ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Orimliga servicekostnader
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Orimliga servicekostnader  (läst 11052 gånger)

Utloggad Montan

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Montan
Orimliga servicekostnader
« skrivet: 13 februari 2012 kl. 10:15:44 »
  • Citera
Hej.

Har kört 200 mil med min Dinli 800 och ska nu göra andra servicen. Till min stora förvåning kostar denna service ca 2000 kr precis som 50mila servicen gjorde. Så jag frågade min ÅF och han sa att en vanlig service går på runt 2000 kr.
Service 2000 kr
Serviceintervall 150 mil

Om vi räknar på 6 st servicar på 900 mil så landar vi 12000 spänn!!!
Det är ju billigare att serva en Lamborghini!!

Och servar man inte enligt boken så upphör garantin!
Nu förstår man ju varför dom kan sätta 3 års garanti, det är ju fan utpressning och ocker!

Ni som servar själva:Vad brukar ni göra på en "normalservice"?
Anmäl till moderator   Loggat
DINLI 800 CENTHOR 2011
Oxford hotgrips
Innova freedom Vägdäck 25/8-12 och 25/10-12
Powermadd Rullgas
Powermadd handtagsskydd
Rox Styrhöjare antivibe
Duells 100 grams styrändsvikter
Ostrypt X3

Utloggad Sper

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 240
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Sper
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:00:13 »
  • Citera
Mm på min goes är de 50 tim eller 150 mil, Liten och stor service varannan gång.

Liten landar på 2300 och stora på 3500 (Ventiljustering)

Sinnesjuka priser hos de ÅF jag talat med.

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Montan

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Montan
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:14:37 »
  • Citera
Jämför man med min Volvo XC70 08:a som har service med 3000 mils intervall:

Service Dinli = 12000 kr för 900 mil

Service Volvo = 4000 kr för 3000 mil

Dinlin är alltså mer än 3 gånger så dyr som min Volvo att serva,logiskt? Knappast!
Anmäl till moderator   Loggat
DINLI 800 CENTHOR 2011
Oxford hotgrips
Innova freedom Vägdäck 25/8-12 och 25/10-12
Powermadd Rullgas
Powermadd handtagsskydd
Rox Styrhöjare antivibe
Duells 100 grams styrändsvikter
Ostrypt X3

Utloggad jaas

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 863
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst motor på träffen!
    • Visa profil
jaas
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:19:14 »
  • Citera
13kr/mil i servicekostnad för Dinlin, dyrare en bensinen.....
Anmäl till moderator   Loggat
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Mudde

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 769
  • Total likes: 24
  • Fear No Mud
    • Visa profil
Mudde
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:38:59 »
  • Citera
Nu används ju inte en ATV och en bil riktigt på samma sätt och kollar man oljorna i ATV´n efter service förstår man att täta service intervall är viktiga.

Men jag håller med visst är det mycket pengar, tyvärr dock nödvändiga  :-\

Själv byter jag oljorna i min maskin dubbelt så ofta som servicen kräver då jag vill ge min pärla största möjliga omvårdnad  ()p

10-40 när det är varmt ute och 5-40 när det är kallt  ;)
Anmäl till moderator   Loggat
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad jaas

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 863
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst motor på träffen!
    • Visa profil
jaas
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2012 kl. 14:12:20 »
  • Citera
Jag skulle inte vilja påstå att det är nödvändigt med så täta byten.
Min kisse har nu gått 54 timmar sedan oljebyte och det finns inga synliga eller luktfel på oljan. Den är precis lika ren och samma konsistens som ny, den luktar inte heller bränt eller bensin.

Våran Can-am 400 har gått 1000mil och det på 3 oljebyten, första vid 100, andra vid 500 och sista vid 900. Den går mycket landväg och jag har en tung tumme :help: Och den går precis lika bra som ny.....

En Yamaha Raptor 700 har ett intervall på 150 mil medans samma motor i Yamahas 700cc offroad har 1500mil, ja en raptor rullar tyngre men inte så mycket.
Anmäl till moderator   Loggat
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2012 kl. 14:30:43 »
  • Citera
Jag tycker det känns som dom har både hängslen och livrem när dom sätter intervallerna.
Men det är väl för att maskinerna används så olika. 200 mil vägkörning är väl oftast snällare än 200 mil terräng/arbete.

Vissa anger ju också intervallerna i timmar och mil, vilket som kommer först.

Det var till stor del dessa täta intervaller som fick mig att välja begagnat istället. Blir det många mil så blir det dyrt om man ska hålla garantin.

Och inte känns det bättre när man läser om allt strul folk råkat ut för från sina "mekaniker". Det är väl kanske så att denna branschen växt lite för fort?

Det finns ju dom som använder maskinerna som pendlings/nöjesfordon och klämmer en hel del mil. Då smakar det ju i lädret...
Plus värdeminskingen, eftersom många torrgrinar över maskiner som gått över 200 mil.
Jag ska försöka skärpa mig och passera 3000mil gränsen med min maskin, men får nog bli ett vårprojekt då det är lite kallt nu.  ;)

Citat från: Montan skrivet 13 februari 2012 kl. 12:14:37
Jämför man med min Volvo XC70 08:a som har service med 3000 mils intervall:

Service Dinli = 12000 kr för 900 mil

Service Volvo = 4000 kr för 3000 mil

Dinlin är alltså mer än 3 gånger så dyr som min Volvo att serva,logiskt? Knappast!

I ditt exempel kostar ju Dinlin 13kr, och bilen 1.30/mil.

Men, man ska nog inte räkna efter för noga. Ska man åka billigt så får man åka moped.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
    • IBA
Hydro
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2012 kl. 18:01:07 »
  • Citera
Kostnaden som sådan per service tycker jag inte verkar varken orimlig eller farlig.
Tänk på att de skall boka tiden, ta emot maskinen, ringa när den är klar, beställa grejer mm... plus sen då själva jobbet och prylarna.
Då är 2000 inte helt orimligt.

Däremot kan man ju skratta åt intervallen vissa sätter...

Ibland undrar man om det är för att de inte litar på sina produkter och vill få in dem tätt tätt tätt för att efterdra skruvar som vibrerat loss mm, kollat så elkablar inte blivit avgnagda emot nån plastbit osv...
Eller är det för att de inte litar på sina kunder?
Att de liksom vill hålla koll på hur de kör osv...

Nä, glider man landsväg och kör lite stigar och har en maskin där kopplingen inte ligger i motoroljan så borde 3-500 mil inte vara något problem.
Maskiner med lameller i motoroljan (dvs flertalet quads) får ju ett annat slitage på oljan om det är mycket slirande på kopplingen genom tex trixande i skogen osv.
Men om dessa maskiner tuggar landsväg så borde samma intervall kunna funka även där.

Sen kanske Dinli, CF-moto mm inte är samma som Yamaha, Suzuki osv... men oavsett vilket så känns 150 mil störtlöjligt.
Det kör man ju på två dagar om man vill... skall man slaska med oljebyte sen då?
Som sagt, löjligt.


En liten rättelse där jaas; Raptorns rekommenderade intervall är 240 mil och XT:n 1000 mil, men det är rätt uppfattat att motorn är densamma.
Gällande dess olika belastning kan ju soppaförbrukningen ge en hint.
Raptorn tar väl typ 0,7 medan XT:n ligger på 0,35 per mil.

KTM har 750 mils intervall på sin LC8 som sitter i tex 950 SM, Adventure osv
...och i EATV 950, och där är det också 750 mils intervall.
Varannan gång är det ventilcheck och då är det svårt att hitta en auktoriserad verkstad som gör detta för under 7000, så era 3500 är alltså billigt.
KTM:en är tvåcylindrig vilket väl 800:an också är medan CF500 är stånka.

Att jämföra med en bil är lite fel då en bil lätt håller 40 000 mil.
En fyrhjuling lär vid denna sträcka fått det MESTA utbytt, flera gånger.
Oavsett hur ofta man servat.

Sen detta med 3000 mils intervall på en bil är ju också dumt, åt andra hållet.
Som första ägare är det ju bra, när garantier finns och när allt är nytt.
Men sen?
Det finns massvis med bilar på begagnatmarknaden som nu är tickande plånboksbomber, pga långa och ibland överlånga intervall.
Audi var väl bland de första med longlife... kolla hur många motorer som bytts där (främst bensin V6 där oljetrycksstyrda kamkedjesträckare inte sträckt kedjan).
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Gunnarsson

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Gunnarsson
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2012 kl. 20:30:12 »
  • Citera
Citat från: Pv544 skrivet 13 februari 2012 kl. 14:30:43
I ditt exempel kostar ju Dinlin 13kr, och bilen 1.30/mil.

Men, man ska nog inte räkna efter för noga. Ska man åka billigt så får man åka moped.
Om man köper en billig fyrtakts kinesmoppe ska den vanligtvis servas efter 30 mil, 100, 300, och därefter var 300:e mil, allt utom 100-mila ska inkludera ventiljustering, och den ska servas minst en gång per år. Vad olika verkstäder tar idag har jag ingen aning om, men en verkstadskedja tog för två år sedan 900kr för den stora servicen och 600 eller 650kr för den utan ventiljusteringen.
De första 30 milen kostar 29,83kr/mil i ren servicekostnad. De följande 70 kostar 8,57-9,28kr/mil. Följande 200 blir 4,48kr/mil. Därefter blir det 2,98kr/mil, under förutsättning att man inte behöver göra någon extraservice för att uppfylla kravet om att serva minst en gång om året. Och allt detta på en motor som har en tendens att få ramlagerhaveri efter 4-5-600 mil, och vid det laget är moppen värd mindre än det kostar att reparera på verkstad även om den är i fullt fungerande skick...  :-\

Det är inte säkert att det är billigt bara för att det är billigt att köpa, drar lite soppa eller har andra fördelar. En tvåtaktsmoppe kan dra i stort sett lika mycket soppa som en snål bil, och så har man även försäkringen som kan vara åtskilliga tusenlappar dyrare än en bil...   ???
Anmäl till moderator   Loggat
There is no such thing as material failure, all failures are human in origin.

Utloggad Jockas

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 482
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • www.jockas.se
Jockas
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2012 kl. 23:06:02 »
  • Citera
Citat från: Hydro skrivet 13 februari 2012 kl. 18:01:07

Maskiner med lameller i motoroljan (dvs flertalet quads) får ju ett annat slitage på oljan om det är mycket slirande på kopplingen genom tex trixande i skogen osv.


NP Säger bara TTS  8), byter vart 100 mil. men oljan är som ny  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 -08

Att speka med quad, är guttan kräm, och kräm som är så suttans gutt!

Utloggad jos81

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
jos81
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2018 kl. 09:34:57 »
  • Citera
Som nybörjare med Atv fick jag en smärre chock när jag började räkna på servicekostnaderna...
Min CF Moto skulle servas vid 25 mil och vid 100 mil. Därefter vart 150 mil. Ca 3000:-/st enl åf.
Dom första hundra milen skulle därmed kosta upp till 60:-/mil i bara servicekostnad för att sedan falla till, jämförelsevis blygsamma 20:-/mil

Kan detta verkligen anses som rimligt?

Nu har tydligen serviceintervallerna på CF Moto justerats till 75 mil respektive 300 mil, vilket blir 10:-/mil när första är avklarad. Om inte billigt så är ju iaf ändringen åt rätt håll
Anmäl till moderator   Loggat
Cf Moto C Force 520L T3B -18
Black Wolf PackBox 8015

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
    • IBA
Hydro
SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #11 skrivet: 16 maj 2018 kl. 23:21:09 »
  • Citera
Personligen anser jag detta vara totalt orimligt.
Ibland undrar man om det inte är en form av "försäkring" man betalar till, som sedan skall täcka eventuella fel under garantitiden.
 :nono:
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Orimliga servicekostnader
 


Online just nu.

100 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
NorrlandsGuld
Flest online idag: 154. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Atorp: Hej. Någon som vet var man köper reservdelar till en Bronco vinsch
    9 februari 2021 kl. 15:53:44
  • Iceoutlander: Slippa att vajer går av vid plogning
    3 februari 2021 kl. 08:30:32
  • Pioneer82: Finns inte SMC andra Atver?
    28 januari 2021 kl. 11:50:18
  • Lernbopeter: Vilket variatorkit passar bäst till en sportsman 1000xp 2019 med 27"  hjul! //peter
    31 december 2020 kl. 16:16:19
  • Blix: Nålen kan böka till det på vissa kinaförgasre. Kolla så flotören rör sig fritt.
    23 december 2020 kl. 16:58:35
  • EmilP: Hjälp!, jag vet inte vad som är fel på min kina atv. Jag har gnista, kompression och även nyrengjord förgasare. När jag startar den så går denpå tomgång men så fort jag gasar "även i neutral" så boggar den och ibland så börjar den att gå vanligt. Motorn går även väldigt ojämnt men timingen är korrekt. vad kan det vara? (Den gick klockrent kvällen innan och jag rörde den inte under natten.)
    22 december 2020 kl. 14:03:43
  • Jupiter: Är det oljetrycket hade jag varit lite orolig......
    15 november 2020 kl. 15:58:11
  • KnaZ: funderar vars man kan hitta växellådsolja?
    15 november 2020 kl. 15:24:39
  • KnaZ: varningslampa för olja blinkar å piper, kollat fram å bakdiff samt motorolja
    15 november 2020 kl. 15:23:49
  • KnaZ: nån som e haj på goes
    15 november 2020 kl. 15:22:50
  • KnaZ: halloj
    15 november 2020 kl. 15:22:07
  • Blix: Jupiter. Jag kör rätt ofta. Har en polare som kör bakhjulsdrivet som hänger med ibland.
    3 november 2020 kl. 17:51:03
  • Jupiter: Finns det nån bana eller spår i närheten av Karlskrona?
    1 november 2020 kl. 22:45:39
  • Blix: Är det någon körning kring karlskrona nu för tiden?
    1 november 2020 kl. 11:04:52
  • Jupiter: Här var det dött.......
    27 oktober 2020 kl. 08:17:02
  • Jupiter: Har vi någon aktiv körning i södra Sverige längre? Någon?
    23 oktober 2020 kl. 20:01:23
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vänster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
  • SMF 2.0.17 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2021, SimplePortal
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID