det är enbart strömkablarna och dekalen som skiljer 25 och 30 vinchen!om du inte tror mig, gämför sprängskisserna exakt samma delar i båda vincharna! det har diskuterats om detta förut!
Bedsab kastblock.HS 0,5 tonwll 1-skivigt.Klarar linor från 6mm 16 mm.Artikelnr,1311-6210 ca 400 plus moms
Passar utmärkt om man har en sån där fiffig handvinsch! De brukar ju orka med ca 250kg. Och dubblera man det når man ju blockets maxlast 0,5 ton.... Sen håller det ju säkert för mer eftersom man räknar med en säkerhetsfaktor på lyftdon, men man skall nog inte bli för arg om man skulle dra sönder ett sånt block.
Det blocket drar du ALDRIG sönder med en hjulingvinsh.Jag belastar detta block dagligen med 2300 kg och det har inte deformerats det minsta.Vid några tillfällen har jag belastat det med över 4 ton utan problem.Tillsammans med en bensinvinsh som på enkel lina drar 1136 kilo har jag två st tvåskiviga fiolblock i plast.Blocken är tänkta att användas i riggen på en segelbåt.Linan jag använder är 10 mm skotlina.Kraften med denna riggning blir 4544 kilo, att plastblocken håller är rent otroligt.
nare. Gärna en förklaring på hur ett brytblock som fördubblar dragkraften funkar!EDIT: Gick upp i garaget och visualiserade lite. Och tamefan. Är det inte ett "snatch block" som jag har till plogen? Specat till 2700kg. Har även en krok under vinchen att fästa den återgående vajern i..
Det var det jag anade, att du hade testat och (över)belastat. Gott, jag tar det som ett löfte att det kan hålla dårå. (tycker att det ser rejält ut på bilden i alla fall)
Att välja en 30 framför en 25 på en hjuling är bara KUKFÖRLÄNGNING :lol:tycker man 25:an är för svag, använd kastblock