Håller med tidigare, mina på min cf x5 är alldeles för hårda i skogen,studsar för mycket.. vill ha "jänkegung" för åka skönare över stockar&sten.Därav min setup släppa fjädern helt och i med 6 kg luft, blev dock sugen på testa d som skrev om däcknasare och nitrogen ?
För det första så är det väl inte gasdämpare på 500 BEOm det bara är oljedämpare så åker de inte ut när du tryckt ihop demFör det andra så använder man inte motor olja i dämparna Det lär du få erfara Det kan börja läcka mmDet är en typ av hydraulolja man ska ha för att det inte ska skumma så mkt.Framförallt i en oljedämpare där du inte har trycksatt oljan som i en gasdämpare.Det som mest troligt kommer att hända för dig är att det kommer börja skumma i dina dämpare vid hård belastning och då kan dämparen vara mjukare än den va ny.+ att det mest troligt kommer att gå varmt i dämparen till sommaren när du använder maskinen hårt, när du sätter i en tjockare olja. Detta pga att det blir så mkt friktion i dämparen.När du sedan tar ut maskinen på vintern blir en motorolja så styv så att du kan knäcka kolvstänger mm.Det man inte ska blanda ihop är fjäder kraften och dämparkraftenSedan är det som sagt inte luft i en stötdämpare det är nitrogenAnledningen att du använder nitrogen är att det är en stabil gas som inte förändras av temperatur.Ett tips till dig nasgul öppna inte dämparna om du inte har ngn med dig som vet hur man görSedan är Fox dämparna mkt bättre än original så det ända du kanske får göra är att schimsa dem rätt
Tack för genomgången hur du gjorde detta.Mycket uppskattat.
Självklart Rikard så är det ju bara mixtra man blir ju inte dummare av detJag menade inte detta som ngn kritik mot dig Självklart så är dämparna dåliga så spelar det ju ingen roll om de pajjaar eller ngt när man laborerar.Det var mest bara meningen som ett klargörande av hur man egentligen gör.Så att det inte blir en massa olika personer som försöker göra likadant och kanske blir missnöjda och då har förstört sina dämpare.Förr i tiden på gamla vespor och så vidare så användes motorolja i oljedämparnaMen det var ju iofs på 50 taletSen ang motorolja i köld så är den betydligt tjockare vid kyla än vad hydraulolja är.Sen är dagens stötdämparoljer så sofistikerade med sina blandningar av lågfriktions partiklar osv så det är en vetenskap i sig bara.När det sedan gäller viskositet på hydraulolja så använder man inte SAE betäckningar utan man mäter i CST vid 40 graderSAE betäckningen är så oprecis när det gäller hydraulolja anledningen till att de började med detta var för att vanliga svenssons skulle förstå Men då blev det fel pga att en castrol syntetic fork fluid med viskositeten 10w har i själva verket ett CST värde på 42Medans en Castrol forkfluid 10w har ett cstvärde på 15Med andra ord är syntetoljan mer är dubbelt så tjock vid 40 graderBara en liten parentes.
Du har ju castrol Hyspin awh-m 15Den är ganska tjock