På en cf 500 kan du ha tomt i kylaren o ändå fullt i expansionskärlet.Så vill du veta att systemet är fullt måste du kolla i kylaren.Kylaren matas INTE från expansionskärlet. mvh//hades
Kan bara hålla med! När jag fick tillbaka den från service hade dom missat att fylla på systemet, fick i nästan 1 liter !!! Trots detta var expansionskärlet på maxnivå. Som tur va han jag stänga den innan den gick varm....Då ställer man sig några frågor , varför ha max och min på detta kärl när den ändå inte återfyller systemet om det blir tomt Är det bara en catchtank som tar det som kylsystemet inte behöver ? I så fall varför höjs och sänks denna niva vid varm och kall motor. Är inte riktigt klar över hur detta fungerar....Mvh H
På våran bil så finns det inget kylarlock att fylla i, bara expansionskärl. Hur funkar det på bilen?
Det är så på många bilmodeller,hojar oxå.Men INTE på cf-500. Skulle dessutom gissa på att erat bilexpansionskärl har ytterligare en slang i botten som ger retur direkt i kylaren. mvh//hades
Expansionskärlet är inte till för påfyllning då det endast tar hand om expanderande vätska.På bilar som t.ex volvo 240 sitter det högre än kylaren o kan då misstas som påfyllningshål då det funkar på dessa.Men på en cf 500 är det BARA till för att ta hand o det överflöd som uppstår vid expansion.Påfyllning måste tyvärr ske via kylaren. Tror det nämns i handboken oxå,mvh//hades
jag är tämligen övertygad om att expansionskärlet på CF, precis som på många andra hjulingar, är av atmosfärstryckstyp, dvs inget tryck finns i kärlet, det är fjäderkraften i kylarlocket som håller ett tryck i kylaren.för länge sedan (volvo PV) så var kylsystemen av öppen typ, då satt det ett kylarlock och när vätskan expanderade så trycktes den förbi kylarlocket och ut i ett överskottsrör, rakt ut, och när motorn kallnade så sögs det in luft i systemet. så att det alltid var en luftficka högst upp i kylaren.Senare kom det slutna system, där ett expansionskärl monterades på detta överskottsrör, och det som trycktes ut hamnade i kärlet, och när systemet sen kallnade så sögs det tillbaka vätska från kärlet till kykaren, så det blev ingen luftficka i kylaren. locket på detta kärl hade ventilationshål.och ännu senare började det komma system med trycksatt expansionskärl, där finns inget kylarlock, utan systemet står i direktkontakt med expkärlet och locket på kärlet håller trycket.så om man har gjort ingrepp i kylsystemet, DÅ fyller man direkt i kylaren, ut och kör och låter den kallna och kollar kylaren en gång till, och efterfyller där.sen ska det räcka att hålla koll på nivån i kärlet, OM kylarlocket tätar ordentligt, och slangen mellan kylare och kärl inte drar in tjuvluft, så ska man inte behöva öppna kylarlocket, när motorn blir varm så ska luftbubblor tryckas ut i kärlet, och när den kallnar ska vätska sugas in.
Då locket endast öppnar passagen till expansionskärlet när vätskan e så varm att det blir övertryck borde ju locket va stängt när den kallnar.Så jag förstår inte hur nån vätska skulle kunna sugas tillbaks då,borde ju va stängt.Om allt funkar som det ska borde det ju inte va nån större aktivitet i expansionskärlet öht då det endast hanterar lite övertryck i form av luft.Såg att x:an fått en extra liten "gummikork" som sitter innanför locket på ex-kärlet,så ni som upplever att det lite "sladdriga" locket på burken far o småpyser o droppar kan nog beställa en sån "plopp" o trycka dit,för det e samma mått. mvh//hades
om man studerar ett kylarlock noga (iallafall det på min buick roadmaster, som har sånt system som de flesta hjulingar) så ser man att mitt i kylarlocket sitter en backventil, så om vätska ska tryckas ut från kylet till kärlet, så krävs det ett tryck på 15PSI för att övervinna fjäderkraften, men åt andra hållet krävs inget tryck alls, eftersom backventilen öppnar.du har rätt i att det kan försvinna vatten i kylet utan att det försvinner i kärlet lika snabbt, vid ett läckage, men har man läckage så får man ju helt enkelt fixa det.. vätskevandringen mellan kyl och kärl fungerar ju bäst om systemet inte läcker.små läckor, som endast läcker med motorn igång, t.ex. vattenpumpens axeltätning klarar det också av.så efter man fyllt systemet ska man köra, låta den kallna och kolla i kylaren, upprepa det ett par tre ggr, sen behöver man bara kolla i kärlet om man inte har nåt läckage, och om kylarlocket fungerar och ingen luft tillåts sippra in mellan locket och kärlet.