Växlingen är nog ett av de minsta problemen.
Tja travbana tex bör man ju kunna ligga på högsta växeln hela tiden!!!
Svårt kanske det är men så jäkla roligt!!!!! jag vet att det krävs en bra kondition men det kommer efter hand som man tränar växlingar och dylikt kommer slagen i styret tycker jag är värre men det är för mig det.
Beror väldigt mycket på vad det är för bana, i vilket skick den är m.m. Vissa banor kan du åka på en och samma växel hela varv, vissa måste du växla kanske 20-30 gånger på ett varv.Du har oavsett bana, kroppsbyggnad, kondition m.m. sjukt kul!Så är inget att fundera över bara ut och åka. Men kör inte över din egen förmåga!Låt det ta den tid det tar för dig runt banan, du har lika stor rätt att vara där som alla andra. Så är det många som kör fortare än dig så får dom väl köra om helt enkelt. För det går sakta dom första gångerna på bana det är stor skillnad mot att åka på åkern på bakgården eller en väg!Och som ni är inne på så tycker vi alla att olika grejor är svårt. Kurvtagning, stalp, hopp, växling m.m.För min egen del så är det framförallt huvudet som sätter stopp, jag vågar inte hoppa dom riktigt stora hoppen, men det kommer är bara att nöta på och tillslut så kommer går det utav bara farten.Tog ungefär ett halvår på bana för mig innan jag vågade hoppa min första platå t.ex.MVH
Jo vissa klubbar är riktigt negativa till Quad, dock så är många riktigt glada när det kommer en Quad och kör.Det är lite olika regler som gäller vid träning.1. Är klubben ansluten till SVEMO eller SMA.2. Är klubben ansluten till SVEMO så måste du vara medlem i någon klubb som är anslutna till SVEMO. Måste alltså inte vara klubben som driver banan du ska åka på utan kan vara en annan. När du är medlem i en SVEMO ansluten klubb så är du försäkrad ifall en olycka sker på banan.Är klubben med i SMA så behöver du inte vara medlem i någon klubb men du är helt oförsäkrad, försäkring kan du skaffa en egen (livs/olycksfallsförsäkring) eller via medlemskap/försäkring i en SMA ansluten klubb.3. Inga krav ställs på maskinen vid träning, dock borde nerfbars och dödmansgrepp vara krav ur säkerhetssynpunkt.4. Du betalar antingen per träning, detta kan du göra oavsett om du är meddlem i klubben eller ej. Är dock billigare att träna om du är medlem. Eller så köper du ett årskort om du är medlem så får du köra hela säsongen på den banan. Och August, frontbumper är inget krav, dock är rearbumper det. Ett skydd så att du eller en medtävlande inte ska kunna få in fingrarna mellan kedjan och bakdrevet eller i bromsskivan.Är det nått som var otydligt så är det bara att fråga, finns inga dumma frågor som sagt!