Hejsan! har börjat gå i tankarna på att köpa en vägreggad fyrhjuling som jag både kommer köra med till jobbet och ha som leksak! vill ha något som är skönt att köra och som är rolig att köra skog osv med, vad ska man välja? kollat lite på raptor 350 men jag är inte alls insatt i det!pris max 50Tacksam för svarMVH
Hejsan! har börjat gå i tankarna på att köpa en vägreggad fyrhjuling som jag både kommer köra med till jobbet och ha som leksak! vill ha något som är skönt att köra och som är rolig att köra skog osv med, vad ska man välja? kollat lite på raptor 350 men jag är inte alls insatt i det!Tacksam för svarMVH
Beror lite på vad du har för budget egentligen.Köper du en 350 så vill du säkert byta upp dig till en större maskin efter något år. Bättre att göra det ordentligt på en gång.Sen exakt vilken modell som passar dig är en smaksak helt och hållet. Du måste provköra för att få en rättvis uppskattning.EDIT:Du uppdaterade och skrev max 50 lök.JAG hade valt en nyare, finare Dinli, Access eller SMC för dom pengarna. Men de kanske inte passar dig alls, så återigen, provkör!Okej! hade tänkt ha den i stället för bilen till jobbet när värdret tillåter så de blir en tur på 6mil om dagen alltid bra med lite tips om man ska köpa en helt ny av ett billigare märke eller man ska köpa begagnad yamaha raptor suzuki ltz mfl?
Jag hade valt en Dinli, Access eller SMC. Jag anser att dom är värda pengarna.Sen vet jag att halva forumet tycker raka motsatsen, att det är bättre att köpa en japanare.Smaksak.
Okej okej! hur är det med suzuki ltr och ltz? samt raptor 350? kommer ju leka med den också och vill att den ska hålla för lite lek samt körningen till jobbet!
Ltr är ju en maskin för crossbanan, så den ska du nog undvika om du kan.Ska du klämma 2x 3mil per dag så vill du nog ha vägdäck, och gärna en maskin som är skön (inte plåga livet ur) i hastigheter kring 90-100.Kan ju även gå att hitta en Raptor 700 uppåt 50k, och kanske lite över om du kan tumma på budgeten. Dom maskinerna är nog ett av dom bättre valen tror jag om du hittar rätt maskin.Skulle du vilja köpa Dinli, Smc eller Access så tycker jag du kan hålla ett öga öppet på begagnatsidan. Dyker ju upp maskiner som inte alls gått långt och som ligger kring 30-35kMen, som Eric sa så är det ju bäst att provköra flera olika så du känner skillnaden. Och ju säkrare du blir ju bättre känns det ju att öppna plånboken sen.Servicekostnader och intervaller kan du ju också kolla över när du hittat en maskin som känns riktigt intressant. Köper du nytt så lär du ju följa serviceplanen om du vill hålla garantin, men köper du begagnat(utan garantitid kvar) så kan du ju sträcka lite på milen då dina mil förmodligen blir lite snällare än vad serviceboken är tänkt att klara av.Och tänk på att det kan vara riktigt bra med dubbla uppsättningar hjul också, så du kan slänga om till crossdäck och ut och leka i skog och annat bus.
Kul att du är på gång!Jag kan bara tala för mina erfarenheter. Jag pendlar sommarhalvåret 4mil ett par dagar i veckan. Jag började på en SMC 250, en bra förstamaskin, dock ingen kines (taiwan). Dock tröttnade jag på att ständigt lyssna efter missljud i motorn mm. Att det sedan inte fanns någon vettig serviceorganisation där jag bor, gjorde att jag bytte till raptor 350 för ett par år sen. Den passar mig lagom, inte alltför dyr, man hänger med i trafiken, man behöver inte oroa sig så mycket. Självklart blir man sugen på större maskiner, typ 700, men det skiljer för mycket i pengar för att jag ska kunna motivera det.Jag tycker, till skillnad från Eric att det är en alldeles utomordentligt bra väg att börja med en SMC eller liknande, bara för att känna att det funkar för dig att köra osv. Att byta hoj är enkelt senare. Lycka till!
Vad toppar en raptor 350? är den strypt så man kan plocka bort strypningar osv