Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Orimliga servicekostnader  (lĂ€st 9599 gĂ„nger)

Utloggad Montan

Orimliga servicekostnader
« skrivet: 13 februari 2012 kl. 10:15:44 »
Hej.

Har kört 200 mil med min Dinli 800 och ska nu göra andra servicen. Till min stora förvĂ„ning kostar denna service ca 2000 kr precis som 50mila servicen gjorde. SĂ„ jag frĂ„gade min ÅF och han sa att en vanlig service gĂ„r pĂ„ runt 2000 kr.
Service 2000 kr
Serviceintervall 150 mil

Om vi rÀknar pÄ 6 st servicar pÄ 900 mil sÄ landar vi 12000 spÀnn!!!
Det Àr ju billigare att serva en Lamborghini!!

Och servar man inte enligt boken sÄ upphör garantin!
Nu förstÄr man ju varför dom kan sÀtta 3 Ärs garanti, det Àr ju fan utpressning och ocker!

Ni som servar sjÀlva:Vad brukar ni göra pÄ en "normalservice"?
DINLI 800 CENTHOR 2011
Oxford hotgrips
Innova freedom VÀgdÀck 25/8-12 och 25/10-12
Powermadd Rullgas
Powermadd handtagsskydd
Rox Styrhöjare antivibe
Duells 100 grams styrÀndsvikter
Ostrypt X3

Utloggad Sper

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:00:13 »
Mm pÄ min goes Àr de 50 tim eller 150 mil, Liten och stor service varannan gÄng.

Liten landar pÄ 2300 och stora pÄ 3500 (Ventiljustering)

Sinnesjuka priser hos de ÅF jag talat med.


Utloggad Montan

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:14:37 »
JÀmför man med min Volvo XC70 08:a som har service med 3000 mils intervall:

Service Dinli = 12000 kr för 900 mil

Service Volvo = 4000 kr för 3000 mil

Dinlin Àr alltsÄ mer Àn 3 gÄnger sÄ dyr som min Volvo att serva,logiskt? Knappast!
DINLI 800 CENTHOR 2011
Oxford hotgrips
Innova freedom VÀgdÀck 25/8-12 och 25/10-12
Powermadd Rullgas
Powermadd handtagsskydd
Rox Styrhöjare antivibe
Duells 100 grams styrÀndsvikter
Ostrypt X3

Utloggad jaas

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:19:14 »
13kr/mil i servicekostnad för Dinlin, dyrare en bensinen.....
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Mudde

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:38:59 »
Nu anvÀnds ju inte en ATV och en bil riktigt pÄ samma sÀtt och kollar man oljorna i ATVŽn efter service förstÄr man att tÀta service intervall Àr viktiga.

Men jag hĂ„ller med visst Ă€r det mycket pengar, tyvĂ€rr dock nödvĂ€ndiga  :-\

SjĂ€lv byter jag oljorna i min maskin dubbelt sĂ„ ofta som servicen krĂ€ver dĂ„ jag vill ge min pĂ€rla största möjliga omvĂ„rdnad  ()p

10-40 nĂ€r det Ă€r varmt ute och 5-40 nĂ€r det Ă€r kallt  ;)
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad jaas

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2012 kl. 14:12:20 »
Jag skulle inte vilja pÄstÄ att det Àr nödvÀndigt med sÄ tÀta byten.
Min kisse har nu gÄtt 54 timmar sedan oljebyte och det finns inga synliga eller luktfel pÄ oljan. Den Àr precis lika ren och samma konsistens som ny, den luktar inte heller brÀnt eller bensin.

VÄran Can-am 400 har gÄtt 1000mil och det pÄ 3 oljebyten, första vid 100, andra vid 500 och sista vid 900. Den gÄr mycket landvÀg och jag har en tung tumme :help: Och den gÄr precis lika bra som ny.....

En Yamaha Raptor 700 har ett intervall pÄ 150 mil medans samma motor i Yamahas 700cc offroad har 1500mil, ja en raptor rullar tyngre men inte sÄ mycket.
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Pv544

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2012 kl. 14:30:43 »
Jag tycker det kÀnns som dom har bÄde hÀngslen och livrem nÀr dom sÀtter intervallerna.
Men det Àr vÀl för att maskinerna anvÀnds sÄ olika. 200 mil vÀgkörning Àr vÀl oftast snÀllare Àn 200 mil terrÀng/arbete.

