Näe forr fan Kaj ingen jevla snö! Det där var ju en idé...att ha en färdig inkoppling på polerna istället för att darra omkring på småbultarna...Ni som kan...hur kopplar jag enklast in en batteriladdare på min Cf? Just nu tänkte jag koppla på startsolenoiden och sedan en jordbult...ja ni hajar hur jag menar.Några andra smarta lösningar ute i landet?
På startmotorn kan du inte koppla eftersom du har ett startrelä mellan batteri och startmotor Direkt på batteriet ska det vara
Finns en enkel snik-variant på Cteks snabbkoppling....Köp en EC3-koppling och några öron att fästa på batteriet.Klipp kablarna till laddaren, löd dit en hona och sedan tar du en kabelstump och löder på hanen och fäster den på batteriet. Vips har du din egen snabbkoppling. Om man handlar kan man så klart köpa 2 EC3'or så man kan löda på en på kabelstumparna som blir kvar från laddarens klämmor så man kan ladda ett annat batteri om det nu skulle behövas.EC3 sitter oftast på RC-bilars batterier, så dom klarar en sjuhelvetes massa ampere. :-)Inte så dyrt heller, EUR 1.36 här:http://www.ebay.com/itm/150687714548?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_1732wt_1139(Har själv precis handlat, väntar på leverans)
Kollade upp lite idag och såvitt jag begripit sitter ju startreläet mellan solenoiden och startmotorn. Vilket isåfall ger att jag visst kan koppla laddarens röda på solenoidens röda (svart kabel med röd kåpa på Cf!) och sedan på jord och ladda batteriet.. Återkommer imorgon efter test...hinner inte ikväll.
Helt rätt, du kan ansluta på "batterisidan" Av startrelät. Men går din laddare någon gång sönder så kan jag varmt rekomendera en laddare med anslutningstillbehör likt de som nämns ovan, Den infällda varianten är rent av vacker
Jag skottar inte snö med min, har inte mer lampor än original, saknar handtagsvärme och vinschar rätt sporadiskt... och de gånger man faktiskt kopplat till laddaren så har den redan från början visat på fullt batteri... men det är ändå smidigt med en kontakt, särskilt när man har batteriet undangömt.Min kontakt sitter i hjulhuset vänster fram, funkar fint!...