Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Köpråd wildcat 500 RE  (läst 4264 gånger)

Utloggad badcat

Köpråd wildcat 500 RE
« skrivet: 28 juli 2011 kl. 22:24:10 »
Hej!

Jag är nyligen registrerad medlem som ska snart skaffa vildkatten, haha. Jag skulle vilja ha lite råd på vad man ska kolla på när man köper en sån begagnad? Lite för o nackdelar?

mvh

smc for life

Utloggad sm4wit

SV: Köpråd wildcat 500 RE
« Svar #1 skrivet: 28 juli 2011 kl. 22:35:05 »
Passa dig för vassa klor Dom rivs utav hvete ()p
Dinli 450 Dirt 2012

Utloggad badcat

SV: Köpråd wildcat 500 RE
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2011 kl. 12:54:13 »
Passa dig för vassa klor Dom rivs utav hvete ()p

jaså e dom så vassa? har bara haft kina skit jag e sååå trött på dom.

Utloggad D.A

SV: Köpråd wildcat 500 RE
« Svar #3 skrivet: 30 juli 2011 kl. 18:21:59 »
Om det inte är tvunget med en RE så är min till salu. Tycker den ligger bra på vägen den med men du fixar lite tuffare körning med om du vill. Fast jag måste ju hålla med om att den ser bra ut sänkt...
I övrigt vet jag inget speciellt man ska se upp med faktiskt, bara att kolla det vanliga att den är smörjd servad etc ordentligt. Joo, förresten, vill minnas att några haft problem med att upphängningen till ljuddämparen på RE kan spricka och till sist gå av.

Här är min i alla fall.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=37126.0

Mvh
D

Utloggad CALLAHAN

SV: Köpråd wildcat 500 RE
« Svar #4 skrivet: 31 juli 2011 kl. 12:29:43 »
Se till att inte betala dessa överpriser som dom begär för dom beg RE som jag sett!
Så mitt tips är pruta! ()p
Can Am Outlander 1000 XTP max
Honda TRX 700xx Såld
Raptor 350 Såld

Utloggad badcat

SV: Köpråd wildcat 500 RE
« Svar #5 skrivet: 31 juli 2011 kl. 23:37:19 »
Se till att inte betala dessa överpriser som dom begär för dom beg RE som jag sett!
Så mitt tips är pruta! ()p


vad är rimligt pris för en sån då?

Utloggad markusb

SV: Köpråd wildcat 500 RE
« Svar #6 skrivet: 1 augusti 2011 kl. 21:04:35 »
Hoppar in i din tråd oxå om det är okej?

Jag är väldigt inställd på att uppgradera till en kissemiss 500 nu. Har bara åkt 250n i några månader men känner redan behov av mer effekt och väghållning. Har kikat på dinli 450 oxå men den verkar inte lika rapp och stabil? Fast jag läser att den är skönare när man är 185/78kg.

Vi har ingen återförsäljare av SMC/dinli på Öland/Kalmar så jag får förlita mig på era erfarenheter när jag läser runt.

Är det stor skillnad i körkänsla på vanlig smc 500 och RE modellen? Jag kör mest grusvägar, skogsvägar och liknande. Blir en del asfalt oxå och även en sväng upp i grushögarna i grustaget. Men mest grusväg och liknande!
Tycker min SMC250 har lite väl mycket välttendenser när man pressar lite i kurvorna. Känns även som att den ska stå på näsan i nerförslutningar pga kort hjulbas. Ganska obehaglig känsla. Är breddad 3" bak.
Kan knapt provocera den till ställ på 3an, då får det vara mycket lösgrus. En 500 är väl bara att vrida lite till på rullen så ger den sig av i baken? Det är ju drömmen, effekt så det räcker och blir över. Så man knapt använder hela rullen.
Skit att det inte finns några man kan provköra här i trakterna...

Utloggad Ejan

SV: Köpråd wildcat 500 RE
« Svar #7 skrivet: 2 augusti 2011 kl. 13:43:12 »
markusb  Det är en väldigt stor skillnad i vägkänsla på en RE och en vanlig Wildcat..jag kör själv en RE och min bror en vanlig wildcat så jag har testat hans med orginal Crossdäck och nu med asfaltsdäck, det är inte ens nära samma känsla.

Det breddade och sänkta chassit med styvare dämpare på RE ger den en väldigt stabil vägkänsla med nära noll välttendenser på vanlig väg även om man verkligen gasar rejält., den vanliga wildcaten är helt enkelt för smal mjuk och hög.

På grusväg så är båda mycket roliga att åka på ställ med, speler igentligen ingen roll vilken växel man har för baken kommer vilja åka ut i kurvorna :DV

skogsvägar kan ju vara problematiskt och inte särskillt kul på en RE då den är låg och bred = inte särskillt bra framkomlighet eller komfort(stenhård) då är vanliga klart bättre på alla punkter, grustag kan väl glömma direkt om det ska köras med asfaltsdäck enlig min erfarenhet.


Kör du mest asfalt och grusvägar så är det ingen tvekan att du ska slå till på en RE Edt, ska du leka i skogen så finns det klart bättre maskiner.
SMC Wildcat Racing Edt´2011 - 1000+ mil still going strong  ()p

Utloggad markusb

SV: Köpråd wildcat 500 RE
« Svar #8 skrivet: 2 augusti 2011 kl. 15:41:02 »
Tack så mycket för svaret Ejan!

Jag reagerade på detta du skrev, "skogsvägar kan ju vara problematiskt och inte särskillt kul på en RE då den är låg och bred = inte särskillt bra framkomlighet eller komfort(stenhård) då är vanliga klart bättre på alla punkter, grustag kan väl glömma direkt om det ska köras med asfaltsdäck enlig min erfarenhet."

Mycket av min körning kommer ske på just sådana ställen så då verkar helt klart standardversionen vara maskinen för mig. Jag är sällan mitt i skogen och kör, men gärna på skogsvägar/stigar, gropiga/trasiga grusvägar, hoppar lite med maskinen om jag hittar lämplig terräng, kör i utkanten på träsk och liknande.
Har funderat på 4x4 men jag tror rwd är grejjen för mig ändå. Mycket roligare när det ska lekas grusvägar.

Som följdfråga på det då. Dinli 450 och SMC 500 standard ser rätt lika ut i hjulbaser osv, har du eller någon annan erfarenhet av båda dessa maskiner? Frågan är vilken av dessa som passar bäst för mig. Smc är mycket snyggare tycker jag, Dinlin ligger bättre till i begagnatpris.

Hur skiljer dom sig åt körmässigt? Är den ena bättre eller sämre lämpad för mina behov?

Jag är tacksam för all hjälp att försöka sikta in mig på rätt maskin.

/Markus



Utloggad D.A

SV: Köpråd wildcat 500 RE
« Svar #9 skrivet: 2 augusti 2011 kl. 17:56:51 »
Dinlin har ganska hårda dämpare. Men jag tror det bästa är att provköra de du är intresserad av och jämföra, alla uppfattar ju saker och ting olika.

Mvh
D

Utloggad markusb

SV: Köpråd wildcat 500 RE
« Svar #10 skrivet: 2 augusti 2011 kl. 18:01:26 »
Det är helt sant, problemet är ju bara att det inte finns någon handlare i närheten. Tänkte jag kunde få ut så mycket info som möjligt här innan jag siktar in mig på ett begagnat objekt som jag sedan åker och tittar/provkör.

Utloggad Ejan

SV: Köpråd wildcat 500 RE
« Svar #11 skrivet: 2 augusti 2011 kl. 21:28:09 »
markusb  kan inte svara ang Dinlin då jag inte har nån erfarenhet av dom, men jag har kört mycket Wildcat RE och vanlig som tidigare nämnts,,visst sjutton funkar väl en RE i skogen om man vill men den är klart lägre och bredare än den vanliga så det får inte vara för hård terräng direkt och markfrigången är såklart lite väl låg för stubb och sten..stenhård i fjädringen och ett lågt styre gör det också väldigt jobbigt om man gillar att stå och köra i terrängen, jag undviker då terrängen med min katt för det är ingen större ide då den inte är gjord för den typen av körning.

En fin grusväg eller asfalt då är RE det klara valet..ska du härja skog och lite annan tuffare terräng så är det den vanliga katten du ska sikta in dig på för den har det som behövs för den typen av körning, crossdäck högt och mjukt chassi och en högt avslappnat styre som lämpar sig för stående körning.
« Senast ändrad: 2 augusti 2011 kl. 21:30:09 av Ejan »
SMC Wildcat Racing Edt´2011 - 1000+ mil still going strong  ()p

 


Online just nu.

175 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
MSP, k4rtan, Jens vestberg,
Flest online idag: 212. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme