Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Enduroförare bättre än Atvåkare?  (läst 7160 gånger)

Utloggad Rudeboy

Enduroförare bättre än Atvåkare?
« skrivet: 2 januari 2012 kl. 22:42:15 »
Blev bara tvungen o dra igång en ny tråd kring ämnet :D Såg en del lustiga förutfattade meningar kring hojfolk vs atvfolk. Jag har kört Enduro i ca12 år och kör fortfarande, köpte min 4x4 för ett par månader sen efter flera års suktande och har konstaterat att åka 4hjuling i skogen i maxtempo är långt ifrån lika jobbigt som o köra på 2 hjul men dock lika kul bara det finns utrymme, även fast farten inte är lika hög.. Jag har nog aldrig hört folk i Endurosällskap fördöma Atventusiasterna, snarare tvärtom då vi har haft stor nytta av till å lägga nya, fina, breda banor. Någon mer här i församlingen som sysslar med både 2/4hjul som kan säga nåt, så folk slipper tro att vi kollar snett på varandra? ':)
Dinli 700-10 med snöskyffel.
+mina 2st 2hjuliga Skogsmaskiner Yamaha WR250f:-)

Utloggad Hakerik

SV: Enduroförare bättre än Atvåkare?
« Svar #1 skrivet: 2 januari 2012 kl. 23:01:43 »
Intressant ämne. Jag har ingen egen enduro erfarenhet själv, åker bara grus och asfalt på 2 hjul. Att det är fysiskt mer krävande att köra enduro kan jag förstå speciellt om man kör fast eller vurpar finns ju ingen winsch utan det blir te att baxa hoj.  ;)  Enduro föraren står mer upp och kör och det blir många muskler i kroppen som får arbeta. ATV föraren utan servo får bara Karl-Alfred armar. Jag tror det finns två sorters ATV 4x4 folk, de som gillar att åka "skogstraktor" i skogen och de som gillar att dra järnet vid varje tillfälle speciellt i myrar. Enduro folk har jag träffat på i skogen flera gånger och det har bara varit trevliga möten vi har ju på ett ungefär samma intresse. Men det är inte ofta enduro åkarna har tid att stanna till. Quad (2wd)åkare ser jag aldrig till i djupa skogen för de tar väl sig inte fram. Dom färrar väl runt i någon grusgrop.  ^-^
Det finns en typ av körning som är väldans inspirerande med 4hjul och det är hög fart på grusvägar typ rallybils körning. Men då behövs det ju lite motor i 4hjulingen.
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

Utloggad Hydro

SV: Enduroförare bättre än Atvåkare?
« Svar #2 skrivet: 3 januari 2012 kl. 12:23:20 »
Klart endurofolk är bättre, på allt!
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=33726.msg296750#msg296750
 ()p

Nä, men visst är det nog så att endurofolk generellt har bättre fysik än atv-folk, bla pga att enduro ju är en motionsform medan atv-åkande oftast är en hobby eller ett nyttobrukande.

Många enduroklubbar vill precis som många jeep-klubbar inte ha med fyrhjulingar att göra alls och detta är ju lite märkligt, för precis som sägs här så breddar ju vi med fyrhjuling spåren och ibland även plattar till dem (endurocyklar har ju en förmåga att gräva djupa decimeterbreda diken).
Alla tre kategorierna vill kunna få tillgång till körområden och på många ställen samsas man... men långt ifrån på alla.
Märkligt.
Här har vi tillgång till några enduroslingor, men vet att tex i Växjötrakten och på några ställen i Skåne är man inte välkommen med stödhjul.


