Hjulingen ska användas till korvgrillning/hajk, sista minuten shopping, plogning, och vara slitvarg i hästhagen, frakta torvbalar, gödselsäckar, hösäckar/småbalar, gravid sambo.. enklare jobb alltså och inga dränkningar i surhålMvh David
Har du en gravid hustru rekomenderas en annan hjuling för tgb 525 gör ca 90 på mätaren men ca 70 i verkligheten dvs ca crousing fart vid 2/3 gas 55-60 km/h annars är det nog en bra maskin.men det vore ju synd att behöva förlösa barnet på nya hjulingen
att man sen får två stycken till priset av en can-am gör ju inte saken sämre
Haha ja.. Nej men ärligt så förstår jag mig inte på toppfartshysterin riktigt, ska man åka fort får man väl köpa en Hayabusa, ska hon få värkar i hästhagen får hon tukta dom 500m på fullgas hem till bilen vi kommer ha varm till BB =)Hittade förresten vagn snarlik den som ingick med nypris 4500 så alternativet 550+vagn kan vi stryka.stefanland, har du godkänt alla modellerna? Några förbättringar som kommit med åren/modellerna du lagt märke till?
Ja, ska man åka fort så ska man naturligtvis åka annat än fyrhjuling. Lika om man jagar bränsleförbrukning.Men fyrhjuling är ju roligt och praktiskt ibland.Precis, säljer man den mycket praktiska Taron för 30kkr och lägger pengarna på en praktisk fyrhjuling, då kostar nöjet bara 50kkr om hela maskin ligger på 80000 Jag var lite sugen på tgb 550 förut, tyckte den såg riktigt bra ut och var skön att köra. Dock blev jag lite besviken på effekten, kändes väldigt snäll. Variatordriften drog jämnt och fint hela vägen på det ex jag körde, så man fick aldrig någon känsla av att det drog iväg på ett roligt sätt.Om man då jämför två 500cc med ca 40hk, blir tgb'n avhängd eller hänger den på bara det att den har sån jämn effektkurva så det aldrig blir någon woweffekt? Att den är snäll är nog bra på sitt sätt, jag har ju ingen tidigare erfarenhet av atv och om sambon provar och får upp ögonen, istället för blir skrämd av nån ettrig bålgeting kanske det blir en var Jag skulle byta upp mig från en Kymco mxu300, men kände inte att 550in räckte till för att motivera det stora hålet i plånboken. Så jag "snålade" och slog till på en beg 800a istället som gladde både gastummen och plånboken.Om du känner att en 500cc räcker till åt dig så tror jag att tgb är ett bra val, men provkör lite olika maskiner så känner du själv vad som är lämpligt. Har kikat lite hos de ÅF som finns i närheten, märkena som finns är canam, polaris, goes, cf, dinli, cektek, tgb och tws. Canam verkar vara lite extremare, mer trimmad maskin som kräver mer service och en hel del bekymmerstrådar med knack servoproblem osv, visserligen många användare också så procentuellt kanske det jämnar ut sig, polaris är säkert bra grejer men sån plastig front! goes/cf/dinli/cektek verkar alla ha sin beskärda del av problem, i övrigt så är det första fyrhjulingen så det jag märker under en provtur är typ att den fungerar..Kollar du runt i forumet så är det väldigt många som jagar mer effekt, från 50-1000cc så vill många ha ut lite extra. Så det finns alltid en risk för ökad törst.Jo, helt klart, Audin på gården var ju pigg när man köpte den med sina 220hk, nu kikar man på chip och avgassystem Ang toppfart så är det inte direkt toppfarten som är intressant, det är nog få arbetsmaskiner som är bekväma att åka med i farter över 80-90km/h. Dock så är det ju skönt med en maskin som man kan åka med i den farten utan att ligga på max.Sant!Tgb är rätt snygga tycker jag med, och det är ju bra däck som sitter på från början. Fast jag förstår inte vitsen med 14" fälg. Nja, nu jämför du ju med en 800 eller 1000.Skyldig Går du ner till 500 så hamnar du väl runt 100 för en vägreggad. Och då får du en cylinder till och servo med i priset. Egentligen tycker jag att det börjar bli för dyrt redan med 80000, men som någon skrev i en annan tråd, hellre helnöjd för 80 än halvnöjd för 50tusen, borde väl kolla mer begagnat men dränkta maskiner utan garanti kan bli mer problem än nöje, lite grisen i säcken känns det somMen ta det lugnt och provkör olika, både märken och storlekar. Kanske även duger med en tgb 460. Har du kompisar som kör så prova deras och även i terräng och grusväg. Det är roligare än man tror att lorta ner sig lite lagomt. Och snart är det vinter, då blir det ju ännu roligare att vara barnslig och leka i snön!Tyvärr är det lite tunt med atv här i byn, det är brorsan som åker cektek och nån gubbe på en äldre grizzly tror jag, men det är ingen panik än, först bli av med taron som sagt..
Tja det har ju tillkommit elektisk inkoppling av 4wd semat IRS från de första maskinerna annars är det mest mindre förbättringar. Diffen fram är oxå förbättrad sedan första 425:an.Blev klart bättre montering efter att franska armen valt dessa till sitt tjänstefordon så det är inge dåliga maskiner en bruksmaskin.Har kört en 425 som testrigg för diverse extrautrustning i snart 3 år och den har fått gå tufft men utan problem efter att den gamla diffen sprack och byttes ut.Så jag skulle utan tvekan köpa en maskin igen
Tackar för svaren som kommit än så länge, hoppas fler ägare tar sig tid och skriver nån rad om hur dom upplever dom också Har svarat och skrivit lite med fet stil i citatet för att det ska vara förståeligt vad jag svamlar om. Det låter ju riktigt positivt! ÅF sa något om ny starkare startkrans på 550, något problem du känner till? Än en gång, tack för svaren och trevlig kväll!