Vissa anger ju ocksÄ intervallerna i timmar och mil, vilket som kommer först.

Det var till stor del dessa tÀta intervaller som fick mig att vÀlja begagnat istÀllet. Blir det mÄnga mil sÄ blir det dyrt om man ska hÄlla garantin.

Och inte kÀnns det bÀttre nÀr man lÀser om allt strul folk rÄkat ut för frÄn sina "mekaniker". Det Àr vÀl kanske sÄ att denna branschen vÀxt lite för fort?

Det finns ju dom som anvÀnder maskinerna som pendlings/nöjesfordon och klÀmmer en hel del mil. DÄ smakar det ju i lÀdret...
Plus vÀrdeminskingen, eftersom mÄnga torrgrinar över maskiner som gÄtt över 200 mil.
Jag ska försöka skĂ€rpa mig och passera 3000mil grĂ€nsen med min maskin, men fĂ„r nog bli ett vĂ„rprojekt dĂ„ det Ă€r lite kallt nu.  ;)

JÀmför man med min Volvo XC70 08:a som har service med 3000 mils intervall:

Service Dinli = 12000 kr för 900 mil

Service Volvo = 4000 kr för 3000 mil

Dinlin Àr alltsÄ mer Àn 3 gÄnger sÄ dyr som min Volvo att serva,logiskt? Knappast!

I ditt exempel kostar ju Dinlin 13kr, och bilen 1.30/mil.

Men, man ska nog inte rÀkna efter för noga. Ska man Äka billigt sÄ fÄr man Äka moped.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Hydro

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2012 kl. 18:01:07 »
Kostnaden som sÄdan per service tycker jag inte verkar varken orimlig eller farlig.
TÀnk pÄ att de skall boka tiden, ta emot maskinen, ringa nÀr den Àr klar, bestÀlla grejer mm... plus sen dÄ sjÀlva jobbet och prylarna.
DÄ Àr 2000 inte helt orimligt.

DÀremot kan man ju skratta Ät intervallen vissa sÀtter...

Ibland undrar man om det Àr för att de inte litar pÄ sina produkter och vill fÄ in dem tÀtt tÀtt tÀtt för att efterdra skruvar som vibrerat loss mm, kollat sÄ elkablar inte blivit avgnagda emot nÄn plastbit osv...
Eller Àr det för att de inte litar pÄ sina kunder?
Att de liksom vill hÄlla koll pÄ hur de kör osv...

NÀ, glider man landsvÀg och kör lite stigar och har en maskin dÀr kopplingen inte ligger i motoroljan sÄ borde 3-500 mil inte vara nÄgot problem.
Maskiner med lameller i motoroljan (dvs flertalet quads) fÄr ju ett annat slitage pÄ oljan om det Àr mycket slirande pÄ kopplingen genom tex trixande i skogen osv.
Men om dessa maskiner tuggar landsvÀg sÄ borde samma intervall kunna funka Àven dÀr.

Sen kanske Dinli, CF-moto mm inte Àr samma som Yamaha, Suzuki osv... men oavsett vilket sÄ kÀnns 150 mil störtlöjligt.
Det kör man ju pÄ tvÄ dagar om man vill... skall man slaska med oljebyte sen dÄ?
Som sagt, löjligt.


En liten rÀttelse dÀr jaas; Raptorns rekommenderade intervall Àr 240 mil och XT:n 1000 mil, men det Àr rÀtt uppfattat att motorn Àr densamma.
GÀllande dess olika belastning kan ju soppaförbrukningen ge en hint.
Raptorn tar vÀl typ 0,7 medan XT:n ligger pÄ 0,35 per mil.

KTM har 750 mils intervall pÄ sin LC8 som sitter i tex 950 SM, Adventure osv
...och i EATV 950, och dÀr Àr det ocksÄ 750 mils intervall.
Varannan gÄng Àr det ventilcheck och dÄ Àr det svÄrt att hitta en auktoriserad verkstad som gör detta för under 7000, sÄ era 3500 Àr alltsÄ billigt.
KTM:en Àr tvÄcylindrig vilket vÀl 800:an ocksÄ Àr medan CF500 Àr stÄnka.

Att jÀmföra med en bil Àr lite fel dÄ en bil lÀtt hÄller 40 000 mil.
En fyrhjuling lÀr vid denna strÀcka fÄtt det MESTA utbytt, flera gÄnger.
Oavsett hur ofta man servat.

Sen detta med 3000 mils intervall pÄ en bil Àr ju ocksÄ dumt, Ät andra hÄllet.
Som första Àgare Àr det ju bra, nÀr garantier finns och nÀr allt Àr nytt.
Men sen?
Det finns massvis med bilar pÄ begagnatmarknaden som nu Àr tickande plÄnboksbomber, pga lÄnga och ibland överlÄnga intervall.
Audi var vÀl bland de första med longlife... kolla hur mÄnga motorer som bytts dÀr (frÀmst bensin V6 dÀr oljetrycksstyrda kamkedjestrÀckare inte strÀckt kedjan).
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Gunnarsson

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2012 kl. 20:30:12 »
I ditt exempel kostar ju Dinlin 13kr, och bilen 1.30/mil.

Men, man ska nog inte rÀkna efter för noga. Ska man Äka billigt sÄ fÄr man Äka moped.
Om man köper en billig fyrtakts kinesmoppe ska den vanligtvis servas efter 30 mil, 100, 300, och dÀrefter var 300:e mil, allt utom 100-mila ska inkludera ventiljustering, och den ska servas minst en gÄng per Är. Vad olika verkstÀder tar idag har jag ingen aning om, men en verkstadskedja tog för tvÄ Är sedan 900kr för den stora servicen och 600 eller 650kr för den utan ventiljusteringen.
De första 30 milen kostar 29,83kr/mil i ren servicekostnad. De följande 70 kostar 8,57-9,28kr/mil. Följande 200 blir 4,48kr/mil. DĂ€refter blir det 2,98kr/mil, under förutsĂ€ttning att man inte behöver göra nĂ„gon extraservice för att uppfylla kravet om att serva minst en gĂ„ng om Ă„ret. Och allt detta pĂ„ en motor som har en tendens att fĂ„ ramlagerhaveri efter 4-5-600 mil, och vid det laget Ă€r moppen vĂ€rd mindre Ă€n det kostar att reparera pĂ„ verkstad Ă€ven om den Ă€r i fullt fungerande skick...  :-\

Det Ă€r inte sĂ€kert att det Ă€r billigt bara för att det Ă€r billigt att köpa, drar lite soppa eller har andra fördelar. En tvĂ„taktsmoppe kan dra i stort sett lika mycket soppa som en snĂ„l bil, och sĂ„ har man Ă€ven försĂ€kringen som kan vara Ă„tskilliga tusenlappar dyrare Ă€n en bil...   ???
There is no such thing as material failure, all failures are human in origin.

Utloggad Jockas

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2012 kl. 23:06:02 »

Maskiner med lameller i motoroljan (dvs flertalet quads) fÄr ju ett annat slitage pÄ oljan om det Àr mycket slirande pÄ kopplingen genom tex trixande i skogen osv.


NP SĂ€ger bara TTS  8), byter vart 100 mil. men oljan Ă€r som ny  ()p
Dinli 450 -08

Att speka med quad, Àr guttan krÀm, och krÀm som Àr sÄ suttans gutt!

Utloggad jos81

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2018 kl. 09:34:57 »
Som nybörjare med Atv fick jag en smÀrre chock nÀr jag började rÀkna pÄ servicekostnaderna...
Min CF Moto skulle servas vid 25 mil och vid 100 mil. DĂ€refter vart 150 mil. Ca 3000:-/st enl Ă„f.
Dom första hundra milen skulle dÀrmed kosta upp till 60:-/mil i bara servicekostnad för att sedan falla till, jÀmförelsevis blygsamma 20:-/mil

Kan detta verkligen anses som rimligt?

Nu har tydligen serviceintervallerna pÄ CF Moto justerats till 75 mil respektive 300 mil, vilket blir 10:-/mil nÀr första Àr avklarad. Om inte billigt sÄ Àr ju iaf Àndringen Ät rÀtt hÄll
Cf Moto C Force 520L T3B -18
Black Wolf PackBox 8015

Utloggad Hydro

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #11 skrivet: 16 maj 2018 kl. 23:21:09 »
Personligen anser jag detta vara totalt orimligt.
Ibland undrar man om det inte Àr en form av "försÀkring" man betalar till, som sedan skall tÀcka eventuella fel under garantitiden.
 :nono:
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

 


Online just nu.

285 gÀster, 2 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
skogsbonne, raptor350,
Flest online idag: 341. Flest online nÄgonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri pĂ„ 3 gĂ„nger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? NĂ„gon som vet nĂ„gon lösning pĂ„ det problemet?  Innan nĂ€r batterierna var helt nya sĂ„ startade den men efter andra till tredje gĂ„ngen man startar fyrhjulingen sĂ„ startade den inte och dĂ„ kollade ja sĂ€kringarna och dom hade brunnit av, dĂ„ köpte ja sĂ€kringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det nĂ„gon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad Ă€r det för fel nĂ€r 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 lĂ„st seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strĂ„lkastare men hittar ingen stans att bestĂ€lla ifrĂ„n ,nĂ„gon som vet nĂ„tt bra stĂ€lle ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonĂ„ring: hallĂ„
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lĂ€gga till att bensin pumpen surrar vid tĂ€ndning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
  • Smilewarp: Min Sportsman 500 X2 startar inte.......Batteri ok....gĂ„r runt pĂ„ startmotor och om jag pumpar gasen sĂ„ blĂ€ddrar den men vill inte gĂ„ igĂ„ng. NĂ„n som vet varför?
    9 januari 2020 kl. 13:11:27
  • Dkej: Hej har en frĂ„ga pĂ„ polaris Sportsman. Plocka av den svarta plasten pĂ„ lyset pĂ„ styret men fĂ„r inget lys varken dĂ€r eller dĂ€r nere. Endast perkerings ljuset som lyser. Har satt i kabeln i den övre lampan. NĂ„got annat man ocksĂ„ mĂ„ste göra.? Tack pĂ„ förhand
    3 januari 2020 kl. 18:08:25
  • Högdahl: Jaha dĂ„ verkar det bli 180kr i skatt pĂ„ fyrhjuling/snöskoter om man kollar nya terrĂ€nglagen....
    21 december 2019 kl. 13:11:24
  • Sami97: Hej!  Har en atv pĂ„ över 20kw och vill strypa den sĂ„ jag slipper snuten.  undrar om man kan köpa en tumgas med ett gasreglage som har en reglage skruv under dĂ€r man tex kan skruva ner den till 70km/h och inte bryta mot lagen?  dvs rĂ€knas ett gasreglage som en laglig strypning?
    13 december 2019 kl. 15:37:54
  • Espen: Citera
    nÄgon som vet var man kan fÄ tag pÄ centrumkÄpor diam. 60mm? Har ett par fÀlgar med 60mm hÄl men saknar kÄpor.

    3 december 2019 kl. 19:57:00
  • Viktorlangh: Hej, har en ny cf moto 450. Vill sĂ€tta dit en ledramp pĂ„ den som jag kopplar till heljuset. Kan nĂ„gon snĂ€lla hjĂ€lpa mig? Aldrig gjort detta innan nĂ€mligen. Tacksam för svar. :). Mvh
    2 december 2019 kl. 19:50:58
  • GeFeldz: Svar till Ridern: Polaris brukar ha en "Override"-knapp, för att fĂ„ fyrhjulsdrift nĂ€r du backar har jag för mig att du mĂ„ste hĂ„lla inne override.
    28 november 2019 kl. 13:19:57
  • Ridern: Hej jag har en  Polaris Sportsman forest 800 -12 fyrhjulsdriften fungerar inte vid backning  nĂ„gon som har tips=
    27 november 2019 kl. 20:32:54
  • Jupiter: Nizze din luring!
    26 november 2019 kl. 20:54:04
  • BrĂ€dan: Provade att ladda batteriet över natt en och nu startar den utan problem - konstigt dĂ„ startmotorn lĂ„tit pigg under mina startförsök.
    24 november 2019 kl. 09:38:09
  • Högdahl: Nu har det kommit 15cm snö hĂ€r sen igĂ„r! En trevligt inslag nu nĂ€r sjĂ€lva hösten led mot sitt slut
    9 november 2019 kl. 10:23:06
  • Högdahl: Var visst endel om att det kan bli mer ledĂ„ka och mer förbudsomrĂ„de osv.....
    7 november 2019 kl. 16:49:16
  • rally nizze..: West-skoter ska ta upp den pĂ„ Ă„rsmötet vid rackmock stöga
    6 november 2019 kl. 23:53:54
  • Högdahl: NĂ„gon som hört nĂ„t nytt angĂ„ende terrĂ€nglagen? Den skulle vara fĂ€rdigutredd 1a Oktober lĂ€ste jag nyss
    5 november 2019 kl. 15:29:51
  • Raco90: Tjena, Ă„kte pĂ„ min smc wildcat 503 till jobbet ikvĂ€ll. LĂ„g pĂ„ E20 i 100 och skulle köra om en lastbil och dĂ„ ser jag att tempvarnaren blinkar med vĂ€ldigt svag belysning. DĂ„ var jag uppe i 130. Men den blinkar bara till lite lĂ€tt vid gaspĂ„drag. NĂ„gon som varit med om detta? PS köpte min smc nyodlingen sĂ„ har bara haft den nĂ„gon mĂ„nad.
    21 oktober 2019 kl. 23:38:27
  • [navy]: NĂ„n inne? Ska serva min can am outlander 570 -16. Men har blivit osĂ€ker pĂ„ vad jag ska ha för motorolja i den.  Vad kör ni pĂ„ för oljor? Vanlig bilolja? Eller mĂ„st man ha en jaso klassad olja?
    4 oktober 2019 kl. 09:06:22
  • Högdahl: Provat ladda batteriet?
    3 oktober 2019 kl. 10:48:08
  • Snorphills: Grizzly 700. Ă„rs 2011 startmotorn pajade som jag böt till en ny, bör Ă€ven startreĂ€lt. Felkod 12 försvann och allt funkade. Va sen ute och Ă„kte en svĂ€ng och kom tillbaka hem. Provade att starta och relĂ€t bara klickade igen.. gick inte att bygla heller.. va fan Ă€r det som hĂ€nder, maskinen har bara 54 timmars gĂ„ngsida, mĂ„ndagsexemplar?, hjĂ€lp vad kan ha hĂ€nt???
    29 september 2019 kl. 23:17:33
  • jasprojektet: tacksam för svar,,
    22 september 2019 kl. 15:35:46
  • jasprojektet: Hej, har en Yamaha Kodiak som inte orkar dra riktigt. Man mĂ„ste ha höga varv innan den börjar röra pĂ„ sig, att dra en liten slĂ€pvagn i uppförsbacke Ă€r bara att glömma. Är det kopplingen det Ă€r fel pĂ„? Lamellerna?
    22 september 2019 kl. 15:35:36
  • tatto9709: Vet nĂ„gon om en kabel matta frĂ„n en polaris predator 500 passar pĂ„ en polaris outlawn 500
    17 september 2019 kl. 02:57:04
  • Atheos: SkĂ„l!
    13 september 2019 kl. 17:24:37
  • jonas78: Vad ska jag köpa för vinsh?
    27 augusti 2019 kl. 16:34:06
  • Zakaria: Jag beh. Hastighet sensor till adly 500
    17 augusti 2019 kl. 04:57:31
  • Zakaria: HjĂ€lp
    17 augusti 2019 kl. 04:56:43
  • Högdahl: Nja ebay Ă€r inte vĂ€rt att handla pĂ„ lĂ€ngre dĂ„ kronan Ă€r lĂ„g samt frakten dyr.....
    11 augusti 2019 kl. 10:29:40
  • rally nizze..: ebay
    5 augusti 2019 kl. 23:10:25
  • prinsen1386: Var köper man den billigaste styrboxen till en CF moto 520 Ă„rsmodell 2019? (Ostrypt)
    4 augusti 2019 kl. 11:39:50
  • robineng: gjort ett inlĂ€gg angĂ„ende broms hjĂ€lp pĂ„ en atv. ni som kan gĂ„ in och kommentera! :)
    27 juli 2019 kl. 20:28:33
  • Jocke83b: Arbetsbelysning
    6 juli 2019 kl. 15:32:17
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme