ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Arctic Cat (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: förstärkta drivknutar?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2 ... 4  Alla   Gå ned

Författare Ämne: förstärkta drivknutar?  (läst 12027 gånger)

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
förstärkta drivknutar?
« skrivet: 11 december 2011 kl. 12:47:42 »
vad finns det för några främre yttre drivknutar till arctic som håller bättre än original? gorilla-axlar?
jag är riktigt trött på knutbrotten nu och vill inte ha originalskit igen, måste ju finnas nåt bättre?
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad devils_own

  • skojpojken
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 212
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hmm,var den inte helgul :/
    • Visa profil
devils_own
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #1 skrivet: 11 december 2011 kl. 12:59:31 »
Jag letar till oxå till min 4hjuling.

här är några märken jag har stött på:
Rhino http://mudtechinc.com/shop/category_12/Arctic-Cat-Axles.html?shop_param=cid%3D%26
Turner och  Gorilla http://www.rubberdowncustoms.ca/axles.html
och moose men har inte hitttat något bra ställe än.

Jag ska försöka beställa rhino axlar till min renegade,
har mejlat mudtechinc och frågat efter fraktkostnaden. men inget svar än.
Anmäl till moderator   Loggat
"Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."‏

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #2 skrivet: 11 december 2011 kl. 13:18:02 »
verkade ju vara vettigt pris på de axlarna!
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Skoarn

  • Terräng veteran
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 124
  • Total likes: 2
    • Visa profil
Skoarn
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #3 skrivet: 13 december 2011 kl. 17:33:07 »
Jag har 2 st nya yttre drivknutar ligger.eftermarknads knut.
Vart lite fel i beställningen när jag handlade,fick både kompletta axlar och dom knutarna.
Anmäl till moderator   Loggat
Gillar långa terräng äventyr, ej in och ut i skithål.

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #4 skrivet: 20 december 2011 kl. 16:51:33 »
nu ringde Glennon på Westbike upp mig efter att ha läst mitt förtvivlade mail, och han hade en trevlig nyhet, Arctic cat har uppmärksammat problemet och gjort ännu en revidering av knutarna, det kom ju en ny modell 2010, men den höll bevisligen dåligt den med, men nu har dom tagit fram knutar som har 75mm ytterdiameter jämfört med de tidigare 66mm samt att ingen av kulorna skulle hamna utanför knuten vid fullt styrutslag, som det gör på de tidigare (vilket är en stor svaghet då ytterhöljet blir ovalt av vridmonentet och knuten "vrids ur"
så jag skulle få dessa monterade efter nyår, och nu hoppas jag innerligt att det blir sista gången!  det känns lika jobbigt varje gång nåt sånt här händer, dels blir maskinen jobbig att bärga och dels är det jobbigt att åka med den till ÅF och veta att man får samma grejer som redan satt där. men nu känns det lite trevligare..

kollade förresten upp vridmomentet på en 1000cc, och dom ligger ju på 52Nm ut på hjulen, vet inte vad dom kan tänkas ha i motorn, men min maskin har 40.5Nm i motorn orginal, och det redan vid 1600rpm, nu kan det kanske ligga runt 45, samt att dieseln har 3.6:1 i axlarna medan en 1000cc har 3.1, så ute vid hjulen är det säkert inte nån jätteskillnad och trots att effekten är blygsam så är det ju vridmomentet som utgör belastningen, effekt är bara nåt som man har nytta av om man vill åka fort. dessutom är min maskin tung, med mig på blir den mycket tung, vilket innebär att hjulen inte har lika lätt att slira, en 1000cc sätter nästan alltid spinn på hjulen pga effekten, och då behöver det inte vandra lika högt moment genom knutarna om man samtidigt tillför lite varvtal.

Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2012 kl. 19:15:55 »
skillnad ny vs gammal!

* Foto0868.jpg (71.19 kB, 700x840 - visat 507 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad AtvNerd

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3926
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
AtvNerd
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2012 kl. 19:44:54 »
Oftast går väl en knut av att man får ett slag på drivlinan, typ att maskinen hoppar till eller ett plötsligt stop av hjulet, inte går väl knutarna av ren vridning?
Då spelar effekten ganska stor roll.
Fast åt andra så har jag  aldrig kört av varken knut eller axel på nån maskin så det är ren spekulation.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2012 kl. 20:18:59 »
Citat från: Pontus™ skrivet 10 januari 2012 kl. 19:44:54
Oftast går väl en knut av att man får ett slag på drivlinan, typ att maskinen hoppar till eller ett plötsligt stop av hjulet, inte går väl knutarna av ren vridning?
Då spelar effekten ganska stor roll.
Fast åt andra så har jag  aldrig kört av varken knut eller axel på nån maskin så det är ren spekulation.
effekten har ingen inverkan, enbart vridmomentet.
har du en motor på 1000hk och 10Nm (den får ju i såna fall varva nåt hejdlöst) så kör du inte av några knutar, men maskinen blir också helt värdelös att krypköra och dra tungt med.

och i samtliga fall av knutbrott på min maskin så har det skett pga vridmoment, nu senast på båda yttre fram ungefär samtidigt, först den ena sen den andra direkt efter.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad AtvNerd

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3926
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
AtvNerd
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2012 kl. 20:28:05 »
Du tänker fel.
Du måste tänka att hjulet i sig också bidrar med vrid, om det roterar snabbt så har du vridmoment på båda sidor av axeln.
Ett snabbt roterande hjul kan få ett jävla vrid, slår man av på gasen så att vridet i motor blir mindre så kan skillnaden också knäcka axlar och knutar.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2012 kl. 22:43:03 »
Citat från: Pontus™ skrivet 10 januari 2012 kl. 20:28:05
Ett snabbt roterande hjul kan få ett jävla vrid, slår man av på gasen så att vridet i motor blir mindre så kan skillnaden också knäcka axlar och knutar.
Precis, därför kan tyngre (och större) hjul käka mer grejer på transmissionen än lätta.

Sen detta med vrid... hmm... motorn är sällan kopplad till hjulen direkt, oftast finns nån form av växellåda emellan, dess uppgift är bla att omvandla effekten till moment till hjulet.
Och visst ger oftast en diesel effekten vid ett lägre varv än en bensinare, men ute vid hjulet är kraften omvandlad via växellådan och då är det faktiskt samma vrid.
Liksom hela definitionen för effekt är ju utfört arbete, men det där har jag ju tjatat om förr...
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31970.msg279084#msg279084
Att sen vissa motorer ger bättre krypkörningsegenskaper, kontroll osv vid lägre varv, mm, mm, mm är en annan sak, det handlar inte om vrid, det handlar om effektkurva, utväxling och psykologi.
 ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Pson™

  • Egenhändigt utnämd Expert
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 534
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Dalarna-Falun
    • Visa profil
Pson™
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2012 kl. 23:30:55 »
Vridmoment är bara ett matematiskt värde av effekt (hk) vid ett visst varv (rpm)..
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Renegade 800R Xxc
      Styrhöjare
      Bighorn 27"

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2012 kl. 01:56:50 »
nej, effekt är bara ett värde av vridmoment och varvtal!
vridmomentet är ju kraften motorn lämnar, det är med vridmoment man knäcker axlar och böjer vevstakar.
jämförelse:
pelle ska hämta en hink vatten i brunnen, för att veva upp en full hink från brunnen behövs en kraft av 100Nm att applicera på veven, pelle har bara käkat knäckebröd och läst bilsport så han orkar inte, och får inte tag i vatten, medan ragge som käkat burgare och läst power magazine har dubbelt så kraftiga muskler som pelle och kan applicera 200Nm, men han blir lätt ansträngd så han kan inte veva så fort, men vatten får han allt tag på! i det läget kvittar hur hög effekt pelle kan prestera när han springer maraton..

för mig är högt vridmoment vid låga varv det enda som är intressant, ju lägre varv desto bättre, för trots att hydro påstår att man fixar allt med utväxlingen så stämmer det inte! nångång ska man ju starta från noll, ellerhur?
att komma igång från stillastående är mer ansträngande för en liten vridsvag motor som bara presterar på höga varv, än en motor som ger allt strax över tomgång, trots att den vridsvaga motorn ändå har mycket lägre utväxling för att kunna komma igång.

en jämförelse:
start i 15% uppförsbacke med 1900kg släpvagn med volvo 740 bensinturbo, vs samma start med diesel utan turbo, 165 vs 82hkr. vilken har lättare att få skiten i rullning utan kärringstopp? om det nu inte sitter riktig växellåda på bilarna, för då ordnar momentomvandlaren en momentförstärkning.


« Senast ändrad: 11 januari 2012 kl. 01:59:17 av Oskar P »
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 ... 4  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Arctic Cat (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: förstärkta drivknutar?
 


Online just nu.

603 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 659. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info