Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: Funderingar på en Kymco MXU  (läst 6829 gånger)

Utloggad Tippe

Funderingar på en Kymco MXU
« skrivet: 9 augusti 2011 kl. 17:42:30 »
Jag har kikat lite åt Kymco MXU. Ska ha en mc-reggad och ska köpa den ny.
Är Kymco bra fyrhjulingar? Hur är dom i jämförelse med japanska maskiner?
Jag är ute efter en maskin som krånglar så lite som möjligt, är inte intresserad av tekniken i maskinen utan vill ha en så enkel och funktionell fyrhjuling som möjligt.
Är en person som hellre har en tråkig, enkel och hållbar maskin än en maskin med senaste tekniken och massa lull lull som kan krångla.

Vad är IRS för något? Finns 500IRS och 400IRS. Finns även 450i och 500i, vad står i för?

Jag ska ha 4x4 och tror det finns både stel och delad axel. Vad är lämpligast? Vilken håller bäst kvalite?
Den värsta terrängen kommer jag hålla mig utanför men lite skog blir det allt.
Kanske kommer ploga med den men aldrig arbeta med den i skogen med att dra ved och sånt.

Har dom förgasare eller insprutning eller finns det både och att välja på beroende på modell?
För och nackdelar där? Går det att lita mer på en förgasare eller är insprutningen driftsäker?

Får man åka två personer på Kymcos mc-reggade?

Såg att Kymco har diffbroms, skillnad på det mot diffspärr?

Har dom servo? Inget krav i alla fall.



Slutligen kan jag passa på att fråga om det finns maskiner med bättre kvalite för samma pengar?

Utloggad Pv544

SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #1 skrivet: 9 augusti 2011 kl. 22:47:00 »
IRS är delad bakaxel, och i står väl insprutning skulle jag tro. Dom utan i har alltså förgasare...
Har du kollat inne på www.kymco.se ?

Jag har haft en lillebror till dom du är intresserad av, en mxu300. Den tyckte jag kändes riktigt bra, och var en trevlig förstamaskin. Dock är dom ju lite små, så två fullvuxna på en sådan är nog inte helt bekvämt. Men man får ta passagerare på dom, det får man på nästan alla maskiner. Utom på can-am om dom inte är förlängda versionen, ganska märkligt...
Men för att vara säker så kan du ju kolla upp maskinen innan köp med reg nr på transportstyrelsens sida om fordonsuppgifter. Där ser du om den får ta passagerare.

Om du inte absolut ska ha nytt så finns det ju maskiner i den prisklassen även från dom mer etablerade märkena. Polaris och Can-am säljer sina egna vägreggade (mc), men japanska maskiner är ombyggda av tex Dresel till mc-reggade. Kan ju vara lite lurigt att hitta dom annonserna, för folk skriver ju lite hur som helst. Men om man lägger till * i sökningen, tex väg* så kan man hitta en del olika stavningar och särskrivningar.

För övrigt så tycker jag folk verkar rätt nöjda med sina Kymcomaskiner, och hittar man en bra återförsäljare så kan det nog bli en trevlig bekantskap.
Dock kostar dom 70-80k, och för dom pengarna kan du ju även hitta en riktigt fin begagnad maskin av olika märken.
Det många råkar ut för är att dom vill ha mer effekt efter ett tag, så dom mindre maskinerna på 4-500cc kan man ibland hitta till riktigt fina priser.
Och vill du ha en bekväm maskin att skjutsa på så kolla på can-am outlander max (max är förlängda varianten) eller polaris x2.  Dock är ju iaf Can-ams förlängda modeller rätt eftertraktade, så ska man ha en sån till bra pris får man vara på hugget när dom dyker upp.
Det är ju trevligt med en riktigt sits åt passageraren, och du skulle nog inte märka några nackdelar med en sån heller.
Ett par exempel på förlängda.
http://www.blocket.se/trelleborg/ATV_Can_Am_Outlander_650_MAX_EFI_2_UP_34158578.htm?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/pitea/Polaris_500_X2_34778737.htm?ca=6&w=3

Saker man ofta vill ha är tex hasplåt/hasplast, packlåda, hand och tumvärme. Det är ju saker man får köpa till (kan ju få ett bra pris hos handlaren) på en ny maskin, men på begagnat sitter det ofta en saker på redan.
Väntar man lite så brukar det även dyka upp kampanjer med plogpaket och sånt till bra pris när man köper en ny maskin.

Jag vet inte hur du tänker med kostnaderna för service och bränslekostnader, samt värdeminskning.
Det kan ju skilja en del mellan olika märken när det gäller serviceintervaller och servicepriser. Tror tex Tgb har lite längre intervaller än dom flesta andra. Och Tgb ligger nog i samma kvalitetsklass som Kymco tror jag.
Dom drar ju en del bränsle också, en 300cc drar nog runt 0.4 och en 500cc (och uppåt) vill nog gärna ha 0.8-1.2L/mil. Och dom med insprutning går nog lite snålare, min 800cc tex drar nog lika som en förgasarmaskin på 500cc. Om man jämför vanlig vägåkning i 70-85km/h. Sen om man leker så drar det naturligtvis iväg...

Ett ekonomiskt tips är ju annars att du köper en beg 300cc av något taiwanmärke, går att hitta rätt fina för 20-30k. Tex Kymco, Tgb eller Sym. Då är det ju dock oftast 2wd...

Då får du ju bekanta dig med en maskin och känna på mer vilka saker du vill ha innan du går och slår till på en ny maskin för 70-80k.

Sen kan du även kika på tester på youtube, finns ju en del bra tester av maskiner.
tex
Hittade ingen engelsk mxu500 test nu. men leta lite så kanske du hittar någon bra video också.

Men försök kom iväg och titta på olika märken och provsitt, kläm och provkör. Ska man köpa nytt är ju en bra återförsäljare viktig också så du känner att det finns hjälp att få om det skulle behövas.

Lycka till.  ()p
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Tippe

SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2011 kl. 23:37:38 »
Tack för ditt svar! Väldigt välskrivet :)

Vissa av återförsäljarna till Kymco säljer även Goes har jag sett. Hur är den i jämförelse med Kymco? 30 000 billigare så det känns ju som skräp på riktigt?
Är Goes en taiwan det också eller är det rent av en kines?

Det jag vill ha ut av min fyrhjuling är egentligen mest ett bekymmerfritt ägande. Klarar mig lika bra utan servo och sådana prylar, vill ha en maskin med enkel teknik där så lite som möjligt kan krångla.

Utloggad Pv544

SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 00:34:05 »
Goes (cf moto är typ samma maskin fast olika plast) är ett kinesiskt märke, dock har dom ju hållt på ett tag och blivit rätt stora. Så rent skräp är nog att ta i, men ligger nog snäppet under Kymco i kvalitet.
Fast skillnaderna borde du nog kunna prata med åf om, gärna någon som skruvar med maskinerna.

Ofta är det ju en massa småsaker som skiljer, och även kvalitetskontroll och jämnhet i kvalitet är nog bättre på dom dyrare maskinerna (det är väl sånt man prutat bort en del på dom billigare märkena).

Allt går ju uppåt i "små" steg när det gäller pris, prestanda och kvalitet. Ungefär så här:

50k Ny goes 520 steel eller cf 500 black edition
65k Cf Allroad X7 /mxu 400
70k Goes 625 / Tgb 550 mfl /mxu 450 /smc700
80k Kymco 500 /cektek 500
100k can-am 500 (v-twin)

Sen finns det ju såklart många fler märken och modeller, men man har ju jämt nästa bättre eller större maskin inom 10k bort. Vidgar man sedan vyerna mot begagnatmarknaden så finns ju många fina större maskiner att välja bland.

Jag har en kompis som varit sugen på atv i flera år men aldrig fått tummen ur och köpt en (bortsett från en kinesisk skräpmaskin på 200cc som mest stått still), och förra året var han hem hit och vi åkte en vända på min kymco mxu 300 och min linhai 300. Han var grymt imponerad över Kymcon (han hade bara kört sin 200cc) och tyckte den kändes riktigt bra, dock lite liten.
Efter det var han riktigt inne på att köpa sig en Tgb 550, och dom är väl i klass med Kymcon skulle jag tro.
Nu för några veckor sedan så hade han bestämt sig för att han skulle handla under sommaren, och då var han hem hit och provkörde min Outlander 800cc också för att bredda sin erfarenhet. Och efter det så var han HELT såld, han skulle verkligen ha en sådan. Nu gick det svinet och köpte en 08ans Outlander 800 LTD (förlängd maskin och lite extra utr) med 500 mil på mätaren för 74k...
Jag kan säga att jag är en smula avundsjuk, skulle också vilja ha en sådan.

Det är en grym skillnad i motor på en sådan 800cc med v-twin och en encylindrig 500cc. Och oftare än man tror så kryper den leksugna pojken fram ur mannen/gubben och uppskattar den extra effekten.

Men ärligt talat så är det ju mest vid inspirerad körning (lek) som man har glädje av så pass stor motor, eller om man ska hålla tempot i trafiken vid 80-90km/h. Ska man åka i dom hastigheterna med en 500cc så blir det så gott som fullgas, och det är inte särskilt roligt.
Tror att grusväg och 60-80km/h är roligast med alla maskiner.
Och ska man skjutsa så är det ju också såklart trevligt med starkare motor, om man inte har en farträdd passagerare som slåss om det går för fort.

Nu blev det en halv uppsats igen....Men men.

Har du kommit iväg och provkört några?  ()p
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad hejo

SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2011 kl. 18:10:44 »
Jag är också sugen på en mxu500 då jag är mkt nöjd med min lilla kymco maxxer 300. Har kört 600 mil med den och det enda som har gått sönder är hast.mätarwiren och då har jag kört med den i stort sett överallt. :djump: så nån som har en 500 får gärna säga vad ni tycker om den maskinen? stor skillnad på nya med insprutning?

Utloggad Martin A

SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2011 kl. 18:56:16 »
Jag har 2st MXU 500 -08 och -09. Funkar kanonbra. Stel bakaxel o förgasare är kanske inte så coolt men det håller o funkar alltid. Såg idag en -08 på blocket för 45 000 med plog o kärra!

Lycka till!

Martin A
Martin A

Utloggad hejo

SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2011 kl. 19:06:20 »
Ja vad man läst och hört om dom så ska de vara riktigt bra maskiner som fått mycket bra recensioner, alla verkar ju vara så rädda för icke-märkesmaskiner idag.

Utloggad Pv544

SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2011 kl. 20:31:40 »
Jag var lite sugen på en sådan förra sommaren. Tror dom går lite bättre än tex cf/goes 500cc. Och håller nog en bättre kvalitet. Nypriset skiljer ju rätt rejält också.
Jag kände mig dock lite sugen på delad bakaxel, men kör man inte så mkt terräng (nöjesåkning)så tror jag det är riktigt bra med den stela också. Har man bra och mjuka däck så sväljer ju dom en del ojämnheter också.
Skillnad mellan stel och delad bakaxel kan väl jag inte riktigt bedömma, har ju bara min Linhai (stel) och min Outlander (delad) att jämföra med. Och där skiljer det ju så mkt annat att det inte blir en rättvis jämförelse.

SvenneArboga här på forumet har nog åkt närmare 3000mil med sin 500a, och jag tror inte han har haft så stora problem.

Läste i någon tråd om en kille som lånade en nyare mxu500 och hade en brutal bränsleförbrukning på den, men det tror jag var något knas med just den maskinen.
Vanligtvis (vägkörning i 70-80) borde dom väl ligga kring litern som dom flesta andra?

Om jag skulle köpa en maskin kring 40-50k så skullle nog Kymcon ligga bra till, om jag inte ville ha en förlängd maskin. Får man dessutom med hand och tumvärme, hasplåt och kanske plog eller annat så är det ju bra roligt. Det är ju ganska viktiga tillbehör som kostar en del att sätta dit sen.

Innan jag köpte min mxu300a så provkörde jag en mxu500 hos handlaren, då med stora 27" hjul. Eftersom jag inte direkt kört något annat då så tyckte jag den kändes rätt otrevlig att köra, minns inte vilka däck det var heller men det var inga däck för väg kan jag säga. Såg fränt ut men otrevlig på asfalten där jag körde den.

Finns ju även mxu400, säkert också rätt trevlig. Men ofta vill man ju ha lite mer motor, och där är väl 500an lite bättre.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Martin A

SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #8 skrivet: 15 augusti 2011 kl. 21:18:02 »
Maskinen du upplevde som otrevlig hade säkert ITP hjulen som finns som tillbehör. Dessa breddar rejält utåt vilket gör att den känns konstig på asfalt. I skogen är de super!

Martin A Kymco frälst!
Martin A

 


Online just nu.

103 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 125. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd