Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Reflektioner på allroad x7  (läst 2741 gånger)

Utloggad Joffe

Reflektioner på allroad x7
« skrivet: 17 augusti 2011 kl. 14:37:07 »
Tjohopp. Nå nu är den beställd och levereras på fredag. Vad har jag att vänta mig av en ny 2011 x7 white edition med alla tillbehör? Har inte riktigt koll på detta med atv. Kör hårt.

Utloggad Blizzter

SV: Reflektioner på allroad x7
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2011 kl. 13:05:39 »
Tjohopp. Nå nu är den beställd och levereras på fredag. Vad har jag att vänta mig av en ny 2011 x7 white edition med alla tillbehör? Har inte riktigt koll på detta med atv. Kör hårt.

Bytte min Linhai 300 mot en X7 Long edition och har inte ångrat mig. Vad det gäller kvalité så har jag inte haft några fel, fick den nya versionen med större batteri som ska minimera stoppet med startmotorn. En del säger att fjädringen är hård, för mig är den perfekt. Många hjulingar med delad bakaxel har mjukare fjädring och det kan skita sig rätt fort om det börjar svaja, här finns inga sådana problem, den går som på räls. Elektriska funktionen för 4WD och difflock fram är sjukt bra. För er med brudar som gärna åker med så sitter man grymt bra 2st på den långa versionen. Går nog även bra på den korta versionen om man är två undernärda kineser som delar på sadeln.

Spärren tog försäljaren bort med en snabb och lätt knack med en hammare på en skruvmejsel. Det lilla utblåset bak får mig att fundera över om inte den stora motorn kan prestera mera med en annan dämpare, det får framtiden utvisa, effekten räcker bra som den är just nu. Valde X7'an för att den kändes mycket piggare än X5 trots att det inte skiljer så mycket på papperet. X5 med förgasare är ju även utrustad med en stenålders funktion som manuell choke, trodde det försvann med de sista Volvo Amazonerna men det var visst fel. X7'an har ju Bosch insprutning så man slipper detta, till och med min gamla Linhai hade automat choke. Vintern med plogning får utvisa vad maskinen går för.


Här är en sammanfattning utav de första 150 milen.

1. Justering utav sits gjordes på service eftersom den glappade lite.

2. En plastbit vid lasträcket fram poppade ur eftersom den satt dåligt, fått den utbytt mot en ny, kosmetisk detalj.

3. 3ggr under 150 mil så har jag fått dra i snöret för att komma förbi kompressionsläget för starten inte orkat. Om det beror på att funktionen för att lätta på kompressionen vid start eller inte har jag ingen aning om, startmotorn går normalt väldigt fort och lätt.

4. Växelådan går skittrögt särskilt i början innan grejorna är inkörda, lägger gärna i lågen innan maskinen helt stannat för att den ska hoppa i rätt. Är van vid Linhai lådan som är väldigt lätt så allt är väl relativt.

5. Bromsar man hårt till stopp så gnisslar remmen när man ska iväg igen, en sak som jag aldrig hört på Linhai. Gnisslar dock ej i remmen om man stannar normalt.

6. Asfaltkörning är ingen höjdare för den mjuka gummiblandningen i framdäcken, de slits så det syns.

7. Obalans i framdäck vid körning över 65 knutar, ingen garanti gäller eftersom detta är terrängdäck säger leverantören. Man kan ju få hjulen balanserade om man åker mycket landsväg.

8. Den går fort ca 90 men... Ohh ja bensinen.. Den drar soppa som en jagad torsk.. 1l/mil normal körning, men det går att få den att dra lite mer vid häftigare gasning. Det är förstås stor motor så det var väl väntat iof.

9. Som jag sett på flera hjulingar så är dragkroken av någon anledning monterad nästan på bakaxeln, är man dvärg på 1 meter så kanske det kan fungera men inte annars.. Fick iof ett förlängt drag med på köpet, kräver dock att en del utav plasten avlägsnas om man inte vill skära lite med Dremeln.

10. För vissa så kan den vansinniga placeringen utav frontplasten med blinkers bli ett problem vid plogmontering där vinchen sköter plogen. Jag har en Varn plog och med den så fungerade det helt utan problem med bra spel mellan vajer och plog, vilket jag är glad över.

11. Snygg design i all ära, men vet någon hur man får in handen och kan dra ut spärren till vinchen för att kunna hala ut kabel utan att behöva göra det elektriskt genom att backa vinchen? Jag har inte speciellt stora händer, men kör jag in näven där så är det nog rätt kört att få ut den igen.

12. Soppamätaren är snygg, men varför måste den redan efter någon mil tappa en stapel? När den sedan är nere på rött så är det faktiskt 6 liter (en tredjedels tank) kvar även om man tror att man åker på ångorna. Visst det är bara psykologiskt och man vänjer sig, men hade reserven varit på kanske 3 liter så hade mätaren gått saktare ned till rött..

13. Beställer ni en silverfärgad maskin så är den mera champagnefärgad, bra för det syns inte när den blir dammig, varför är fot stöden i blanksvart plast? Det ser ju dammig ut innan man kommit ur garaget.. Plaskvalitén har jag ingen aning om, den känns inte lika seg som på Linhai, men det har fungerat bra hittills utan några skador.

14. Förvaringsfacket under sadeln är rätt stort och bra, men det hade gärna kunnat vara lock på det så slipper man få damm på korvbrödet om man råkar ha något sådant med sig.

15. Ganska komiskt att sätta klockinställningen under sadeln långt bak på sidan, dessutom i samma färg som ramen så att man definitivt inte ska hitta den utan hjälp. Fick googla på hur man ställer in klockan, visst inga problem när man VÄL vet vart knappen sitter. 24 timmars klocka istället för 12 timmars hade varit roligt för oss som föredrar det, men inget större problem.

I det stora hela så är jag väldigt nöjd, min gamla Linhai hade jag en del problem med men den här maskinen verkar mycket bättre. Oavsett märkes maskin eller inte så bör man nog själv, eller låta snubben som servrar maskinen dra efter bult och skruv vid 100 mila servicen, det är trots allt en maskin som man bökar runt med rätt bra i skogen. Den var inte billig men det känns som om man får rätt mycket maskin för pengarna om man jämför med konkurrenterna.

/Blizzter

Utloggad ludde98

SV: Reflektioner på allroad x7
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2012 kl. 16:11:10 »
hej jag tycker och så att det är en toppen maskin går bra räcker med dem krafter den har tycker i alla fal jag.
ska nog köpa en liten vagn till den som jag ska kunna ha i skogen sen.


en fråga får du med plog på köpet?
cf moto x7 white edition
plog 
snö kedjor
winch
Ctek laddare

Kina hoj 50cc
Yamaha PW80 (cross)

http://www.youtube.com/user/LudvigKitzberger

 


Online just nu.

179 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
rudolphi, jha, Viktor89,
Flest online idag: 187. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme