Vad är det med diffen du oroar dig för? Kan du precisera?
Du har nog missuppfattat en del saker. Fram till 2012 funkade fram diffspärren så här:Diffspärren är en lamelldiff som påverkas av en vajer och ett handtag på styret. Ju mer du drar i vajern/spaken ju mer anspänner du lamellpaketet och desto mer låser diffen. Med andra ord en steglös diffspärr som inte har några elektriska funktioner ej heller några mekaniska kopplingar, medbringare eller splines o dyl som behöver greppa i varandra. Inget kan hugga i, det är bara lameller som kläms i hop. Dessutom ligger några lameller konstant förspända med 14% kraft. Man kan säga att Kawan alltid vid 4x4 drift är 3hjulsdriven plus 14% på det fjärde hjulet (som naturligtvis är ett av framhjulen).Vad folk tycks ha problem med är att hålla isär funktionerna inkoppling 4x4 läget och diffspärren.Det är två helt skilda saker. Inkoppling av 4x4 sker med en elektrisk motor som i sin tur påverkar en mekanisk anordning som kopplar ihop främre kardan axel till främre diffklumpen. Föraren trycker på 4wd knappen på styret men elektroniken bestämmer när el motorn skall koppla in 4wd. För att 4x4 el motorn skall koppla in drift till framaxeln måste maskinen rulla framåt i en viss hastighet. Tror det är 2km/tim eller 4km/tim. Står Du stilla och har kört fast med 2wd och aktiverar 4x4 så händer inget förrän hojen rör sig framåt i denna hastigheten. Vart hojen mäter hastigheten vet jag inte. Framhjul eller bakhjul? Man kan inte göra som Grönis beskrev i en test han gjorde och beskrev i en tråd att lyfta upp bakhjulen i luften och ha framhjulen i marken och aktivera 4wd och tro att maskinen DIREKT skall röra sig framåt på bara framhjulen. Vad som inte är bra är att ge full gas vid fastkörning för då kommer 4x4 mekaniken att hugga i ingrepp, tjong! Om då föraren samtidigt håller in diffspaken och har stora muddäck och sitter fast i ett lerhål så förstår du att det blir krafter. Lowest här på forumet har skrivit i en tråd om hur 4x4 funkar, hittar inte igen tråden nu men han skrev så här: Framdiffen är lätt att köra sönder på en Kawa om man fastnar med 2wd i och lägger i 4wd och gasar på så är det lätt att den rasar. Hjulen ska rulla för att den ska hoppa i riktigt annars kuggar det över och det blir ras.Jag har alldrig gasat mycket efter jag lagt i 4wd när jag fastnat och diffen har hållit i 736mil.Men kompisarna som bara lagt i 4wd å gasat på har det rasat för. Nått att tänka.Har även märkt att ibland när jag fastnat och lagt i 4wd så har det inte kuggat i riktigt så man har lagt ur 4wd och lagt i den igen och då har det funkat riktigtSå lägg inte bara i 4wd å gasa då kan det bli ras.Jag håller med Lowest.Jag misstänker att somliga förare inte har riktigt kläm på hur sina maskiner funkar.Jag vet inte hur en 2012'a funkar elektroniskt vid i läggning av 4x4 läget men jag fann inget som tydde på att det eller att lamell diffspärren hade någon annan funktion än 2011 så jag gissar att inget är ändrat.Hoppas detta hjälpte dig även om det blev lite långt och rörigt,,
Varför pajar kronhjulet då? Är det när diff lamellerna aktiveras med spaken och 4x4 redan är inkopplad, eller är det för att 4x4 drift har aktiverats och det gasas och diffas när 4x4 el motorn kopplar in driften till framaxeln? Någon som vet?