Första servicen på helt nya can-am maskiner är egentligen efter 10h enligt instuktiopnsboken, ventiljustering m.m.Långt ifrån alla ÅF som kollar detta tycks det som.25h servicen är sedan rätt simpel, rengöra luftfilter m.m.Tror de flesta ÅF låter dig göra den servicen själv utan att rugga på garantin.Så har iaf min ÅF gjort, 50h, 100h,150h osv osv vill de dock gärna göra och jag har hittils låtit dom ta den servicen pga garantin.Serviceintervall beror nog på tillverkare, läs service manualen
Man räknar timmar ang service om den är terräng reggad och mil om den är vägreggad!Fick jag reda på igår, trodde min skulle in på service ang timmar men det var mil som gällde. Annars kan man få serva den dubbelt upp om man går på både mil och timmar.
Detta va ju väldigt konstigt tycker jag! Oavsett märke på maskin.I min Can-Am servicebok står det att man skall serva på det som infaller först. Och då gäller 100h/3000km/1år. Vad som står i andra märkens serviceböcker kan jag inte svara på, Men jag tror knappat att du skall serva en gång på tex 100h och sen en gång till en vecka senare för att du uppnått tex 300 mil. Och skulle någon ha sagt detta och menat allvar så måste det ha vart en girig återförsäljare eller så handlar det om okunskap.Jag kanske har uppfattat allting helt fel. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag vet att bilar är dyra i Finland, både nya och beggade. Är det likadant med fyrhjulingar? och övriga fordon?Edit: Dyra jämfört med svenska priser då. Har för mig att det va nått annorlunda vägskattsystem. Fick det där förklarat för mig en gång förut, men lyssnade inte så noga.