Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: GÖR OM SATVF TILL ETT FÖRBUND  (läst 4094 gånger)

Utloggad Mudde

GÖR OM SATVF TILL ETT FÖRBUND
« skrivet: 25 januari 2012 kl. 01:09:10 »
Hoj hoj!

Vad tror Ni om att göra om föreningen med individer som medlemmar till ett förbund med föreningar som medlemmar istället?

Syftet, målet och intentionen med SATVF är bra men behöver förankras ute i landet!

Som utvecklingen nu ser ut med fler och fler klubbar tror jag att alla skulle tjäna på att göra om föreningen till ett förbund för att stötta de föreningar som finns, men också för att vägleda de som kommer att startas.

Som exempel har vi inom www.terranggruppen.se gång på gång slagit huvudet i väggen men vi har samtidigt lärt oss något som vi kan dela med oss av.

När man skall starta en förening gör man det oftast med syftet att skaffa sig ett lagligt område att köra på och behöver då ofta ett stöd i sina dialoger med kommun/länsstyrelse/markägare.

Då jag personligen vet att kunskaperna i just dessa organisationer är låg när det gäller vad man får och inte får göra, tror jag det finns ett behov av att kunna få hjälp av ett förbund som man sen kan tillhöra.

SATVF har gjort mycket gott men behöver stärkas upp för att kunna utvecklas och jag tror personligen att nästa steg i utvecklingen är att sprida ut den över landet.

Som förbund med klubbar i ryggen istället för individer är min övertygelse att vi kan uträtta mer tillsammans!

Vad tycker Ni?
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Makemyday

SV: GÖR OM SATVF TILL ETT FÖRBUND
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2012 kl. 07:29:24 »
Låter som ett mycket bra förslag, vi i skåne behöver stöd och hjälp att få köra lagligt.

Can am XMR 2012
Full armod hasplåt
Chassi förstärkning
Rack bak
Polaris 800 Sportman 2007 Såld

Utloggad Oskar P

SV: GÖR OM SATVF TILL ETT FÖRBUND
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2012 kl. 22:38:30 »
nja, jag tycker inte det låter bra, jag är ju själv en av grundarna till en ATV-klubb men syftet med den är inte att jamsa med kommunen och skriva bokföring och sån skit, utan att träffa likasinnade och köra hjuling! och så tänker nog majoriteten, därför är det ju bra att man kan vara med i en stor förening som sköter myndighetskontakten på högre nivå än bara den egna kommunen, för att på längre skit verka för diverse lagändringar.
och ju fler medlemmar i denna stora grupp desto större slagkraft! se på ACCS med över 10.000 medlemmar, de ses som en remissinstans i många frågor, t.ex. när 30-årsregeln höll på att stryka på foten så var de med och bromsade det, men tyvärr är det många frågor där dom inte får vara med i beslutsfattandet också, men då hänger dom på låset till transportstyrelsen ganska omgående om någon ny idiotregel klubbas igenom.
Så vill jag att SATVF skall utvecklas på sikt. ju fler som är med desto större knytnäve att slå i naturvårdsverkets bord!
och lägger man ut det på mindre klubbar så riskerar det att stanna just där..
sprider dieselrök i dalslandsskogarna med min Arctic Cat 700 diesel -10 http://www.dieselpowermag.com/features/trucks/0708dp_700_diesel_atv_lombardini/index.html
Maxxis Bighorn 27" på MSA Trooper
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
främre och bakre Bull-bar
Kimpex Outback packväska
Medlem i ND-ATV  samt Svenska ATV Föreningen
http://www.norradalsatv.n.nu/
Sist men inte minst, Tread Lightly! http://treadlightly.org/about-us/our-principles/

Utloggad tech

SV: GÖR OM SATVF TILL ETT FÖRBUND
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2012 kl. 22:24:47 »
Jag kan bara hålla med Mudde och tycker att detta kan vara ett bra förslag.

Utloggad AtvNerd

SV: GÖR OM SATVF TILL ETT FÖRBUND
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2012 kl. 22:56:34 »
Det låter bra Roffe!
Man kan behöva ett bollplank som förening.
Man måste få upp ögonen på folk att en atv är så mycket mer än en liten traktor att släpa små stockar och skjutna djur med.

Utloggad GURRA G

SV: GÖR OM SATVF TILL ETT FÖRBUND
« Svar #5 skrivet: 1 mars 2012 kl. 14:11:02 »
nja, jag tycker inte det låter bra, jag är ju själv en av grundarna till en ATV-klubb men syftet med den är inte att jamsa med kommunen och skriva bokföring och sån skit, utan att träffa likasinnade och köra hjuling! och så tänker nog majoriteten, därför är det ju bra att man kan vara med i en stor förening som sköter myndighetskontakten på högre nivå än bara den egna kommunen, för att på längre skit verka för diverse lagändringar.
och ju fler medlemmar i denna stora grupp desto större slagkraft! se på ACCS med över 10.000 medlemmar, de ses som en remissinstans i många frågor, t.ex. när 30-årsregeln höll på att stryka på foten så var de med och bromsade det, men tyvärr är det många frågor där dom inte får vara med i beslutsfattandet också, men då hänger dom på låset till transportstyrelsen ganska omgående om någon ny idiotregel klubbas igenom.
Så vill jag att SATVF skall utvecklas på sikt. ju fler som är med desto större knytnäve att slå i naturvårdsverkets bord!
och lägger man ut det på mindre klubbar så riskerar det att stanna just där..
Håller med Oskar P till 100% Har också startat en och annan klubb. Hadde alla varit medlemmar i SATVF och inte startat små grupperingar så skulle det funkat mycket bättre.  ()p ()p ()p
FREERIDEATV

Utloggad fiddesthlm

SV: GÖR OM SATVF TILL ETT FÖRBUND
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2012 kl. 00:02:55 »
Låter som ett mycket bra förslag, vi i skåne behöver stöd och hjälp att få köra lagligt.

Det som behövs just nu är eldsjälar ute i landet. SATVF behöver lokala föreningar som arbetar med SATVF. Tex SATVF Skåne. Samma förening men aktiva medlemmar som arbetar lokalt med stöd från styrelse/medlemsantal.

Förbund är ingen dum idé men just nu behöver föreningen växa till sig... växa med en 2-3 gånger så många medlemmar på kort tid =)

Vem är inte medlem ännu? =)
JAG STÖDJER SVENSKA ATV FÖRENINGEN - GÖR DU? BLI MEDLEM IDAG! www.satvf.se

Utloggad Mad Old Pop

SV: GÖR OM SATVF TILL ETT FÖRBUND
« Svar #7 skrivet: 29 maj 2014 kl. 21:05:58 »
Idén med ett förbund är inte så tokig i sig. Men tror mer på att starta lokala sektioner i SATVF. Då får sektionerna mer tid att lägga arbete på det som ligger nära medlemmarna istället för att sitta med tidsödande administration.
Funktionen för styrelsen blir den samma som för ett förbund, att arbeta på riksnivå med de "stora" frågorn och att stötta de lokala sektionerna i sitt arbete.

Varför inte gå ut med ett fördelaktigt erbjudande till befintliga ATV-föreningar att ansluta sig till SATVF och på så sätt växa för att bli en aktör att räkna med i de stora rikstäckande frågorna i form av lagstiftning, vara tillgänglig samhällsresurs mm mm

Men en sak är säker. SATVF måste blir mer aktiv och synas mer. Vi kan inte sitta hemma på kammaren och tro att vi kan uträtta stordåd
Ordförande Gefle ATV
www.gefle-atv.se

Polaris Scrambler 1000 -14
CF Moto 500 OE -13 Såld

Utloggad Angry Chaplin

SV: GÖR OM SATVF TILL ETT FÖRBUND
« Svar #8 skrivet: 1 juni 2014 kl. 19:46:03 »
SATVF måste blir mycket mer aktiv ,växa kraftig och synas bättre ! För att göra det man måste ha ett plan med lite enkla punkter till att börja med . Och ni kan expandera kraftig med hjälp av lokala klubbar. Så ta fram nån plan . Jag kan inte säga att SATVF har varit aktivt på senaste tiden eller så saknas det tillgänglig information. Vad tycker ni själva har ni lyckats som förening ?
Arctic Cat 450 XCI
Dinli 350 - såld.
Pioner 50

Utloggad Mad Old Pop

SV: GÖR OM SATVF TILL ETT FÖRBUND
« Svar #9 skrivet: 11 juni 2014 kl. 19:47:12 »
Ett förbund behövs. Men kan inte SWEMO eller SNOFED vara den organisationen.
SWEMO
är ju ett etablerat förbund för motorsport. Här kan vi utnyttja de kunskaper som finns för att skapa bra grunder att stå på för tävlingsverksamhet.
SNOFED
Även här ett etablerat förbund men dessa är ju inriktade mot snöskoter. Har ju tonvis med erfarenheter om att skapa leder. Vi är ju där skoterfolket var för 20-25 år sedan.

Bara en tanke!!  :hmmm:
Ordförande Gefle ATV
www.gefle-atv.se

Polaris Scrambler 1000 -14
CF Moto 500 OE -13 Såld

Utloggad Hydro

SV: GÖR OM SATVF TILL ETT FÖRBUND
« Svar #10 skrivet: 11 juni 2014 kl. 21:26:06 »
Fyrhjulingar omfattar ju så himla massa olika.
Allt från barnhjulingar, crossmaskiner, gatquads, träskmonster till rena skogsekipage med hydraulvagn bakpå.

Det kan nog vara svårt att hitta ett färdigt förbund som greppar detta.

Snart kanske det börjar knaka i reglerna gällande vägreggade fyrhjulingar, då kanske det vore bra med en organisation som inte bara intresserar sig för oreggade träsktroll.

Nu är ju fyrhjulingar reggade på massa olika sätt, skoter/mc/traktor osv.
...och det är ytterligare ett tecken på hur svårt det kan vara att få oss att passa in någonstans i något redan befintligt.

SNOFED sysslar väl inte så mycket med frågor rörande vägreggade fordon, men de kanske kan lära "oss" hur man får till leder?

Svemo (med enkel-v) är ju ett idrottsförbund (idrott = fy).

Och det har ju stormat en hel del runt de det sista.

De är ju ett tävlingsförbund för tvåhjuliga fordon och började med spedway.
Spedway var alltså deras grund och start.
Och nu?
http://landracing.se/svemo-bestraffar-solkatterna-med-50-000-for-att-anvanda-sma-forsakring/
(Glenn Ocklund är medlem även här på ATV-forum)

...hur det sedan gick vet jag inte... men...
http://www.svemo.se/sv/Forbundsinformation/Nyheter/Speedwaykonfliktenavblast/

Inom roadracingen är det också höga vågor bitvis pga Svemo och deras "fasoner", så det är inget som klingar gott i mina öron iaf.

SMC däremot!
De har kunskaper och möjligheter till lobbying inom trafik, de har egna jurister som hjälper medlemmar och de har ett rätt brett register gällande "underlag".
Allt från enduro till touring till roadracing.
Men... de tar endast tvåhjulingar.
...eller ja, kanske även trehjulingar.

Svenska Bilsportförbundet har ju också ett brett område, de har egen offroadsektion osv... och här är ju fyra hjul välkomna!

...men kanske inte vi...?
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad hell-man

SV: GÖR OM SATVF TILL ETT FÖRBUND
« Svar #11 skrivet: 12 juni 2014 kl. 06:09:56 »
Jag håller med Hydro totalt. Vi måste bli en aktör i branchen att räkna med. MRF ska inte kunna sitta oemotsagda i sin kritik till exempel. När nån kört ihjäl sig bör vi kunna ha en representant som kan sitta i tvs morgonsoffa och diskutera det, utifrån vårat perspektiv.
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

 


Online just nu.

165 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
UFR, Hisun utv, DaLu, skogsvarelse,
Flest online idag: 204. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    Idag kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    Idag kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme