Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: GUIDE - Byte av hjullager bak  (lĂ€st 3041 gĂ„nger)

Utloggad daniel_80

GUIDE - Byte av hjullager bak
« skrivet: 25 september 2011 kl. 03:56:54 »
Jag lovade att jag skulle lÀgga upp en guide hur man byter hjullager bak pÄ SMC 500, och jag tog lite bilder nÀr detta utfördes sÄ nu tÀnkte jag skriva ihop en liten guide hur jag gjorde.

1. Lossa dom tvÄ muttrarna som hÄller axeln (bild 1)
2. Lossa hjulmuttrarna och hissa upp hojen (bild2)
3. Lossa bultarna som hÄller bromsoket och plocka bort oket (bild 3)
4. Plocka bort hjulnavet pÄ höger sida (TyvÀrr missat att ta bild pÄ detta)
5. Lyft bort bromsskivan, och dra bort den frÄn axeln. (bild 4)
6. Plocka bort lÄsringen som sitter pÄ höger sida. (bild 5)
7. Lossa dom fyra muttrarna som hÄller bakdrevet (bild 6)
8. Dra ut axeln till vÀnster, alternativt knacka ut den försiktigt med en gummiklubba.
9. Lossa bultarna som hÄller "hubben" och dra ut "hubben" (bild 7)
10. "bÀnd" försiktigt loss "tÀtningsringen" genom att slÄ ner en liten skruvmejsel i sidan och bryt försiktigt upp den. (bild 8 )
11. tryck/bÀnd det invÀndiga röret Ät sidan sÄ du kommer Ät att knacka ut det första lagret (bild 9)
12. Ta ett lÄngt dorn och knacka ut det första lagret, jag hade inget lÄngt dorn utan tog en 1/2"-förlÀngare istÀllet (bild 10)
13. Inspektera ytan dÀr det nya lagret ska "pressas" i, sÄ att det inte Àr nÄgra grader eller liknande, putsa isÄfall bort dessa med smÀrgelduk. torka rent och tryck ner det nya lagret sÄ att det centrerar, sen pressar du i detta med en hylsa som Àr nÀstan lika bred som den yttre ringen pÄ lagret, alternativt sÄ knackar du försiktigt i lagret med ett dorn som jag gjorde, detta krÀver dock att du Àr försiktig sÄ lagret inte kommer snett och fastnar. (bild 11)
14. LÀgg i röret och pressa/knacka i lagret pÄ andra sidan hubben.
15. SÀtt tillbaka tÀtningsringarna
15. montera ihop allting i omvÀnd ordning.

Bild 1.

Bild 2.

Bild 3.

Bild 4.

Bild 5.

Bild 6.

Bild 7.

Bild 8.

Bild 9.

Bild 10.

Bild 11.


Skulle du fÄ problem med att knacka ut lagerna , sÄ hjÀlper det att vÀrma upp godset i hubben.

NÀsta guide jag skriver sÄ blir det kontroll av ventilspel, och eventuell justering/chimsning.
« Senast Ă€ndrad: 25 september 2011 kl. 04:11:36 av daniel_80 »

Utloggad husky

SV: GUIDE - Byte av hjullager bak
« Svar #1 skrivet: 25 september 2011 kl. 11:13:13 »
mkt bra guide ()p

Utloggad Escobar

SV: GUIDE - Byte av hjullager bak
« Svar #2 skrivet: 26 september 2011 kl. 17:52:39 »
WOW! SuverĂ€n guide! ()p Skulle vilja veta vad det för lager bak.  :hmmm:
SMC 500 WILDCAT STUBB/CITY-RACING EDITION &
2st FYM TYPHOON 125cc till terroristerna!
http://flensatvklubb.se

Utloggad daniel_80

SV: GUIDE - Byte av hjullager bak
« Svar #3 skrivet: 26 september 2011 kl. 20:59:19 »
WOW! SuverĂ€n guide! ()p Skulle vilja veta vad det för lager bak.  :hmmm:

Tack :)

Dessa lager har du att vÀlja pÄ

6008 - Vanligt öppet lager
6008-2Z = PlÄttÀtning
6008-2RS1 - GummitÀtning

Givetvis vÀljer du lagret med gummitÀtning dÄ detta lager Àr det bÀsta alternativet hÀr, och det skiljer bara nÄgon tia i pris, mot dom andra.

Dom med gummitÀtning hÄller bÀttre dÄ gummiringen ligger och "skrapar"
varvtalsgrÀnsen ligger pÄ 14000rpm sÄ du klarar dig :)

Sen kullager för framvagnen (gummitÀtning) :

6202-2RSH - 2st
6004-2RSH - 2st


« Senast Ă€ndrad: 26 september 2011 kl. 21:17:02 av daniel_80 »

Utloggad Escobar

SV: GUIDE - Byte av hjullager bak
« Svar #4 skrivet: 26 september 2011 kl. 21:33:51 »
Tack Daniel!

Har alla dessa lager pĂ„ jobbet  ()p Givetvis kommer jag att ta 2RS1  ()p
Ang. lager till framvagnen, Ă€r det yttre respektive inre lager? Är 02 yttre?

Tack Ànnu en gÄng!
SMC 500 WILDCAT STUBB/CITY-RACING EDITION &
2st FYM TYPHOON 125cc till terroristerna!
http://flensatvklubb.se

Utloggad daniel_80

SV: GUIDE - Byte av hjullager bak
« Svar #5 skrivet: 26 september 2011 kl. 22:23:42 »
Tack Daniel!

Har alla dessa lager pĂ„ jobbet  ()p Givetvis kommer jag att ta 2RS1  ()p
Ang. lager till framvagnen, Ă€r det yttre respektive inre lager? Är 02 yttre?

Tack Ànnu en gÄng!

Ja precis, det sitter ett yttre och ett inre lager pÄ varje sida.
Det stÀmmer bra 6202 Àr det yttre lagret.

Har du Àven tÀtningarna pÄ jobbet sÄ plocka med dom inför bytet oxÄ, dÄ man lÀtt deformerar dom en aning nÀr man plockar bort dom.

MÄtt pÄ tÀtningarna: 22x35x7 samt 26x42x7/10

Utloggad Ejan

SV: GUIDE - Byte av hjullager bak
« Svar #6 skrivet: 25 juli 2013 kl. 20:22:15 »
Är lĂ€ge att byta lager i min vildkatt ocksĂ„..förstĂ„r att det Ă€r 2 lager för vardera framhjul , Ă€r det tvĂ„ lager bak ocksĂ„ ?

EDIT: givetvis lÀr det vara tvÄ lager bak ocksÄ
« Senast Ă€ndrad: 25 juli 2013 kl. 20:30:34 av Ejan »
SMC Wildcat Racing EdtÂŽ2011 - 1000+ mil still going strong  ()p

 


Online just nu.

166 gÀster, 3 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
M_Ă„berg, qbtq, Oscar Martinsson,
Flest online idag: 191. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme