Jag skämtade faktiskt med dig jaas. Hoppas du inte tog illa upp. Det är en larvig lag och ingen följer den iaf. Det var lika med motorcyklar en gång i världen har jag hört (om det sant ska jag dock låta vara osagt)
Varför inte starta en undersökning här på forumet om hur många som blivit bötfällda för otillåten effektökning på sin fyris, passa även på att fråga hur många som blivit fällda för olovlig körning på densamma.....
Hur ska det kunna bli olovlig körning? Har han bara körkort kan det aldrig komma på tal!
Det där hittade du nyss på va? Självklart är det fortfarande en vägreggad 4 hjulig Mc som man får köra på B-kort, men med otillåten effektökning!Det värsta som kan hända om man nu ens kan påvisa effektökningen är en ny reg.besiktning på Bilprovningen....
Det kanske vore läge att växa ur moppe o epa träsket..... En mc kan inte bli annat än MC hur gärna du än försöker! Effekt o hastighet är 2 olika saker!Fast kanske avsaknad av flygcertifikat kan komma till tals om man hoppar för högt
För att en gatreggad atv på över 20 hk inte är en gatreggad fyrhjuling längre. Utan något annat fordon det inte finns en registreringsform för och alltså får han inte köra det vilket körkort han än har!
Nu har detta spårat ur till en ordkäftning mellan LAHA och mig. Tråkigt det spårar ur vilket jag tar på mig en del av ansvaret för. Så kommer ej att skriva mera i denna tråd innan jag fått svar av trafikpolisen hur det ligger till, om jag någonsin får nått svar.
En ATV är helfordonsgodkänd, och inga ändringar får göras. Anträffar vi en och kan säkerställa att effekten ändrats, inställs fordonet till kontrollorgan för fullständig registreringsbesiktning. Vad gäller påföljd/straff ligger detta utanför polisens befogenheter. Ärendet redovisas till åklagare för straffmätning. Mvh Tommy RedefalkTrafikpolisen