Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Klyva en ltz:a motor, finns det några bra nybörjartips?  (läst 1173 gånger)

Utloggad goes(t)micke

Som rubriken lyder så ska jag klyva motorn på min ltz:a och undrar lite hur man ska gå till väga, saker som kan vara bra att byta när motorn redan är i delar osv. Jag har aldrig gjort en sån här sak tidigare så ni får gärna vara övertydliga :). Jag tänkte byta cylinder, kolv och vevstake, finns det något mer ni skulle gjort. Årsmodell 08-09 kommer inte riktigt ihåg och den har bara gått ca 200 mil.

Utloggad gargamel

SV: Klyva en ltz:a motor, finns det några bra nybörjartips?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2012 kl. 17:23:08 »
Tja!
Bara en undran, varför ska du byta allt detta du skrev om?
lite nyfiken...
HMF QuiteRaceSystem
RevMax 2
K/Nfilter
Durablue Axel +2"
AmericanStar A-Armar +2"

Utloggad QuadMaster

SV: Klyva en ltz:a motor, finns det några bra nybörjartips?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2012 kl. 17:42:58 »
redan slut efter 200 mil??? :banghead:

Utloggad goes(t)micke

SV: Klyva en ltz:a motor, finns det några bra nybörjartips?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2012 kl. 20:32:42 »
redan slut efter 200 mil??? :banghead:

Japp. Ganska slut. Började med ett knackande ljud från motorn som bara blev värre. Var förbi butiken jag köpte den ifrån men de tyckte det inte var något fel. Tog med den till Lunda (ställe i Stockholm där fyrhjulingar träffas) och fick rådet att köra hem försiktigt. Tog kontakt med butiken igen och de ville inte kännas vid något fel på maskinen. Tillslut rev jag bort cylindern och märkte att nikasillegeringen (bergis felstavat) hade släppt och vevstaken gick att dra 1,5 mm. upp och ner. Skitförbannad tog jag kontakt med butiken igen men nu hade garantitiden gått ut, så ingen hjälp fick jag därifrån. Ännu mer förbannad tog jag några öl ställde undan hjulingen
började spara pengar för att renovera motorn och jag har inte kommit mycket längre nu.

Utloggad Pson™

SV: Klyva en ltz:a motor, finns det några bra nybörjartips?
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2012 kl. 21:03:45 »
Zipplock påsar att lägga skruvar i så man kan märka upp.. Ta kort på vxllåda å sånna saker så man får ihop det rätt.. Jag skulle ha bytt alla tätningar  å lager när det ändå är isär.. Om man kan få tag på en verkstadshandbok så man får rätt moment på skruvar å muttrar..
Can Am Renegade 800R Xxc
      Styrhöjare
      Bighorn 27"

Utloggad Räjsaren™

SV: Klyva en ltz:a motor, finns det några bra nybörjartips?
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2012 kl. 21:52:33 »
Klyvning är förvisso trevligt första gången :). Det är då man lär känna sitt fordon ordenkligt och förstår hur allt fungerar och sitter ihop. Som att ha sex med sin flickvän för första ggn  ;)

Förberedd överlever!
Det kommer vara bra rotigt och förvirrande när du har plockat isär allt.
Så ett stoort arbetsbord är bra att ha och ett bra avlastningsbord och håll alltid rent överallt.
Efter all demontering blir alla lösa skruvar röriga :-\ så efter du har skruvat lös tex en kåpa så skruva tillbaka skruvarna till befintlig plats igen. Eller så kan du trycka in skruvarna i en pappskiva och skriva på pappskivan vart dom ska sitta.

En traditionell renovering är att byta dom defekta delarna + alla packningar. Ha en laptop med servisprogram för just din hojj.  :rtfm:

http://freeservicerepairman.ipage.com/Service%20Manuals/Suzuki/Suzuki%20LTZ%20400%20Service%20Repair%20Manual

http://api.viglink.com/api/click?format=go&drKey=257&loc=http%3A%2F%2Fforums.atvconnection.com%2Fsuzuki%2F330736-2006-ltz-400-service-manual.html&v=1&libid=1327957174189&out=http%3A%2F%2Frapidshare.com%2Ffiles%2F342400570%2FSuzukiLTZ400ServiceRepairManual.zip&ref=http%3A%2F%2Fwww.google.se%2Furl%3Fsa%3Dt%26rct%3Dj%26q%3Dfree%2520manual%2520ltz%2520400%26source%3Dweb%26cd%3D3%26sqi%3D2%26ved%3D0CEUQFjAC%26url%3Dhttp%253A%252F%252Fforums.atvconnection.com%252Fsuzuki%252F330736-2006-ltz-400-service-manual.html%26ei%3DXwQnT9WXLuSK4gS05OT5DA%26usg%3DAFQjCNF6yBfATtPQYAJtVRiud4pNYhwBJA%26sig2%3DAVDV3aNX_jyqrmvkXQCvgw&title=2006%20Ltz%20400%20Service%20Manual%3F%20-%20ATVConnection.com%20ATV%20Enthusiast%20Community&txt=Manual&jsonp=vglnk_jsonp_13279575998983

För när du ändå har allt isär så kan du checka om allt annat är bra, ev andra glapp och tex. hur du ska dra åt cylinder bultarna som ska momentdras och kvartsdras (yammaha).

Gör en sak i taget och gör som "Pson" att ta bilder på det du är osäker på innan du skruvar isär olika komponenter. ()p

mvh
« Senast ändrad: 30 januari 2012 kl. 22:07:06 av Räjsaren™ »
       #112 YFZ 450R

Utloggad Bulltz

SV: Klyva en ltz:a motor, finns det några bra nybörjartips?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2012 kl. 15:31:42 »
Japp. Ganska slut. Började med ett knackande ljud från motorn som bara blev värre. Var förbi butiken jag köpte den ifrån men de tyckte det inte var något fel. Tog med den till Lunda (ställe i Stockholm där fyrhjulingar träffas) och fick rådet att köra hem försiktigt. Tog kontakt med butiken igen och de ville inte kännas vid något fel på maskinen. Tillslut rev jag bort cylindern och märkte att nikasillegeringen (bergis felstavat) hade släppt och vevstaken gick att dra 1,5 mm. upp och ner. Skitförbannad tog jag kontakt med butiken igen men nu hade garantitiden gått ut, så ingen hjälp fick jag därifrån. Ännu mer förbannad tog jag några öl ställde undan hjulingen
började spara pengar för att renovera motorn och jag har inte kommit mycket längre nu.



Berätta gärna vart du inhandlade gulingen :)
Suzuki Ltz 400 -06 såld pga för kärringen ville ha nya möbler.....

 


Online just nu.

148 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
PeterDer
Flest online idag: 179. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme