Jag undrar hur lång tid det tar att köra hela leden uppe vid Avesta? Ja på ett ungeför...Nyfiken
Ja,när man har ett träd mellan fram och bakbandet så är det stor risk för sönderkörning. Bästa sättet är ju att få bort trädstammen, så man bör i allafall alltid ha en rejäl yxa med sig när man åker med band.
Det där har jag inte tänkt på
Det var precis det jag råka ut för... sluta med att jag fick kapa trädet för jag kom fan inte därifrån alltså...
Åf-n har faktiskt inte sett det som ett problem. Måste försöka hitta en sån sekvens på tuben
Träd på tvärs mellan banden har jag råkat ut för flertal gånger. Bak bandets framkant har väldigt liten radie i jämförelse med ett normalt hjul. Bandet vill inte klättra över utan går istället under. samma sak med frambandets bak kant, sen står man där kommer ingen vart.Man kan köra fast nått så innehelvete med bandsats. På snö ser man inte trädstammarna och sjunker man ner i snön och får en stam mellan banden så står man där. Är då trädet med grenar fast fruset i marken så blir det jobb. Maskinen väger minst 100kg mer med band, att lyfta den är inte enkelt. En gång fick jag såga ner 3st träd och bygga en tripod (benställning) över hela hojen och wincha upp den vertikalt i luften. En såg bör man ha med sig. Grönis sätt du på hjulen, skit i banden.