Hej Caroline och välkommen hit!Det som kostar är ofta kubik och effekt, men till dina sysslor så behövs det inga muskelmaskiner, så ni lär kunna komma rätt billigt undan även om ni fokuserar på kvalitétsmaskiner!Kolla tex Yamaha Grizzly 450 och kanske 550 samt Honda 420/500.Även Suzuki har fina fyrhjulingar av bra kvalité, kolla tex deras 500!Du kommer säkert mötas av folk som tycker att servo är ett krav, men prova någon maskin utan servo och skapa dig en egen uppfattning.
Läs inte FÖR mycket om massa olika drivsystem, märkliga fel osv osv... åk och provkör så du får lite referenser!...och ställ därefter eventuellt fler frågor... Är det sen så att du vill fördjupa dig i hur olika system fungerar så finns det massor att läsa här på forumet, men problemet med ett forum är att det dels kommer upp saker till ytan som kanske inte alltid är så varken vanligt eller normalt, för mycket handlar även om användaren och var man kör.En period hade vissa maskiner elfel, jo de körde ofta i havsvikar... klart det blir problem då ifall man inte förberett maskinen noga.Någon period hade vissa maskiner problem med kylningen, jag hade själv exakt en sådan då, i tre år dessutom, men hade aldrig några kylproblem!...det visade sig att folk kört i djup lera och fått in detta kladd i kylaren, klart den inte kan kyla som den skulle då.Här på forumet finns massa folk, som alla kör olika... och oftast är det mest bara nöjeskörning, vilket ju ger andra fel och andra referenser än rent nyttonyttjande.Honda är tex ett mycket populärt märke bland bönder och gårdsfolk, men här på forumet är det få som åker just Honda.Så kolla vad du har för återförsäljare i din närhet och prova någon hjuling som, steg två.Vilka maskiner jag personligen främst skulle kolla på skrev jag i mitt tidigare inlägg och till detta bör nämnas att det som kan avgöra ett köp är bemötandet hos återförsäljaren och/eller avståndet dit, för det skall ju servas tex, och då kan det vara bättre att åka två mil än 12.De som förespråkar billigare maskiner brukar ofta även tillägga att man måste självklart kolla skruvar, efterdra, känna och kontrollera än det ena än det andra, efter varje runda...Det skall man inte alls behöva.Jag kör rätt mycket, känner aldrig på några skruvar alls, kollar aldrig varken det ena eller det andra, jag bara kör, och det funkar.Någon gång per år tvättar jag, men inte heller där överdriver jag (jag kör nästan uteslutande i skogen så visst samlas det en del skräp) och sen servas det självklart, men som sagt, inget annat.Och det är SÅ det skall vara.