ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Startproblem i kyla
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Startproblem i kyla  (läst 5348 gånger)

Utloggad niklassjogren

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
niklassjogren
Startproblem i kyla
« skrivet: 12 oktober 2011 kl. 12:47:30 »
Jag antar att inte bara Hyosung-hjulingar har detta problem om någon ens haft det så jag vänder mig till alla hjulingägare.

Roligt roligt var det för både 3 dagar sedan och igår. Det var nämligen så att jag drog ut med min hyosung 450-07:a och körde. startade utan problem då jag har den i ett varmgarage. Jag lirade lite fotboll med några kompisar i ca 1½ timme sen när jag ska starta den och åka hem, då ska den som vanligt krångla.

Allting fungerar felfritt förutom startknappen. Den ger inge ström så motorn kan startas. Det är som att trycka in knappen när tändningen är avstängd. tänkte att de kunde vara att den stått ute 1½ timme i 2-3 grader med kall vind. så jag fixade bil och tog hem den till garaget igen. igår skulle jag till jobbet och hämta en nyckel. Den startade direkt och jag drog till jobbet. stängde av den. gick in 1 minut. 1 jävla minut!!! när jag kommer ut och ska starta den har exakt samma sak hänt. allting fungerar felfritt förutom att startknappen inte gör ett piss så jag inte får igång maskinen. så det blev lasta in den i bilen och ta hem den till garaget igen.


Så då har ni fått höra en lång historia. hoppas ni förstår vad jag skrivit och har nå tips på vad man kan göra. Jag har redan lagt ut typ 8000 på verkstad+tillbehör och vill gärna slippa denna gång

MVH/Sjögren
Anmäl till moderator   Loggat
Varför stanna för polisen när man kan se vem av oss som har bäst maskin?;)

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Startproblem i kyla
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2011 kl. 12:57:26 »
Bara för att något inte händer när du trycker på knappen så behöver det ju inte vara knappen som är sönder.
Ej heller borde det ha med varken kyla eller vind att göra, särskilt eftersom det ju fortfarande inte kommit nån kyla till Sverige.
Låter som glappkontakt, kanske en jord som lossat lite eller en anslutning inne i knappen... eller kabeln dit...
Detta bör inte vara varken ett stort eller dyrt fel.
Vissa maskiner har en spärr som gör att det inte går att starta med växel ilagd, denna kan också krångla (vid friläge tror alltså maskinen att växel ligger ändå).

Edit: Näst den krånglar så prova att stå upp på maskinen och skaka allt åt sidorna, med knappen intryckt... vrid även styret max åt höger och max åt vänster osv... kan vara kabelbrott i närheten av styrstången, alltså där kabelstammen ofta rör sig.
« Senast ändrad: 12 oktober 2011 kl. 15:00:21 av Hydro »
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad niklassjogren

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
niklassjogren
SV: Startproblem i kyla
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2011 kl. 13:31:13 »
Men ändå så har den aldrig krånglat med just det problemet innan och den startade ju hur bra som helst efter att jag haft den i värme en dag. sen direkt den kom ut i kyla igen så fungerade den inte. de känns som en jäkla konstig tajming om de har med nått annat än kylan att göra. Jag har testat lagt i växel och tagit tillbaka till friläge igen. Det är bara dessa två gånger jag kört med den sen de började bli under 10 graders sträcket ute. Och bara ca 2 månader gammalt Varta batteri har jag plus nytt tändstift så på dom två delarna är de så bra det bara kan typ.
Anmäl till moderator   Loggat
Varför stanna för polisen när man kan se vem av oss som har bäst maskin?;)

Utloggad Motoya

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1723
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Motoya
SV: Startproblem i kyla
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2011 kl. 14:39:49 »
Tror inte det beror på kylan, utan ett el relaterat fel som hydro säger. Glapp någonstans troligtvis.

Du behöver inte ta den på släpvagnen hem om den krånglar, det går att rulla igång den annars  ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad niklassjogren

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
niklassjogren
SV: Startproblem i kyla
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2011 kl. 15:22:54 »
Får kika på de. hoppas de är ett enkelt fel för den där skrothögen ska säljas dirr!! den har varit ut och in på verkstad sen jag köpte den i April. har lämnat in den 6-7 ggr tror ja.

Går de att rullstarta den?? Jag har testat till och med i en brant nedförsbacke men inte lyckats:/
Anmäl till moderator   Loggat
Varför stanna för polisen när man kan se vem av oss som har bäst maskin?;)

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Startproblem i kyla
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2011 kl. 15:35:30 »
Det kanske är tändningslåset som krånglar?
...då går det inte att rullstarta heller.

Eller nödstoppen som antingen hamnat i avstängt läge, eller fått nåt elfel?

För visst går det att rulla igång en manuellt växlad fyrhjuling!
...om den funkar i övrigt.

Edit: stavfel
« Senast ändrad: 12 oktober 2011 kl. 21:23:55 av Hydro »
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad *2STROKE*

  • Polaris sprtsman 6X6
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 854
  • Total likes: 0
    • Visa profil
*2STROKE*
SV: Startproblem i kyla
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2011 kl. 20:49:13 »
Testa kortsluta relät med en skruvmejsel eller dylikt.
Anmäl till moderator   Loggat
Bensin i blodet, turbo i hjärnan, Volvo i hjärtat.
Polaris Sportsman 6X6-08
KTM EXC 250 "Bergsgeten"
CPI SM 50 -09
Föredetta Demoto 110 nu med kazuma 250 motor
Massey Ferguson 6140 +lastare -97
Bm400 -62
volvo V70 R-design
V90 3.0

Utloggad niklassjogren

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
niklassjogren
SV: Startproblem i kyla
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2011 kl. 13:01:16 »
Hur kortsluter man relät och vart sitter den?:P och vart kan man ändra så nödstoppen är i avstängt läge/påsatt läge?:P
Anmäl till moderator   Loggat
Varför stanna för polisen när man kan se vem av oss som har bäst maskin?;)

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Startproblem i kyla
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2011 kl. 16:36:48 »
Var startrelät sitter på din vet jag ej, men en gissning är bakom tank/under sadel, men om du inte har koll på det där så låt bli att vara där med något för att kortsluta... rätt stora strömmar som passerar så det kan blixtra en del om man klantar... och då kan säkringar gå, kontakter smälta/"svetsas ner" osv.

Gällande nödstoppet så vet jag inte heller där hur det ser ut på din maskin, men det är en röd knapp uppe vid styret med ett on-läge och ett off-läge... står knappen i off-läge så kan du få svårt att starta.
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad niklassjogren

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
niklassjogren
SV: Startproblem i kyla
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2011 kl. 17:45:05 »
känner en elektriker som får ta och kolla på det där då kanske:D jag har ett sinne för att bara göra saken värre så;)

Vet inte om jag är jävligt dum nu men enda röda knappen jag har är för evarningsblinkers men de är väll inte samma sak?:P
Anmäl till moderator   Loggat
Varför stanna för polisen när man kan se vem av oss som har bäst maskin?;)

Utloggad LAHA

  • Spyderryder
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2060
  • Total likes: 0
  • Teckomatorp Skåne
    • Visa profil
LAHA
SV: Startproblem i kyla
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2011 kl. 18:07:21 »
Nä jag tror inte du har någon nödstopp, dessutom hade det förhoppningsvis inte gått att starta den för att den fick stå i garaget heller för den delen så det lutar nog åt någon glappkontakt.
Har du testat att hålla in kopplingen då det även kan vara kontakt/signal för neutralen som jävlas..... kanske i kombination med att bromsen hålls inne om din hoj har någon sådan funktion  :dntknow:
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Spyder RS

Utloggad niklassjogren

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
niklassjogren
SV: Startproblem i kyla
« Svar #11 skrivet: 19 november 2011 kl. 13:24:03 »
Nu har jag äntligen löst problemet. Jag sa upp varmgaraget för ett tag sen och har flyttat det till ett kallgarage istället. När jag skulle börja titta på den tog jag en tur och kollade om problemet fanns kvar. Och såklart så gjorde de inte det. Så det som måste ha hänt är att den har stått inne i värmen och sen har det blivit kondens när man tagit ut den i kylan och då har det inte fungerat. nu när den står i kyla så blir det ingen kondens och då fungerar den perfekt. Antar att det såklart inte ska vara så men man klarar sig ju iaf.   
Anmäl till moderator   Loggat
Varför stanna för polisen när man kan se vem av oss som har bäst maskin?;)

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Startproblem i kyla
 


Online just nu.

585 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 613. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info