ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Ny maskin, några frågor.
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Ny maskin, några frågor.  (läst 1849 gånger)

Utloggad minigranis

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 274
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
    • Visa profil
minigranis
Ny maskin, några frågor.
« skrivet: 27 oktober 2011 kl. 08:37:12 »
Sådär ja, igår var jag iväg och hämtade min nya (lätt beggagnade) maskin.
En CF-Moto 500 BE Long -11





Jag har givetvis några frågor till alla erfarna CF ägare.
Hur är det med in/urkoppling av 2wd/4wd/difflock, är generella regeln att ALLTID så still när man skall byta "läge" eller gäller nått annat ?

Om man skall dra tungt (dra upp bryggor) är det då smartast att dra med 4wd och inte med difflock ?
Jag tänker att med 4wd så kan ett hjul spinna och då "sliter" man inte så mycket på diff/variator/rem osv ifall det är för
tungt. Vad är att föredra ?
Anmäl till moderator   Loggat
--------------------------------
CF-Moto Allroad 500 BE Long-11

Utloggad Marco Askin

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 152
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • X7-W.E.
    • Visa profil
Marco Askin
SV: Ny maskin, några frågor.
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2011 kl. 12:59:42 »
Grattis och välkommen till "familjen"!

Inte för att jag ser mig själv som så erfaren ännu och därför kan jag inte komma med några tekniska förklaringar till varför, om det var det du ville...

Jag står alltid still på tomgång när jag ändrar till och från 2/4/Di. Om man måste vara still har jag inte ens brytt mig om att fundera på. Har tagit det för givet, typ att det t.ex. är lite därför locket över Diff knappen finns. Ibland måste man ju försöka rulla till lite ändå ifall något inte går i eller ur.

Vad som är smartast, 4wd eller diff, i vissa situationer är lite som att spela kort. Det gäller att välja rätt innan man sitter fast eller kommer på att det är för tungt.

Sen finns det ju de som lever på att tillverka/sälja remmar. När den är sliten köper man en ny... De e barå åk! :)
Anmäl till moderator   Loggat
Signatur:
☻ ATV: CF-M X7 WE (kort)
☻ Hem: http://assi-atv.kneso.se/

Utloggad Miko

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1024
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
Miko
SV: Ny maskin, några frågor.
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2011 kl. 15:27:22 »
Citat från: minigranis skrivet 27 oktober 2011 kl. 08:37:12
Sådär ja, igår var jag iväg och hämtade min nya (lätt beggagnade) maskin.
En CF-Moto 500 BE Long -11
Jag har givetvis några frågor till alla erfarna CF ägare.
Hur är det med in/urkoppling av 2wd/4wd/difflock, är generella regeln att ALLTID så still när man skall byta "läge" eller gäller nått annat ?
Välkommen hit och grattis till nya maskinen  ()p

Ska man hård dra det hela så ska man stå still när man växlar mellan 2/4/D, men med det är det inte sagt att det är det bästa och skonsamaste.
Personligen tycker jag det är betydligt smidigare och lättare att växla mellan de tidigare nämnda lägena när hjulingen rullar sakta framåt, utan belstning på drivlinan samtidigt som man lite lätt svänger fram och tillbaka för att underlätta att kuggarna ska gå i/ur varandra, då känner du direkt i styret när 2/4/D går i eller ur.
Men det är inte alltid man står på ställen där det går att ha maskinen i lite rullning, då får man helt enkelt känna sig fram i styret när man ska byta mellan lägena, och ge lätt lätt gas i början när man ska köra vidare, chansen är mindre att något går sönder om man är lätt på gasen om exempelvis diffen inte riktigt gått i. Men när du fått i 2/4/D lägena är det bara att gasa  :)

Ett annat tips, undvik att backa med diffen ikopplad samtidigt som du gör fullt styrutslag, drivknutarna är kännsliga för den "hårda" vinkel som blir. Har sett flera som kört sönder sina knutar på det viset.
Citat från: minigranis skrivet 27 oktober 2011 kl. 08:37:12

Om man skall dra tungt (dra upp bryggor) är det då smartast att dra med 4wd och inte med difflock ?
Jag tänker att med 4wd så kan ett hjul spinna och då "sliter" man inte så mycket på diff/variator/rem osv ifall det är för
tungt. Vad är att föredra ?
Det som är absolut viktigast är att du har i LÅG växel, sen om du har 2wd/4wd eller diff spelar ingen roll. Hjulingen kommer att börja slira på alla fyra om det blir för tungt. Sen handlar det om sunt förnuft, man kan ju inte koppla på hur mycket som helst på hjulingen.
Men försök att undvika att backa förmycket med väldigt tunga laster påkopplat, backväxeln är väldigt högt drevad vilket gör att den slirar på koppling/rem mycket om det går väldigt tungt.

Några tips från mig  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
:rtfm: ()p

Utloggad minigranis

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 274
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
    • Visa profil
minigranis
SV: Ny maskin, några frågor.
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2011 kl. 16:38:32 »
Toppen tack för tipsen.
Just sånt som kan spara på drivknutar osv är bra att veta  ()p

Anmäl till moderator   Loggat
--------------------------------
CF-Moto Allroad 500 BE Long-11

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Ny maskin, några frågor.
 


Online just nu.

626 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 647. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info