Vi med motorbåtar lånar ju tex ofta ut havet till segelbåtar, ibland även nån enstaka bryggplats... på så vis är ju båtklubbarna större än om endast riktiga båtar skulle få vara där.
Och det enda politiker bryr sig om förutom pengar är STORLEK.
 :djump:

...något som endurokillar och jeepfolk kanske borde fundera på lite.
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Micce

SV: Enduroförare bättre än Atvåkare?
« Svar #3 skrivet: 3 januari 2012 kl. 12:28:12 »
Har absolut ingen erfarenhet av enduro, dock tror jag atv både är enklare och mindre konditionskrävande. Atv kan alla köra därför tror jag den grenen växer som den gör.
Dock anser jag att vi delar samma intresse och marker.
Ser gärna ett ökat samarbete med enduro åkare framför allt på värmdö.
Kom gärna fram till oss och berätta om ni tycker vi kör åt fel håll eller så.
Har även märk att fler endoro åkare dyker upp nu på de spår som vuxit igen då vi har förmågan att bredda upp lite.
Till samman blir vi ännu starkare och kanske kan få mer förståelse för vårat interesse.
Renegade XMR 1000

Utloggad Rudeboy

SV: Enduroförare bättre än Atvåkare?
« Svar #4 skrivet: 3 januari 2012 kl. 13:54:16 »
De e ju klart att alla kan inte få plats samtidigt ute i skogen, kan ju finnas en säkerhetsaspekt.. Jag hoppas och tror att Atv kommer att få plats mer i motorvärlden, som i Amerika. Det gjordes ett försök på en stor Endurotävling (stångebroslaget) för ett par år sen, med en Atv-klass. På en tävling som det stadigt dyker upp 1000-1500 enduroförare, så var det endast 3-4st Som anmälde sig i Atv-klassen. Så arrangören beslutade o ställa in den klassen. Vilket är skittråkigt, då jag vet hur rolig den banan är och den är som gjord för 4-hjulingar! Vet inte om Atvfolket är sugna på tävla eller om arrangören misslyckats annonsera om tävlingen. Jag hoppas på de sistnämnda..
Dinli 700-10 med snöskyffel.
+mina 2st 2hjuliga Skogsmaskiner Yamaha WR250f:-)

Utloggad Hydro

SV: Enduroförare bättre än Atvåkare?
« Svar #5 skrivet: 3 januari 2012 kl. 14:38:57 »
Både jag och många med mig gillar att köra i skogen och på enduroslingor, men är inte att dugg intresserad av att flyga över stockar eller studsa runt på stenar.... dvs TÄVLA.
Så varför inte ha typ "öppet spår" efter en tävling istället?
Då kommer fyrhjulingarna!

Självklart skulle andelen som tävlar med atv också öka om det faktiskt fanns återkommande tävlingar, utspridda över landet, precis som inom enduron.
Nu är det väl max en eller två tävlingar per år, och då blir tyvärr inte uppslutningen så bra.
...oavsett marknadsföring.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Svezon™

SV: Enduroförare bättre än Atvåkare?
« Svar #6 skrivet: 3 januari 2012 kl. 17:21:50 »
Bra tråd.
Jag hade en endurocykel för många år sen och jag saknar den fortfarande. Enduro är skitjobbigt och det absolut roligaste sättet att träna kondition på.

3 dec deltog jag i Atv-kåsan i Mullhyttan på Fjugesta Ms och deras endurospår. Vi var 18st som kom till start och hade tävlingen inte legat så nära jul tror jag fler hade anmält sig. Åtminstone var det så tongångarna gick på FB och en del forum.
Att köra Atv kåsan var defenitivt ingen dans på rosor då jag hade kramp i både armar ben innan jag kom i mål.  :)

Det roliga var att enduro åkarna var nöjda med hur banan såg ut efter loppet, då vi hade både breddat och plattat ut spåren. Visst blev det en del spår i de blöta områdena men de var nöjda och vi är välkomna tillbaka.  ()p

Och vad jag hörde efter tävlingen ifrån de folk från enduro klubben så finns det tydligen ett visst intresse från SVEMO att ta upp ATV:er i sitt tävlingsreglemente då det är en sport på uppgång.

Bara i år har det arrangerats Atv tävlingar som te.x Snow and Mud i Säfsen, Team Extrem Enduro i Villingsberg och Nyköping, King of the Hill (uphill & arena trial i en tävling) på Ski Sunne, Trial & Mud i Nyköping, trial i Partille två ggr, Arena trial och SM i Mudrace i Brändåsen och Atv Kåsan i Mullhyttan. Kanske har jag glömt nån?
Att tävla med Atv är skitskoj och jag hoppas att det blir fler tävlingar med mer deltagare nästa år.

Att vi ska kunnas samsas i skogen och dela körområden i framtiden hoppas jag verkligen då vi kan dra nytta av varandra.

Suzuki King Quad 750

Utloggad Rudeboy

SV: Enduroförare bättre än Atvåkare?
« Svar #7 skrivet: 3 januari 2012 kl. 17:54:02 »
De där hade jag faktiskt inte en aning om >:(Då låter de verkligen som att nåt e på gång :) hur va upplägget på kåsaracet du körde? Var det både dag o natt och specialsträckor? För er som tvivlar om o hoppa över stock och sten "tävla", borde prova! Jag kan sätta min Atv på att ni kommer älska det!! :headbang:
Dinli 700-10 med snöskyffel.
+mina 2st 2hjuliga Skogsmaskiner Yamaha WR250f:-)

Utloggad AtvHudik

SV: Enduroförare bättre än Atvåkare?
« Svar #8 skrivet: 3 januari 2012 kl. 19:27:08 »
De där hade jag faktiskt inte en aning om >:(Då låter de verkligen som att nåt e på gång :) hur va upplägget på kåsaracet du körde? Var det både dag o natt och specialsträckor? För er som tvivlar om o hoppa över stock och sten "tävla", borde prova! Jag kan sätta min Atv på att ni kommer älska det!! :headbang:
Hade du haft något annat än en Dinli hade jag antagit utmaningen direkt  ;) Nu tycker jag inte det är värt risken O0

Det är säkert roligt om kan ju bara hoppas att detta kommer att växa och bli stort och accepteras som sport  ()p
Can-am Outlander 800R XMR
BBFW - Atv madness

Utloggad Svezon™

SV: Enduroförare bättre än Atvåkare?
« Svar #9 skrivet: 3 januari 2012 kl. 20:20:24 »
De där hade jag faktiskt inte en aning om >: (Då låter de verkligen som att nåt e på gång :) hur va upplägget på kåsaracet du körde? Var det både dag o natt och specialsträckor? För er som tvivlar om o hoppa över stock och sten "tävla", borde prova! Jag kan sätta min Atv på att ni kommer älska det!! :headbang:

Nu var ju Atv Kåsan en mini variant som inte kan jämföras med den riktiga enduro Kåsan.
Tävlingen var 2+2 timmar med en timmas paus emellan och 30 minuter respittid på båda etapperna. Första etappen gick i dagsljus och andra i mörker. 'Kåsan' var riktigt tuff, för av 18 startande var vi bara tre som kom i mål!  ;D Dagen till ära hade jag lånat en kompis xenon hjälmlampa, kanonljus i ett halvt varv sen pajjade kontakten och jag fick köra med orginalljuset på hjulingen. Skitkul när lamporna la igen av lera och liknande hela tiden.  :help:
Har inte vart så trött sen jag åkte Vasaloppet -95.  :D
Suzuki King Quad 750

Utloggad Rudeboy

SV: Enduroförare bättre än Atvåkare?
« Svar #10 skrivet: 3 januari 2012 kl. 21:02:28 »
Det låter hur kul som helst och tufft! Måste ha känts bra o lyckats fullfölja ()p hoppas de blir av i år igen, då kommer jag garanterat om de inte krockar med riktiga kåsan. Hoppas det blir fler tävlande och all respekt för dom som föredrar mysåkning. Ta er dit o få en upplevelse som åskådare, då kommer det med all säkerhet suga i åktarmen på er så ni ångrar att ni inte ställde upp!
Dinli 700-10 med snöskyffel.
+mina 2st 2hjuliga Skogsmaskiner Yamaha WR250f:-)

Utloggad Hydro

SV: Enduroförare bättre än Atvåkare?
« Svar #11 skrivet: 3 januari 2012 kl. 21:09:38 »
När jag ser svettiga män leka i lera så suger det ärligt talat ingenstans... 
 ':)
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

 


Online just nu.

158 gäster, 6 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
monster, M_åberg, Fenrisulven, MSP, akai, doggcrap,
Flest online idag: 184. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme