Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Panik!! Behöver hjälp pronto! Hisun 500 UTV  (läst 6769 gånger)

Utloggad Tibbe

Panik!! Behöver hjälp pronto! Hisun 500 UTV
« skrivet: 11 augusti 2011 kl. 19:21:04 »
Tjena..

Har precis fått min Hisun 500 UTV. Som pojke på nytt med andra ord.
Men jag märkte nyss att bakre diffen inte går att låsa upp, hissade upp och provade att snurra bakhjulen. Båda snurrar åt samma håll. Ska det vara så?. Eller kan det vara så att jag totalt missat att det inte finns någon diff bak
Så fort jag svänger river den upp marken som tusan. Grannen har redan blivit förbannad på mig när jag råkade riva upp hans uppfart ordentligt.


Hjälp mig med andra ord!
« Senast ändrad: 11 augusti 2011 kl. 21:51:27 av Tibbe »

Utloggad Hydro

SV: Panik!! Behöver hjälp pronto!
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2011 kl. 19:37:10 »
Har du något reglage eller nån knapp för att öppna diffen bak?
Ytterst få fyrhjulingar har möjligheten att öppna bakre diffen, bla Polaris har några modeller som kan, likaså Cectek.
Men vem vet, kanske även Hisun har.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Tibbe

SV: Panik!! Behöver hjälp pronto!
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2011 kl. 21:37:29 »
Var ute o kollade en blev inte klokare av det. Man kan välja 2wd o 4wd. I 4wd kan man låsa och låsa upp diff.

Får ringa återförsäljaren i morn och se om jag blir idiotförklarad eller om den är trasig.

Utloggad Pv544

SV: Panik!! Behöver hjälp pronto! Hisun 500 UTV
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2011 kl. 23:26:38 »
Jag lägger en slant på att du inte kan låsa upp bakdiffen, att bakhjulen går lika hela tiden alltså.
Som Hydro skriver så är det ju väldigt få maskiner som har den funktionen.
Det du kan styra med knappen är framdiffen...

Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Tibbe

SV: Panik!! Behöver hjälp pronto! Hisun 500 UTV
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2011 kl. 23:56:34 »
Tusen tack för er snabba respons.. Jag håller tummarna för att ni har rätt.. Vore surt som tusan om den var trasig redan nu..
Får väl lägga en kratta på flaket så jag kan återställa grannens uppfart när jag hälsar på honom..

Utloggad Pv544

SV: Panik!! Behöver hjälp pronto! Hisun 500 UTV
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2011 kl. 23:58:57 »
Tusen tack för er snabba respons.. Jag håller tummarna för att ni har rätt.. Vore surt som tusan om den var trasig redan nu..
Får väl lägga en kratta på flaket så jag kan återställa grannens uppfart när jag hälsar på honom..

Eller så tar du ut svängarna lite mer så det inte river så hårt.

Fast du kan ju också låta grannen provköra, så kanske han blir lite mer förlåtande sen.  ()p
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Tibbe

SV: Panik!! Behöver hjälp pronto! Hisun 500 UTV
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 00:26:58 »
Hittade en instruktionsbok för Hisun 800 UTV och där står följande om diffar o 2wd/4wd:

Select the appropriate drive according to terrain and the conditions.
􀁺 Only rear wheels have differential lock mechanism.
􀁺 Two-wheel drive (”2WD/DIFF-LOCK”): Power is sup- plied to the rear wheels only With the rear wheels differential gear locked (red light “DIFF. LOCK” is on,) the two rear wheels turn at the same speed regardless of traction.
􀁺 Four–wheel drive (“4WD/DIFF-LOCK”): Power is supplied to the rear and front wheels. With the rear wheels’ differential gear locked (red light “DIFF. LOCK” is on,) the two rear wheels turn at the same speed regardless of traction.
􀁺 Two-wheel drive with differential gear (“2WD- Differential”): Power is supplied to the rear wheels only. With the differential gear of rear wheels unlocked (red light “DIFF.LOCK” is off,) the two rear wheels can turn at different speed.

Kanske bara e denna modell som har detta...

Utloggad Hydro

SV: Panik!! Behöver hjälp pronto! Hisun 500 UTV
« Svar #7 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 01:41:11 »
Stod det redan från början att detta gällde en UTV?
Jag missade det isf... sorry.
UTV:er är ju större och tyngre och de är betydligt svårare att burka med och har därmed ännu större nytta av att kunna öppna diffen bak, och enligt det du klistrade in så verkar ju 800:an kunna detta...
Så nu kommer en dum fråga, vad står det om DIN modell?
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Tibbe

SV: Panik!! Behöver hjälp pronto! Hisun 500 UTV
« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 02:28:46 »
Fick inte med nån instruktionsbok.. Men har hittat en på engelska på nätet.. Citerar vad som står:

"This vehicle is equipped with an On-Command four.wheel-drive switch "2WD"/"4WD" and a differental gear lock switch"4WD"/"LOCK".
Select the appropriate drive according to terrain and the conditions.

*Two-wheel drive ("2WD": Power is supplied to the rear wheels only.
*Four-wheel drive ("4WD"): Power is supplied to the rear and front wheels.
*Four-wheel drive with the differential gear locked ("4WD-LOCK"): Power is supplied to the rear and front wheels when the differential gear is locked ("DIFF.LOCK"). Unlike the 4WD mode, all wheels turn att the same speed reardless of traction."

Jag tolkar detta som att diffarna inte är låsta vid normal körning utan endast när man väljer att låsa dom.. Så jag misstänker att det är något som inte stämmer på min maskin.
« Senast ändrad: 12 augusti 2011 kl. 03:02:29 av Tibbe »

Utloggad Pv544

SV: Panik!! Behöver hjälp pronto! Hisun 500 UTV
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 11:49:36 »
Jag tror nästan ändå att du inte har den funktionen där bak. Om du har det så borde det väl sitta någon slags motor på klumpen där bak för i och urkoppling.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad jukka_t

SV: Panik!! Behöver hjälp pronto! Hisun 500 UTV
« Svar #10 skrivet: 16 augusti 2011 kl. 11:57:18 »
.

Jag tror att det bara är Hisun 800 ATV/UTV som har "turf-mode" på bakaxeln, dom har en
helt annan betydligt större klump bak än Hisun 500,600 och 700.

Min granne vill inte heller att jag kör på hans uppfart/gräsmatta :-)

SL!
Jukka

Utloggad Tibbe

SV: Panik!! Behöver hjälp pronto! Hisun 500 UTV
« Svar #11 skrivet: 30 augusti 2011 kl. 00:22:55 »
Ni hade rätt.. Jag får helt enkelt passa mig för att köra på grannens tomt..

Har iofs ett nytt problem som jag måste tackla.. Fanskapet startar inte längre.. Men det blir ett garantiärende på den saken... Boven i det dramat verkar vara att jag har tankat 95 oktan (som säljarn sa att jag skulle göra) när jag egentligen borde ha kört på 98.. *suckar*

Nån som bor nära Enköping som vill låna ut ett bilsläp?  ;)

 


Online just nu.

140 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
macke_d, Fenrisulven, GRAND,
Flest online idag: 184. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme