Citat från: goranP skrivet 5 september 2011 kl. 21:01:49...vad jag hört så skall vajer vara ett elände att kapa av...Varför det skulle vara svårt att kapa en vajer förstår jag inte...Kanske med en bultsax iofs, men har man fel verktyg är allt svårt.(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)...och med en vinkelslip så kapas som sagt allt, oavsett klassning, material och pris.Allt.
...vad jag hört så skall vajer vara ett elände att kapa av...
Alla har vi olika intressen... Genom jobbet har jag har klippt en del vajrar, sågat/kapat och på andra sätt öppnat och/eller delat lås/länkar/cylindrar/dörrar/skåp osv...Och så länge man inte måste vara TYST så kan man öppna allt snabbt, enkelt och utan direkt kunskap.Så som sagt, lås förhindrar inte stöld om någon verkligen vill stjäla och dessutom har verktyg för nån hundring.
Ja det vore ju skit om du inte skulle kunna ha en fyrhjuling vid ditt fritidshus, men varför inte förslaget med garage maskerat som vedtrave är ju ganska genialisk där kanske du får ha den ifred, och du talade om en GPS tracker, jag är inte så bevandrad inom detta men jag antar att du även från dit hem ibland kan kolla att hjulingen befinner sig på rätt plats det vill säga i vedtraven.Lampor som tänds är ju bra men dessa krossas ju också enkelt, men allt som försvåras är ju bra.Rejäl låsning rekommenderas också, vad jag hört så skall vajer vara ett elände att kapa av, kanske bägge både kedja och vajer blir bra.Det är ju ett chanstagande men då du har behov av att också ploga din tomt, så är det kanske värt det.Du får vara lite observant när du vistas vid stugan och hålla lite koll på okända bilar/människor dom brukar snoka omkring och planera sina tillslag och det är åtskilliga hjulingar som har rest öster ut.Med dessa åtgärder och en ordentlig försäkring så är det kanske värt att ta den risken, du får även be närmaste fastboende granne hålla ögonen öppna.MVH/GoranP