ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Orimliga servicekostnader
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Orimliga servicekostnader  (läst 17808 gånger)

Utloggad Montan

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Montan
Orimliga servicekostnader
« skrivet: 13 februari 2012 kl. 10:15:44 »
Hej.

Har kört 200 mil med min Dinli 800 och ska nu göra andra servicen. Till min stora förvåning kostar denna service ca 2000 kr precis som 50mila servicen gjorde. Så jag frågade min ÅF och han sa att en vanlig service går på runt 2000 kr.
Service 2000 kr
Serviceintervall 150 mil

Om vi räknar på 6 st servicar på 900 mil så landar vi 12000 spänn!!!
Det är ju billigare att serva en Lamborghini!!

Och servar man inte enligt boken så upphör garantin!
Nu förstår man ju varför dom kan sätta 3 års garanti, det är ju fan utpressning och ocker!

Ni som servar själva:Vad brukar ni göra på en "normalservice"?
Anmäl till moderator   Loggat
DINLI 800 CENTHOR 2011
Oxford hotgrips
Innova freedom Vägdäck 25/8-12 och 25/10-12
Powermadd Rullgas
Powermadd handtagsskydd
Rox Styrhöjare antivibe
Duells 100 grams styrändsvikter
Ostrypt X3

Utloggad Sper

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 240
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Sper
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:00:13 »
Mm på min goes är de 50 tim eller 150 mil, Liten och stor service varannan gång.

Liten landar på 2300 och stora på 3500 (Ventiljustering)

Sinnesjuka priser hos de ÅF jag talat med.

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Montan

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Montan
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:14:37 »
Jämför man med min Volvo XC70 08:a som har service med 3000 mils intervall:

Service Dinli = 12000 kr för 900 mil

Service Volvo = 4000 kr för 3000 mil

Dinlin är alltså mer än 3 gånger så dyr som min Volvo att serva,logiskt? Knappast!
Anmäl till moderator   Loggat
DINLI 800 CENTHOR 2011
Oxford hotgrips
Innova freedom Vägdäck 25/8-12 och 25/10-12
Powermadd Rullgas
Powermadd handtagsskydd
Rox Styrhöjare antivibe
Duells 100 grams styrändsvikter
Ostrypt X3

Utloggad jaas

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 863
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst motor på träffen!
    • Visa profil
jaas
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:19:14 »
13kr/mil i servicekostnad för Dinlin, dyrare en bensinen.....
Anmäl till moderator   Loggat
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Mudde

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 769
  • Total likes: 25
  • Fear No Mud
    • Visa profil
Mudde
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:38:59 »
Nu används ju inte en ATV och en bil riktigt på samma sätt och kollar man oljorna i ATV´n efter service förstår man att täta service intervall är viktiga.

Men jag håller med visst är det mycket pengar, tyvärr dock nödvändiga  :-\

Själv byter jag oljorna i min maskin dubbelt så ofta som servicen kräver då jag vill ge min pärla största möjliga omvårdnad  ()p

10-40 när det är varmt ute och 5-40 när det är kallt  ;)
Anmäl till moderator   Loggat
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad jaas

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 863
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst motor på träffen!
    • Visa profil
jaas
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2012 kl. 14:12:20 »
Jag skulle inte vilja påstå att det är nödvändigt med så täta byten.
Min kisse har nu gått 54 timmar sedan oljebyte och det finns inga synliga eller luktfel på oljan. Den är precis lika ren och samma konsistens som ny, den luktar inte heller bränt eller bensin.

Våran Can-am 400 har gått 1000mil och det på 3 oljebyten, första vid 100, andra vid 500 och sista vid 900. Den går mycket landväg och jag har en tung tumme :help: Och den går precis lika bra som ny.....

En Yamaha Raptor 700 har ett intervall på 150 mil medans samma motor i Yamahas 700cc offroad har 1500mil, ja en raptor rullar tyngre men inte så mycket.
Anmäl till moderator   Loggat
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2012 kl. 14:30:43 »
Jag tycker det känns som dom har både hängslen och livrem när dom sätter intervallerna.
Men det är väl för att maskinerna används så olika. 200 mil vägkörning är väl oftast snällare än 200 mil terräng/arbete.

Vissa anger ju också intervallerna i timmar och mil, vilket som kommer först.

Det var till stor del dessa täta intervaller som fick mig att välja begagnat istället. Blir det många mil så blir det dyrt om man ska hålla garantin.

Och inte känns det bättre när man läser om allt strul folk råkat ut för från sina "mekaniker". Det är väl kanske så att denna branschen växt lite för fort?

Det finns ju dom som använder maskinerna som pendlings/nöjesfordon och klämmer en hel del mil. Då smakar det ju i lädret...
Plus värdeminskingen, eftersom många torrgrinar över maskiner som gått över 200 mil.
Jag ska försöka skärpa mig och passera 3000mil gränsen med min maskin, men får nog bli ett vårprojekt då det är lite kallt nu.  ;)

Citat från: Montan skrivet 13 februari 2012 kl. 12:14:37
Jämför man med min Volvo XC70 08:a som har service med 3000 mils intervall:

Service Dinli = 12000 kr för 900 mil

Service Volvo = 4000 kr för 3000 mil

Dinlin är alltså mer än 3 gånger så dyr som min Volvo att serva,logiskt? Knappast!

I ditt exempel kostar ju Dinlin 13kr, och bilen 1.30/mil.

Men, man ska nog inte räkna efter för noga. Ska man åka billigt så får man åka moped.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2012 kl. 18:01:07 »
Kostnaden som sådan per service tycker jag inte verkar varken orimlig eller farlig.
Tänk på att de skall boka tiden, ta emot maskinen, ringa när den är klar, beställa grejer mm... plus sen då själva jobbet och prylarna.
Då är 2000 inte helt orimligt.

Däremot kan man ju skratta åt intervallen vissa sätter...

Ibland undrar man om det är för att de inte litar på sina produkter och vill få in dem tätt tätt tätt för att efterdra skruvar som vibrerat loss mm, kollat så elkablar inte blivit avgnagda emot nån plastbit osv...
Eller är det för att de inte litar på sina kunder?
Att de liksom vill hålla koll på hur de kör osv...

Nä, glider man landsväg och kör lite stigar och har en maskin där kopplingen inte ligger i motoroljan så borde 3-500 mil inte vara något problem.
Maskiner med lameller i motoroljan (dvs flertalet quads) får ju ett annat slitage på oljan om det är mycket slirande på kopplingen genom tex trixande i skogen osv.
Men om dessa maskiner tuggar landsväg så borde samma intervall kunna funka även där.

Sen kanske Dinli, CF-moto mm inte är samma som Yamaha, Suzuki osv... men oavsett vilket så känns 150 mil störtlöjligt.
Det kör man ju på två dagar om man vill... skall man slaska med oljebyte sen då?
Som sagt, löjligt.


En liten rättelse där jaas; Raptorns rekommenderade intervall är 240 mil och XT:n 1000 mil, men det är rätt uppfattat att motorn är densamma.
Gällande dess olika belastning kan ju soppaförbrukningen ge en hint.
Raptorn tar väl typ 0,7 medan XT:n ligger på 0,35 per mil.

KTM har 750 mils intervall på sin LC8 som sitter i tex 950 SM, Adventure osv
...och i EATV 950, och där är det också 750 mils intervall.
Varannan gång är det ventilcheck och då är det svårt att hitta en auktoriserad verkstad som gör detta för under 7000, så era 3500 är alltså billigt.
KTM:en är tvåcylindrig vilket väl 800:an också är medan CF500 är stånka.

Att jämföra med en bil är lite fel då en bil lätt håller 40 000 mil.
En fyrhjuling lär vid denna sträcka fått det MESTA utbytt, flera gånger.
Oavsett hur ofta man servat.

