Vinschen vågar jag inte använda, provade den en gång på stock som var ca 15 cm diameter och 2 meter lång, drog den en bit över gräsmattan och efter det hade kabeln "skurit/klämt" in sig i kabeln som fanns kvar i spolen och jag kan säga att det var ett helvete att få ut kabeln efter det . Någon som kan berätta vad jag gjorde fel? känns lite som kabel från början varit väldigt löst inlindad, hur gör ni som använder vinschen i skogen, alltså när ni fastnar någonstans?
Ja då har ni djupare diken än vi här nere om de grunda dikena är 150 cm djupa. De missade jag när jag var uppe och åkte hoj (två hjul ) i Norrland. Men faktum kvarstår att han lär inte skada sin Fyrhjuling av att slira lite. Sen kan det ju vara så att han inte bor på ett ställe där man har diken som man kan gömma små hästar i, det kanske inte alltid är is där han bor, bilen som är i diket behöver ju inte åkt ner och fickparkerat i botten på det utan kanske står som dikeskörda bilar brukar göra ( med två hjul kvar på vägen) Det kan även vara så att bilen i diket inte är en koloss ifrån ett annat århundrade.
Det funkar ju inte att dra upp bilar ur diken med en 4hjuling, den är ju för lätt! Likadant ang med vinchen du kommer bara dra hjulingen mot bilen och inte tvärtom
Okej, har kört en hel del där "nere" med men, om du susade mellan räckena på e4an så ser man ju inte mycket till diken men gissar att du förstår att om man bygger en väg med 30 cm djupa diken och ett snödjup på ca 1 meter så blir det direkt olämpligt vid tö väder, lr vid kraftig nederbörd Sen är ju mankhöjden på en häst ca 150 cm ksnske 130 på¨en islandshäst, så jag tror nog du oxå ska se dom komma
Stor differens på era grunda 150cm diken och helt plötsligt 30 cm här nere. Märkligt.Liten häst = ponny tex. A-ponny som får var max 107 cm i mankhöjd eller varför inte en Falabella