Ser inte svårt ut att göra själv , kan bli svårt att komma under 5000.-, bara däck och axel kostar 2000.-
Här är en lite annorlunda lunningsvagn som jag tycker verkar bra.http://www.clivus-lunning.se/
Citat från: TAZ™ skrivet 1 augusti 2011 kl. 18:35:27en sak du kan göra med vinchen som är rätt smart är att du drar fram alla el som krävs till den till en släpvagns kontakt bak på fyrhjulingen. och så en sådan sprialsladd till släpvagnar från vinchen och bara koppla i där... så då är det smidigt om man har en separat vinch på tippkäran en på lunningsvagnen och en bak på fyrhjulingen och alla är utrustade med släpvagns kontakt, bara stoppa i sladden till den man behöver för tillfället kompisen som kom på det...han har en vinch monterad på tippkäran, och en som han har fäst med bak på fyrhjulingen och en på skogskärran, bara stoppa i kontakten och början vincha med det han använder för tillfälet! och så styrknappen till den monterad på styret, nu skulle han även koppla in fjärrstyrning sa han och då blir det ju samma kontroll till alla tre vinchar!Använder han hälften av stiften i släpvagnskontakten till + och den andra hälften till - ? Annars ser jag inte hur vinschen får tillräkligt med tröm Annars kan man använda kontakter ämnade för ändamålet (Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
en sak du kan göra med vinchen som är rätt smart är att du drar fram alla el som krävs till den till en släpvagns kontakt bak på fyrhjulingen. och så en sådan sprialsladd till släpvagnar från vinchen och bara koppla i där... så då är det smidigt om man har en separat vinch på tippkäran en på lunningsvagnen och en bak på fyrhjulingen och alla är utrustade med släpvagns kontakt, bara stoppa i sladden till den man behöver för tillfället kompisen som kom på det...han har en vinch monterad på tippkäran, och en som han har fäst med bak på fyrhjulingen och en på skogskärran, bara stoppa i kontakten och början vincha med det han använder för tillfälet! och så styrknappen till den monterad på styret, nu skulle han även koppla in fjärrstyrning sa han och då blir det ju samma kontroll till alla tre vinchar!
Har letat på Swedol men hittar banne mig inte den där kontakten.. nån som vet vad den heter ?Citat från: StefanN skrivet 2 augusti 2011 kl. 00:58:43Sök i sökrutan inne i internetbutiken på: batterianslutningsdon. Det finns en för 40amp och en för 120amp så jag köpte den för 40amp men sen läste jag på clas ohlsson vinschen att den kunde dra en bit över 100amp! Kan det stämma och i så fall varför skickar dom med så tunna kablar från fabrik, dom kan väl också bli överbelastade?!
Sök i sökrutan inne i internetbutiken på: batterianslutningsdon. Det finns en för 40amp och en för 120amp så jag köpte den för 40amp men sen läste jag på clas ohlsson vinschen att den kunde dra en bit över 100amp! Kan det stämma och i så fall varför skickar dom med så tunna kablar från fabrik, dom kan väl också bli överbelastade?!
SB®50 Connector från Anderson Power Products APP är den vanligaste starkströmskontakten för vinschanslutning. De flesta kör med röd färgkod, undantaget Polaris med grå.Med 16[mm²] ledararea samt 50[A] kontakterna bör du klara de normala vinschbehoven. (Clas Ohlson-vinschen är klassad 3000 [lbs]).Warn använder dessa till sina RT/XT 25 och 30 vinschar. Men till de större RT/XT40 vinscharna gäller de större och dyrare kontakterna för 175[A] tillsammans med minst 25[mm²] kablage.Kolla gärna min tråd på skogsformumet beträffande inkoppling av vinsch.Ref:Elektrisk inkoppling av kran-vinschen? - skogsforum.seDubbla batterier, hur göra? - atvforum.seVinsch drar mycket ström? - atvforum.se