Sen detta med 3000 mils intervall på en bil är ju också dumt, åt andra hållet.
Som första ägare är det ju bra, när garantier finns och när allt är nytt.
Men sen?
Det finns massvis med bilar på begagnatmarknaden som nu är tickande plånboksbomber, pga långa och ibland överlånga intervall.
Audi var väl bland de första med longlife... kolla hur många motorer som bytts där (främst bensin V6 där oljetrycksstyrda kamkedjesträckare inte sträckt kedjan).
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Gunnarsson

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Gunnarsson
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2012 kl. 20:30:12 »
Citat från: Pv544 skrivet 13 februari 2012 kl. 14:30:43
I ditt exempel kostar ju Dinlin 13kr, och bilen 1.30/mil.

Men, man ska nog inte räkna efter för noga. Ska man åka billigt så får man åka moped.
Om man köper en billig fyrtakts kinesmoppe ska den vanligtvis servas efter 30 mil, 100, 300, och därefter var 300:e mil, allt utom 100-mila ska inkludera ventiljustering, och den ska servas minst en gång per år. Vad olika verkstäder tar idag har jag ingen aning om, men en verkstadskedja tog för två år sedan 900kr för den stora servicen och 600 eller 650kr för den utan ventiljusteringen.
De första 30 milen kostar 29,83kr/mil i ren servicekostnad. De följande 70 kostar 8,57-9,28kr/mil. Följande 200 blir 4,48kr/mil. Därefter blir det 2,98kr/mil, under förutsättning att man inte behöver göra någon extraservice för att uppfylla kravet om att serva minst en gång om året. Och allt detta på en motor som har en tendens att få ramlagerhaveri efter 4-5-600 mil, och vid det laget är moppen värd mindre än det kostar att reparera på verkstad även om den är i fullt fungerande skick...  :-\

Det är inte säkert att det är billigt bara för att det är billigt att köpa, drar lite soppa eller har andra fördelar. En tvåtaktsmoppe kan dra i stort sett lika mycket soppa som en snål bil, och så har man även försäkringen som kan vara åtskilliga tusenlappar dyrare än en bil...   ???
Anmäl till moderator   Loggat
There is no such thing as material failure, all failures are human in origin.

Utloggad Jockas

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 482
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Jockas
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2012 kl. 23:06:02 »
Citat från: Hydro skrivet 13 februari 2012 kl. 18:01:07

Maskiner med lameller i motoroljan (dvs flertalet quads) får ju ett annat slitage på oljan om det är mycket slirande på kopplingen genom tex trixande i skogen osv.


NP Säger bara TTS  8), byter vart 100 mil. men oljan är som ny  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 -08

Att speka med quad, är guttan kräm, och kräm som är så suttans gutt!

Utloggad jos81

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
jos81
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2018 kl. 09:34:57 »
Som nybörjare med Atv fick jag en smärre chock när jag började räkna på servicekostnaderna...
Min CF Moto skulle servas vid 25 mil och vid 100 mil. Därefter vart 150 mil. Ca 3000:-/st enl åf.
Dom första hundra milen skulle därmed kosta upp till 60:-/mil i bara servicekostnad för att sedan falla till, jämförelsevis blygsamma 20:-/mil

Kan detta verkligen anses som rimligt?

Nu har tydligen serviceintervallerna på CF Moto justerats till 75 mil respektive 300 mil, vilket blir 10:-/mil när första är avklarad. Om inte billigt så är ju iaf ändringen åt rätt håll
Anmäl till moderator   Loggat
Cf Moto C Force 520L T3B -18
Black Wolf PackBox 8015

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #11 skrivet: 16 maj 2018 kl. 23:21:09 »
Personligen anser jag detta vara totalt orimligt.
Ibland undrar man om det inte är en form av "försäkring" man betalar till, som sedan skall täcka eventuella fel under garantitiden.
 :nono:
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Orimliga servicekostnader
 


Online just nu.

594 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 597. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info