Har väntat rätt länge nu på leverans av min beställda 500 black edition årsmodell 2012. Ringde idag och papprena var ännu inte hemma men den var "reggad" nu, så jag fick ett reg nummer så länge.Knappra in det på transportstyrelsens e-tjänster för skojs skull och till min förvåning står där "Fordonsår - 2011" och lite längre ner "Fordonet tillverkat: 2011-11"Är detta korrekt verkligen ? Man kan väll inte sälja ett fordon som en 2012 års modell, men det sen står 2011 i pappren .... ?Det låter väldigt skumt iallafall tycker jag, o tänker lite framåt i tiden till den dag man kanske skulle vilja sälja den. Om jag var köpare då, då skulle ju iallafall jag sätt det som en 2011 som det står på pappren och inte en 2012:a även om den inte är utagen förens 2012.
Näe det är ju så jag mena, den 2012 jag beställde skulle ju också stått som 2012 på pappren, det har jag sätt många som är sålda redan förra året och står som 2012 i pappren.Men denna jag skulle fått var allså en 2011 på pappren.
Fordonsår är inte samma sak som årsmodell.Årsmodell är ett begrepp som i stort sett försvunnit i Sverige precis som i resten av Europa.Generellt sett är fordon uttagna efter första september 2011 av årsmodell 2012. Ett fordon tillverkat 2011-11 är definitivt av årsmodell 2012.
CV -Tech variation har setat i många CF sedan i våras. Alltså även på många av årsmodell 2011. Det finns t.o.m en tredje variant av variatorn i dom allra senast tillverkade maskinerna.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️