Är det en vägreggad du skall kolla på så kolla ELEN.Testa alla funktioner, även med styret maxsvängt.Dvs även hastighetsmätare (finns tankmätare är denna för övrigt sällan inkopplad).Lyft gärna upp bakänden på en jeepdunk eller nåt, så hjulen kommer i luften... känn då efter glapp.Axeln skall inte glappa något alls, i någon rikting.Starta och lägg i ettan och sätt snurr på hjulen... kolla så de inte slår i sidled/vobblar = krökt axel.Ryck och slit i framhjulen, inget glapp skall finnas någonstans.Testa styrlederna likadant.Greppa även kedjan bakom bakdrevet och dra, du skall där endast kunna lyfta ut kedjan någon/några få millimeter.Är det mera så är kedjan kass... kolla gärna även framdrevet med ficklampa eller ta och lossa kåpan... tänderna skall inte vara spetsiga eller krökta.Sådant förstör kedjan.En kedja kostar 500 på Biltema (kvalitetskedjor det dubbla), framdrevet 200... bak slits det betydligt mindre.Kolla så besiktningselen medföljer, lampor mm... och när den skall besiktigas näst.Offroaddäck med ett mönsterdjup på under fem millimeter anser jag vara värda noll... om man skall utanför asfalten.Nya ligger på 12-15 mm och kostar grovt räknat en tusing styck.När du provkör så känn så ingen obalans föreligger.Sen om man vill kan man ju också kolla bromsbeläggen, varken dyra eller svåra att byta, men tråkigt.
Vart bor din vän då ? vill ju inte tipsa bort denna nu om de e fler som e sugna hehe =) Har din vän sin ute ?
du hörde ju aldrig av dig kalle?, den står här nytvättad o fin.