Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!  (läst 2522 gånger)

Utloggad fiddesthlm

Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!
« skrivet: 29 december 2011 kl. 23:36:30 »
Några stavfel går att hitta i texten men det är ett öppet brev till kraftbolag, markägare, kommuner, politiker, organisationer, tidningar.

SATVF Behöver er hjälp med att nå ut!

http://www.satvf.se/?p=997

Maila så många ni kommer på som påverkar och som kan få ut vettig information om ett samarbete med SATVF. Sprid budskapet! Så kanske vi får ses på fler leder och körområden runt om i landet framöver!



JAG STÖDJER SVENSKA ATV FÖRENINGEN - GÖR DU? BLI MEDLEM IDAG! www.satvf.se

Utloggad tech

SV: Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!
« Svar #1 skrivet: 30 december 2011 kl. 11:50:38 »
Öppet brev till kommuner, räddningstjänst, kraftbolag och markägare

Bakgrund
Två nätter i rad har många av oss legat och lyssnat på julhelgens plåga, stormen Dagmar. Två nätter där man funderat på om man kommer att vakna av att ett fönster blåser in eller av att ett träd krossar bilar utanför huset.
200 000 elabonnenter fick vakna utan ström och många har efter 2 dygn fortfarande inte strömmen tillbaka. De som bor i hus utan kommunalt vatten och värme har förhoppningsvis öppen spis och bil så att de kan hämta vatten.

Tar man en promenad kring husen i en av Stockholms förorter så ser man snabbt nedblåsa skyltar, nedblåsta träd och lyktstolpar. Lyktstolpar som ligger ned och lyser vilket är förenat med livsfara för både djur och barn.
SATVF
Svenska ATV Föreningen, ”ATV= All Terrain Vehicle” har sedan starten verkat för att öka säkerheten kring brukande/sporten, arbetat som remissinstans och flera myndigheter och arbetat med att förena nytta med nöje. I Avesta har arbetet lett till Sveriges första lagliga atv-led, en led som i första hand ska koncentrera körning av fyrhjulingar till ett område. Markägare och andra intressenter har märkt av en positiv effekt av denna led.
I många delar av landet arbetar man nu med samma arbete och försöker få genombrott hos kommuner, markägare och kraftbolag.
FÖRENA NYTTA MED NÖJE
Måna ATV-förare idag tävlar aktivt, sammansluter på motorbanor och träffar runt om i landet. Problematiken är att det erbjuds få tillfällen att träna eller nöjesköra. Att t.ex. upplåta kraftledningsgator till lokala SATVF anslutna föreningar skulle minska den olagliga körningen i skogarna och förarna får tillfälle att ytterligare träna på sin körning. En ATV med en duktig förare är en utmärkt resurs till samhället vilket SATVF försöker förmedla. Man håller regelbundna utbildningar i tex. MSO, Första Hjälpen, Körsäkerhet, Fackutbildning etc.

Vad kan vi bistå med när ett samarbete startats?

- MSO – Managing search Operations, Eftersök av försvunna personer

- Sjuktransporter – T.ex. Vid tävlingar(orientering, löpning, motorsport) och andra evenemang/arrangemang kring besvärlig terräng eller begränsad framkomlighet.

- Materialtransport – T.ex. Vid tävlingar(orientering, löpning, motorsport) och andra evenemang/arrangemang kring besvärlig terräng eller begränsad framkomlighet.

- Brandtransport – Vid skogsbränder, transportera material/mat el dyl till brandförsvaret.
-Gångvägar – Efter en storm kan vi snabbt söka av gångvägar och passager för att se så att inte lyktstolpar vält, träd ligger över vägar eller mot hus.
- Kraftledningskontroll – Köra längs kraftledningsgator och elledningar för att regelbundet rapportera till kraftbolagen hur höga träden är, hur mycket sly det växt upp samt om det finns uppenbara faror i form av träd som riskerar att välta och bryta strömmen.
- Kraftledning vid problem – Efter en storm som Dagmar kan vi snabbt ta oss genom skogspartier och se vart skador har uppkommit. Ett kraftbolag kan inte vara överallt men vi kan snabbt söka av långa sträckor och rapportera.
- Översvämning – Då vi tar oss fram med lågt tryck mot marken kan vi transportera sandsäckar, slangar eller annan utrustning genom vatten och terräng fram till utsatta områden.
- Träd över väg – Då det lokalt kan blåsa starkt och då välta träd av mindre vägar kan åkare vara behjälpliga med att dra stockar av vägen med hjälp av starka maskiner och winchar.

Listan kan bli hur lång som helst och det är därav som vi regelbundet uppvaktar berörda instanser för att kunna erbjuda våra medlemmar flera lagliga alternativ både för rekreation och träning. Att förena nyttan med nöjet skulle i många fall leda till stora Win-Win situation.
I och med Dagmars framfart skriver vi detta öppna brev till er för att belysa att ni har stor nytta av föreningslivet och de lokala förmågor som finns i hela vårt långa land.
Hade man haft ett utbrett samarbete med SATVF och dess systerföreningar idag så kanske förra elabonnenter suttit utan ström efter 48 timmar?
Vi ser fram emot att få träffa beröra företag, myndigheter och markägare för att göra 2012 till det år då vi får ett genombrott med Nytta och Nöje – tänk! Att verkar för lagliga leder skulle leda till både ökad turism, ökad samhällsnytta och minskat körning av motorfordon i känslig terräng.

Med vänlig hälsning

Svenska ATV Föreningen

Citat av en medlem i  föreningen,


Utloggad muran

SV: Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!
« Svar #2 skrivet: 1 januari 2012 kl. 14:42:55 »
Mycket bra skrivet!! ()p ()p
Can am outlander xmr 650-14
 terralander 800-14 såld
Cf moto x5-10 såld
Linhai 260-08 såld

Utloggad suss

SV: Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2013 kl. 14:30:08 »
Kraftledningsgator skulle vara bra att köra i, då sly har svårare att växa upp...
CA commander 800r dps -15
Cf 800 -12 såld
Cf 500 be-11 såld

Utloggad Morphox

SV: Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2013 kl. 16:28:07 »
Om det funnits en led eller ett sätt att köra lagligt på häromkring skulle nog markägarna jubla.

Utloggad ohre

SV: Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!
« Svar #5 skrivet: 12 april 2013 kl. 11:36:21 »
Om det funnits en led eller ett sätt att köra lagligt på häromkring skulle nog markägarna jubla.


Vart är häromkring?

Jag stödjer Svenska ATV Föreningen, gör du?
www.satvf.se

 


Online just nu.

180 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
AÖd, Lillen285, Anta1,
Flest online idag: 212. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme