligt "choke-testet" så går den lite fet på lågfartsmunstycket och nålarna men helt rätt på högfartsmunstycket. Jag väntar nog med att göra något åt nålarna tills jag får mitt KoN-filter.

En fundering dock som inte ska ha något med munstycken eller nålar att göra. När jag slår av på gasen så "bluddrar" den lite. Inte så att den misständer, men den låter klart annorlunda än tidigare. Är det kanske normalt för fullflödessystem, eller har jag misslyckats med något allvarligt?

Jag är klart nöjd med resultatet hittills i alla fall. Fick vägdäcken balanserade igår, så nu går den som ett aggressivt strykjärn på vägen  :twisted:  Du får ta och provköra igen, Zacka, får se om du blir mer nöjd med den nu...

Ska fixa ett par bilder imorgon när det är ljust.
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad Tintin

Ställa soppaskruv med dubbla förgasare
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2006 kl. 10:10:09 »
Så här blev det!



FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad Dannelelle

Ställa soppaskruv med dubbla förgasare
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2006 kl. 10:31:19 »
Ser jäkligt fett ut :D
MC 250 -05 såld
Dinli 450 -05 såld
   Raptor 700

Utloggad sunfire

Ställa soppaskruv med dubbla förgasare
« Svar #7 skrivet: 11 augusti 2006 kl. 11:03:36 »
Snyggt!
Väsnas HMF-systemet mycket?
Nyfiken eftersom "hustruacceptansen" på oljud (enl. sambon) inte är så hög hemma hos mig. :cry: :wink:
...men jag kan ha fel...


Utloggad Tintin

Ställa soppaskruv med dubbla förgasare
« Svar #8 skrivet: 11 augusti 2006 kl. 11:24:27 »
Sunfire, nu kör jag med "silencer"-kitet som följer med, och den låter inte alls farligt. Det jag jämför med då är Dinlin som jag blev halvt döv av på fullvarv. Ska prova en sväng utan i helgen får se vad som händer.
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad sunfire

Ställa soppaskruv med dubbla förgasare
« Svar #9 skrivet: 11 augusti 2006 kl. 12:24:39 »
Ja när Dinlin var helt rensad i dämparen var det j*vla oljud på den och den lät rätt friskt när bara gnistskyddet var borttaget också. :)
...men jag kan ha fel...


Utloggad zacka

Ställa soppaskruv med dubbla förgasare
« Svar #10 skrivet: 11 augusti 2006 kl. 13:44:07 »
Tintin, snyggt som bara den med dubbla dämpare bak

Nöjd ? jag va nöjd med draget innan också ska du veta :), men man ville ha det draget han hade från start hela vägen ...

Jag tror du får justera nålarna också då blir han ännu aggresivare... vad har du de på nu ? vad rekomendera HMF med nål iställning ?

Vi kan ta o träffas i helgen om du vill i stan o snacka lite då får jag provköra
VEM FAN ÄR KLOTSVENNE ?

Suzuki LTZ400
Opel Calibra 4x4 Turbo
MB 300 CE 24v
Vw Golf GTI look

Utloggad Tintin

Ställa soppaskruv med dubbla förgasare
« Svar #11 skrivet: 11 augusti 2006 kl. 13:54:40 »
HMF hade ingen rekommendation vad gäller nålarna, bara för munstyckena. Jag köpte ett DynoJet-kit med både nålar och munstycken och fick då rekommendationen att köpa ett kit för BruteForce istället för det som är till KFX (har nog beskrivit det ovan iof). Efter att ha testat lite olika nu så drar jag slutsatsen att det nog inte var världens bästa råd. Just nu så kör jag med det kitets minsta munstycken, som tack och lov är alldeles lagom. Med tanke på att den går lite fet på original-nålen (den är inte ställbar) så verkade det lönlöst att sätta i BF-nålarna. Jag har dock beställt ett KoN-filter istället för det WhiteBrothers-filter jag har idag, så då får vi se om den fortfarande går fet på nålarna. Gör den inte det så ska jag testa BF-nålarna då.

Nu har jag rejält drag genom hela registret, och då kör jag ändå med silencern i nu.

Träffas gärna en sväng på stan om jag är hemma i helgen, men det vet jag först imorgon förmiddag, så jag kan väl lägga en PM till dig då?
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

 


Online just nu.

170 gäster, 5 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
minigranis, Atheos, qbtq, Diesel Nordlöf, PerGrein,
Flest online idag: 223. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme