Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Vilka munstycken och nålar ska jag använda?  (läst 1267 gånger)

Utloggad Tintin

Vilka munstycken och nålar ska jag använda?
« skrivet: 7 augusti 2006 kl. 04:41:22 »
Jag har skaffat ett HMF helsystem till min KFX 700 och ett WhiteBrothers luftfilter. Nu har jag också köpt ett DynoJet-kit. Fick rådet i affären att köpa det kitet som är till Brute Force istället för det som är till KFX 700 då det skulle passa bra till HMF-systemet. När jag läser instruktionerna för de olika kiten (hittade den andra på nätet) så framgår följande rekommendationer:

KFX 700:
Munstycke fram DJ 124 och bak DJ 128

BF 750
Munstycke fram DJ 150 och bak DJ 155

HMF föreslår på sin hemsida:
Munstycke fram 145 och bak 148 Keihin Round

I mina ögon verkar det vara ganska stor skillnad (begriper iof inte mycket av sånt här  :roll: ) ??? Nu finns det ju fler munstycken med i kitet och det minsta är DJ 134 (kommer till det sen i frågorna).

Vidare så är det olika nålar i de olika kiten:

KFX 700
DNO 119, inställning position 4

BF 750
DNO 227, inställning position 5

Nu till mina frågor (om jag nu kan använda det här kitet överhuvudtaget?):

1. Vilka munstycken ska jag använda, dom som föreslås i BF-kitet, ta dom som är så nära KFX-kitet som möjligt eller dom som är så nära HMF-rekommendationen som möjligt (det blir då antingen 144/148 eller 146/148)?

2. Vilka nålar ska jag använda, standard eller BF-kitet?

3. Om jag ska använda BF-kitets nålar, vilken position ska jag sätta e-brickan i?

4. Hur mycket ska jag skruva ut soppaskruven? BF-kitet föreslår 2 varv och KFX 2,5?

Kanske lite knepiga frågor (iaf för mig, det är därför jag sitter uppe kl 04.30 sista dagen på semestern  :lol:  :lol:  :lol: ), men jag vore oerhört tacksam för lite tips!!!
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad sunfire

Vilka munstycken och nålar ska jag använda?
« Svar #1 skrivet: 7 augusti 2006 kl. 09:25:40 »
Borde inte dom som gav dig rådet att ta BF-kittet istället veta... varför skulle dom annars rekomendera det framför ett som är gjort för din hoj??
...men jag kan ha fel...


Utloggad zacka

Vilka munstycken och nålar ska jag använda?
« Svar #2 skrivet: 7 augusti 2006 kl. 12:25:30 »
Jag tror du få följa HMF rekomendationer, det skulle jag ha gjort i varje fall

risken finns att den går sämre med fel munstycke :(

Ta kontakt med minhoj.se o fråga han
VEM FAN ÄR KLOTSVENNE ?

Suzuki LTZ400
Opel Calibra 4x4 Turbo
MB 300 CE 24v
Vw Golf GTI look

Utloggad Tintin

Vilka munstycken och nålar ska jag använda?
« Svar #3 skrivet: 7 augusti 2006 kl. 12:59:26 »
Det är ju självklart alltid en lösning. Erfarenhet brukar dock vara det bästa, så jag hoppades det fanns någon som provat. Det kanske det gör?
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad SoloNo1

Vilka munstycken och nålar ska jag använda?
« Svar #4 skrivet: 7 augusti 2006 kl. 20:46:51 »
Tintin !

Jag vet vad du ska börja gå igenom.... testade säkert 5st olika munstycken och olika inställningar med luften, var ett helvete varje gång tyckte jag när jag skulle byta och hålla på... men det är klart värt allt besvär...

Nu har du ju lite riktmärken för vad Hmf och Bf tycker, skulle följt Hmf rekomendationer då dom är etablerade i sammanhanget för att få lite krut i grejjorna...

Men som sagt så finns det inte "exakta inställningar" för varje enskild hoj !
it Raptor 700r -06
Trinty Stage iV
Pep Styrdämpare


Utloggad Tintin

Vilka munstycken och nålar ska jag använda?
« Svar #5 skrivet: 7 augusti 2006 kl. 23:28:07 »
Ja nu jävlar har jag läst på och frågat runt lite, så jag är redo och laddad att sätta igång så fort dämparen kommer!!!  :twisted:  :twisted:  :twisted:

ÅF säger att jag ska köra på BF-kitet rakt av, såväl nålar som munstycken.

Då munstyckena ligger ganska nära HMF rekommendationer kommer jag börja med det.

Funkar det inte bra så backar jag tillbaka till originalnålarna och laborerar med soppaskruv och munstycken tills jag är nöjd med dom (om jag fattar det rätt så spelar jag då med låg- respektive högregister).

Får jag det att funka bra så tänker jag sedan prova med dom olika inställningar som finns på BF-nålarna (och då ska det väl handla mest om mellanregister?).

Funkar inte det bra så provar jag att chimsa om originalnålarna och funkar inte det heller bra så lämnar jag in skiten  :lol:

Verkar det vara en "battleplan" som kan funka???

För övrigt så fick jag äntligen på gatdäcken idag. Dom känns kanon även om jag inte kunde få dom balanserade idag (svågern får fixa det på ons eller to). Blev till en början glad över hur mycket lättare och fortare det gick, tills jag konstaterade att jag ju har gått ner en tum på framhjulen och därför behöver justera om hastighetsmätaren  :oops:
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

 


Online just nu.

172 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
MSP, rogun,
Flest online idag: 203. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme