Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Första köp vägregistrerad fyrhjuling  (läst 5037 gånger)

Utloggad Slayerkiller

Första köp vägregistrerad fyrhjuling
« skrivet: 21 oktober 2011 kl. 04:37:25 »
Hej! Är ny här på forumet så har inte utforskat så mkt här än.

Är så att jag planerar ett köp av vägregistrerad fyrhjuling för första gången, så skulle behöva lite råd. Viktigt att poängtera är att det är ett måste att den ska vara vägregistrerad, och att man ska kunna köra den på B-kort. Den ska heller inte vara trimmad eller ostrypt (mer än 15 kw) då jag vill kunna köra på vägen helt lagligt och inte riskera böter eller mitt bilkörkort. För det är väl inte lagligt att ta bort strypningen eller trimma den med effektsystem och liknande? Kommer köra ca 90% på asfalt. Kommer använda den både som pendlarfordon och som "bara ut och köra och ha kul" fordon.

Är begagnade fyrhjulingar i 15-25 (högst 30) tusen kronorsklassen jag har tittat på och är ute efter, och har fastnat för 3 st märken, SMC 250, Yamaha Raptor 350 och Dinli 450, i årsmodeller runt 05-07.
Och om jag har förstått det rätt så är Yamaha Raptor bland det bästa man kan få, och SMC och Dinli bland dom bättre i det billiga segmentet, inte i klass med Yamaha med ändå mkt bättre än dom billiga kina varianterna. Och nån kinamaskin som går sönder direkt vill jag inte ha.

Är främst SMC 250 i runt 15 tusen kronorsklassen och Yamaha Raptor 350 i 30 tusen kronorsklassen valet har stått emellan. Dinli 450 är minst intressantast då dom flesta Dinli har kostat nästan eller tom lika mkt som Raptorn har gjort, även fast årsmodellerna har varit detsamma.

Så det jag undrar främst är om en SMC 250 för runt 15 000 hade varit ett bra förstahandsval för mig? Eller är det verkligen värt att lägga ner dubbelt så mkt pengar på att få en fyrhjuling av ännu bättre kvalite? (Raptor) Vill som sagt inte lägga ner för mkt pengar på fyrhjuling, då detta kommer bli mitt första köp av fyrhjuling för att se om det här med fyrhjuling vore nånting för mig eller ej. Så hade det räckt med att köpa en SMC 250 första gången, och att isåfall byta upp sig till Yamaha Raptor om intresset kvarstår, eller ska jag köpa en Raptor direkt?

Nu vet jag att personliga åsikter spelar in här, men skulle vilja höra så opartiska åsikter som möjligt från er som är mer erfarna kring detta. Hur är kvalitén på SMC och Dinli, är den tillräckligt bra? Är steget mot Yamaha Raptor stort, rent kvalitetsmässigt? Köregenskaper? Komfort? Svårt/lättsålt? Om effekten ändå inte får överstiga 15 kw, är det fortfarande mer drag i en Raptor 350 än en SMC 250? Är fyrhjulingar med max 15 kw slöa?
« Senast ändrad: 21 oktober 2011 kl. 06:30:10 av Slayerkiller »
Yamaha Raptor 350 -08

Utloggad Pv544

SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2011 kl. 07:55:56 »
Ska man åka helt lagligt så behöver du inte gå över 300cc, upp dit så är dom oftast inte strypta på något större sätt.

Sen kan det ju skilja en del i storlek och vikt på maskinerna, sånt spelar ju in på hur man upplever dom.
Finns ju även en del Taiwanmärken kring 250-300cc som är rätt ok, även så finns några av dom också med amerikanska klistermärken.
Oftast har dom variator isället för manuell låda, lite smaksak vad man föredrar.

Jag har inte hört om någon som råkat illa ut för att dom åkt trimmat eller ostrypt.  Men det är ju ändå olagligt...
Jag tänkte lite så jag med när jag köpte min första, dock ville jag mest nöjesåka och lite arbete. Blev en kymco mxu300 för mig. Byttes ut sen mot större och maskin med 4wd.

Läs i äldre köptrådar så ser du en del andra tips och tankar.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Hydro

SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2011 kl. 12:54:15 »
Dinli 450 är väl rätt onödigt om du skall åka strypt, nä kolla tex detta:
http://www.blocket.se/kalmar/Adly_300_xs_36661050.htm?ca=21&w=3

Då får du vettiga skärmar och faktiskt en del prestanda också om det nu skall pendlas osv.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad vespa

SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2011 kl. 17:27:12 »
Den Hydro länkar till verkar riktigt vettig, fotbaljor är skönt och torrt och fastnar du sen rejält för detta så vill du nog ändå ha en Raptor 700 sen och inte en 350.

Utloggad Slayerkiller

SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2011 kl. 20:24:37 »
Okej. Har läst på lite och har väl inte helt uteslutit med att köra ostrypt iaf, hade dock helst sluppit. För dom verkar va lite i slöaste lagret strypta. Är det svårt att ta bort strypningen? Ungefär hur mkt extra hästkrafter får man genom att ta bort strypningen?

Så i ostrypt skick... hur är SMC 250, Dinli 450 och Raptor 350 att ha då? Vilka har manuell låda?
« Senast ändrad: 21 oktober 2011 kl. 21:42:44 av Slayerkiller »
Yamaha Raptor 350 -08

Utloggad jonny800

SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2011 kl. 11:12:28 »
Dom är i slöaste laget alla vägreggade har 20hk i strypt "lagligt" utförande sen skiljer det väldigt mycket mellan maskinerna i ostrypt skick.
Men som det är skrivit tidigare i tråden så behöver du inte gå över 300cc om du vill åka strypt då är det bara slöseri med pengar.
Har du provat nån hjuling?
Har själv bara provat en sån där riktigt billig tror det var badboy den hette 250 elle 300 minns inte.
Min erfarenhet om den var inte bra men du måste själv prova lite maskiner så du kan avgöra vad Du vill ha allt beror ju på vad du själv har för krav och förväntningar.

Lycka till

Utloggad markusb

SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
« Svar #6 skrivet: 5 november 2011 kl. 19:30:34 »
Jag började min karriär med en smc250. Efter ca 2-3 månader köpte jag en ostrypt dinlin 450.

Så här ser jag det. Smc är en bra maskin och jag har på drygt 200 mil inte haft några bekymmer med den. Allt verkar hålla bra. För mig var det en rolig enkel instegsmaskin. Efter knapt 200 mil så kände jag att jag behövde mer effekt och en stabilare maskin då jag kör mest offroad.
Jag valde då dinlin pga priset.
Herre jävlar vilken skillnad på effekt! Dessutom riktigt stabil i jämförelse mot 250 och en allmänt behagligare åktur.
Man sitter skönt på den när man är lite längre som jag. 250 sitter jag som en korv på men tänkte inte på det innan jag hade nåt att jämföra med.

Dinlin har varit mer trubbel med men inga större problem iom att jag har en svets. Det tycker jag nästan är ett måste om man ska åka dinli....

Jag är nöjd med hela min resa hittills, hoppas detta kan hjälpa dig lite i valet.

Utloggad Slayerkiller

SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
« Svar #7 skrivet: 5 november 2011 kl. 23:14:16 »
Tack så mkt för svaren! Nu är valet dock redan gjort, va iväg och köpte min första fyrhjuling idag, och det blev en Yamaha Raptor 350 -08 för 32 000 :)

Den är i bra skick, körd i ca 200 timmar, utrustad med nerf-bars, vinterdäck/dubbdäck utan fälgar följde med, sitter crossdäck på nu. Kommer kanske köpa en uppsättning landsvägsdäck på den oxå, kommer köra mest på landsväg.

Det enda som är lite negativt är att batteriet inte mår så bra, ägaren innan hade knappt kört med den det sista halvåret och inte tagit ur batteriet och laddat det. Försökte ladda upp det med en laddare men både laddaren och batteriet verkar stendött. Ska försöka imorn och ladda det med en annan laddare, men tror det verkar kört så kommer nog att behöva att köpa ett nytt batteri, kostar väl runt 500 lappen med ett nytt skulle jag tro så är ju inte hela världen.

Så har ju knappt kört nånting än, men ujujuj va ovant det va att köra fyrhjuling! Har bara kört fyrhjuling kanske 2-3 gånger i hela mitt liv, har glidit runt på moped och dirtbike i många år så trodde jag skulle få lite nytta av den erfarenheten på fyrhjuling, men ack så fel jag hade  :P Kändes riktigt ovant och annorlunda med fyrhjuling jämfört med 2-hjulingar. Va framförallt styrningen som kändes ovant, gick så trögt att svänga, och så känns det lite småvingligt när man kom upp i fart, den "sicksackade" framåt.

Så dom närmsta veckorna kommer gå åt bara för att lära mig köra, är ju en riktig nybörjare just nu. Men jag tror efter att jag lärt mig köra så kommer det va förbannat kul med fyrhjuling :D
Yamaha Raptor 350 -08

Utloggad Pv544

SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
« Svar #8 skrivet: 5 november 2011 kl. 23:33:16 »
Grattis!  :headbang:
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad totte57

  • Lasse
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 179
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ATV-Mekaniker.
    • Visa profil
SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
« Svar #9 skrivet: 6 november 2011 kl. 07:16:13 »
Jag tror det blir svårt att lära sig köra en maskin som går så ostadigt som du säger du ska nog kolla framhjulsinställningen eller stötdämparna kanske lufttryck i däcken också.

Utloggad Slayerkiller

SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
« Svar #10 skrivet: 17 november 2011 kl. 15:49:20 »
Det var bara lite ojämt lufttryck som gjorde att den va lite ostabil i början. Men det är fixat nu så det blev betydligt lättare att lära sig köra fyrhjuling då, efter 3-4 dagar så fick jag lärt mig köra och hantera fordonet. Fick även liv i batteriet efter en riktig uppladdning med en C-tek laddare.

Så nu funkar det fint med allting förutom att den är lite trögstartad när det är kallt ute (+2 grader och kallare.) Full choke och ingen gas är det som funkar bäst när den är kall, men den är ändå jobbig att starta, är precis på gränsen att den hinner starta innan man har laddat ur batteriet. Är lite konstigt att den är så trögstartad när det är under +2 grader, för om det är tex +6 grader ute startar den direkt. Ska kolla tändstiftet nån dag och se hur det ser ut. Sen vet jag inte hur det är med batteriet, det kanske inte mår så bra ändå trots att jag fick laddat upp det? Sen vet jag inte hur det påverkar starten när strypningarna är borttagna, om det förändrar nånting?

Men annars, skitkul med fyrhjuling :) Och tror jag gjorde rätt som valde Yamaha före SMC och Dinli.
Yamaha Raptor 350 -08

 


Online just nu.

83 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Svenssonphilip
Flest online idag: 95. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
  • Smilewarp: Min Sportsman 500 X2 startar inte.......Batteri ok....går runt på startmotor och om jag pumpar gasen så bläddrar den men vill inte gå igång. Nån som vet varför?
    9 januari 2020 kl. 13:11:27
Import, sjöfrakter, förtullningar