ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Problem med Loncin 250, ventilerna?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Problem med Loncin 250, ventilerna?  (läst 6714 gånger)

Utloggad Pikepower

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Pikepower
Problem med Loncin 250, ventilerna?
« skrivet: 16 juli 2011 kl. 22:24:49 »
  • Citera
Hej,

Jag har en Loncin Hunter 250 som går uselt när den blir varm och/eller blir belastad t.ex när jag kör i en uppförsbacke. Den hostar, smäller och lägger av. Jag har rengjort förgasaren, bytt tändstift med olika värmetal, bytt all bensin till ny. ( Den står på en Ö och körs bara korta sträckor och sällan )

Är det rimligt att det kan vara ventilerna som behöver justeras?

 ( Har någon ställt ventilerna på en sån här tidigare? Är det svårt?

Mvh Mats  >:(
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #1 skrivet: 16 juli 2011 kl. 22:40:48 »
  • Citera
Har du tur så läser bjare det här, han har säkert fina tips åt dig.

Men visst kan det nog vara ventilerna, kan ju vara värt att kolla upp i alla fall.

Kommer du åt att lyfta på ventilkåpan? Eller får man skruva ner halva maskinen?
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pikepower

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Pikepower
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2011 kl. 23:24:57 »
  • Citera
Hej, Ventilkåporna går nog att få bort, men frågan är om jag kommer åt att justera ventilerna.Eftersom jag aldrig gjort det så vet jag inte riktigt vad jag har att vänta mig. Jag antar att det är någon form av justerskruv med låsmutter på coh så ska jag få in ett bladmått pårätt ställe också? Jag är novis på detta, men tänkte ändå försöka eftersom fyrhjulingen som sagt står på en Ö långt från civilisationen.

// Mats  :-\

 
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2011 kl. 23:33:20 »
  • Citera
Problemet är nog kanske att det blivit för litet spel, så då lär du ju släppa på dom först.

Du kanske kan hitta någon video på youtube där dom justerar någon maskin, om du hittar vilken typ av justering du har.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pikepower

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Pikepower
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2011 kl. 23:45:11 »
  • Citera
Jag ska ut till ön igen om ett par dagar, då tar jag med mig en spegel så kanske jag kommer åt och se hur det är konstruerat. Sedan är det väl bara att försöka?!

Kolla bilden, lite trångt är det....

// Mats
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pikepower

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Pikepower
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #5 skrivet: 19 juli 2011 kl. 08:33:40 »
  • Citera
Nu har jag försökt med detta:
1. Rengjort förgasaren
2. Provat en massa olika tändstift
3. Justerat ventilerna och olika spel verkar inte ha någon större betydelse
4. Kollat med startgas att den inte drar tjuvluft
5. Rengjort luftfiltret
6. Justrat luftskruven och provat olika lägen.

Dessa problem kvarstår:

a. Den misständer och lägger av, går hyfsat kall, men inte alls bra när den är varm.
b. Orkeslös och lägger av vid belastning.


Jag är glad amatör och kan inte mycket om motorer och hade fyrhjulingen funnits på fastlandet hade jag kört in den direkt på verkstad, men jag är i akut behov av den och måste försöka meca själv och är tacksam för ideer om vad jag kan testa. Är den inte fixad denna vecka måste jag skaffa en ny( surt!)

Hjälp mig med tips!!! CDI box, tändspole, annat elfel, tändplatta???????

 :tickedoff  mvh Mats
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #6 skrivet: 19 juli 2011 kl. 09:45:24 »
  • Citera
Har du testat om det gör någon skillnad om du lägger i choken när den går dåligt. Skrevs ju i en annan Loncintråd att munstycket i förgasaren var för litet original och att choken fick användas jämnt på vintern. Nu är det ju inte vinter, men ändå...
Vet inte hur luftfuktighet och sånt påverkar, men kan ju vara värt att testa att gå upp i storlek på munstycket i förgasaren.

Har du testat ge på den med startgas och köra den på det när den krånglar och håller på? Skulle det vara elfel så kanske den skulle gå lika illa då?

Jag gissar på bränsleblandningen, antingen munstycket eller tjuvluft ändå...

Har den gått riktigt förut och detta fel kommit plötsligt?
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pikepower

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Pikepower
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #7 skrivet: 19 juli 2011 kl. 11:57:15 »
  • Citera
Jag har testat att lägga i choken när den går dåligt och det kan rädda att den inte stannar och den tillfälligt håller sig igång. Den har gått bra tidigare och startar alltid direkt utan choke. Det konstiga är att den ju faktiskt fungerar utan choke när den är kall. När jag stäler in tomgången högt och låter den stå en liten stund och sedan drar ut choken går varvet ner vilket jag gissar betyder att den drar tjuvluft. Jag har dock sprayat startgas runt insugningsröret utan att tomgången ökar. Jag har dessutom lindat isoleringtejp runt gummiinsuget för att undanröja att det ska kunna vara tjuvluft. Jag har nu beställt en ny CDI box att testa med, men det kanske varpengar i sjön?

Mvh Mats
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #8 skrivet: 19 juli 2011 kl. 15:00:07 »
  • Citera
Nu slänger jag ur mig lite random funderingar bara....  ()p

*Avgasröret, kan inte vara så att det ljuddämparen satt igen sig så att den kväver sig?

*Vakum i tanken, vissa har ju haft problem med att tanklocket är tätt så den inte ger ifrån sig bensin som den ska efter en stund. Man kan prova skruva loss det lite eller köra utan.

*Tät bensinkran, filter eller dålig bensinslang. Antingen att det rinner till dåligt eller att det drar in tjuvluft där så den får massor med luftbubblor i slangen.


Vet inte riktigt vilka fel man brukar få när det elektriska spökar, men du kan ju testa lite annat innan du byter cdi-boxen.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pikepower

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Pikepower
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #9 skrivet: 19 juli 2011 kl. 21:10:52 »
  • Citera
 :D

Tack för ditt engagemang, jag har testat bensinlocket och i morgon ska jag byta ut bensinslangarna och CDI boxen om den kommit.
Vad gäller avgasröret har det rostat under vintern ( den står ute under press på ön ) , det kanske ser likadant ut på insidan?? Hur gör man rent ett sådant? Kan jag köra tryckluft igenom? Det ser inte ut som det går att plocka isär. :djump:

// Mats
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #10 skrivet: 19 juli 2011 kl. 21:52:50 »
  • Citera
Du kanske kan ta isär röret vid en skarv och provköra utan dämpare. Då borde den ju låta som skräcken och kanske gå lite dåligt pga det också, men inte riktigt så illa som den är nu.
Kanske går att sätta dit ett tillfälligt rakt rör om skarven sitter så att man inte vill blåsa avgaser dit.

Vissa ljuddämpare kan ju ha lite olika kammare för att få ljudnivån lite lägre, ibland kan man borra med en lång borr igenom dom avgränsningarna så att avgaserna får en lättare passage. Dock så kommer den ju låta lite mer också.
Om något rostat loss och täppt igen dämparen så kanske det låter om du tar loss dämparen och skakar den. Har du tur så ramlar det ur något också...
Tror inte tryckluft gör någon nytta....

På min Linhai hade det rostat/skakat sönder en del grejer i början av dämparen. Fick skära upp lite och göra att nytt anslutningsrör och sätta dit. Blev lite friare väg och knappt någon ökning av ljudet.
Men innan man ger sig på att kapa isär dämparen så bör man ju testa utan rör så man vet att det är den som är  boven.

Att varven går ner när du drar i choken är nog rätt normalt, man kan ju i vissa fall använda choken för att lägga av den. Den får då så fet blandning att den dör....
Så du skulle ju även kunna kolla upp så att choken går i och ur som den ska, så att inte det är så att dem ligger halvt i hela tiden och surar ner maskinen.
Kan ju vara så att chokewiren krånglar, halkat ur anslutningen till förgasaren eller handtaget så att den inte har tillräckligt spel för att läggas ur.
Spännande med en ny misstänkt! Choken!!!  :D

Hoppas du har en maskin som spinner som en katt imorgon!  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad minigranis

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 274
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
    • Visa profil
minigranis
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #11 skrivet: 19 juli 2011 kl. 23:15:11 »
  • Citera
Citat från: Pikepower skrivet 19 juli 2011 kl. 11:57:15
Jag har testat att lägga i choken när den går dåligt och det kan rädda att den inte stannar och den tillfälligt håller sig igång. Den har gått bra tidigare och startar alltid direkt utan choke. Det konstiga är att den ju faktiskt fungerar utan choke när den är kall. När jag stäler in tomgången högt och låter den stå en liten stund och sedan drar ut choken går varvet ner vilket jag gissar betyder att den drar tjuvluft. Jag har dock sprayat startgas runt insugningsröret utan att tomgången ökar. Jag har dessutom lindat isoleringtejp runt gummiinsuget för att undanröja att det ska kunna vara tjuvluft. Jag har nu beställt en ny CDI box att testa med, men det kanske varpengar i sjön?

Mvh Mats

En helt vild gissning, kan det vara så att det du tror är choke av är igentligen full choke och tvärt om ?
Anmäl till moderator   Loggat
--------------------------------
CF-Moto Allroad 500 BE Long-11

  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Problem med Loncin 250, ventilerna?
 


Online just nu.

178 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
perssan, harryolenius,
Flest online idag: 326. Flest online någonsin: 1428 ( 3 augusti 2022 kl. 09:05:40)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
  • Mrhandsome: Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
    3 januari 2023 kl. 21:41:56
  • Grusbus: Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
    30 december 2022 kl. 17:06:41
  • Grusbus: Hej
    30 december 2022 kl. 15:56:40
  • klant: Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
    27 november 2022 kl. 15:13:49
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    26 november 2022 kl. 22:57:26
  • Emgyll: Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom? :)
    7 november 2022 kl. 23:02:27
  • Bibbi: Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
    23 oktober 2022 kl. 16:36:01
  • Bibbi: Hej
    23 oktober 2022 kl. 16:32:04
  • Jote: hej låst växel låda  5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
    15 oktober 2022 kl. 16:06:27
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:38:08
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:35:52
  • Philip_M: Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
    4 september 2022 kl. 10:15:48
  • tåsta: polaris sportsman 400
    13 augusti 2022 kl. 15:32:19
  • Pelle77: Hej har en grizzly 700 eps -15. Ställde in den i garaget och 2 dagar efter skulle jag starta den. Då går motorn runt men får fellod Er_1 och bränslepump startar ej och tror  inte jag har gnista hellrr. Byttbatteri och kollat att pumpen går genom bygling av relä.  Vad  tror ni?
    4 augusti 2022 kl. 19:40:42
  • Mathiast: Tjena! Köpte mig en 450 2008a för två veckor sen, idag hade jag lite tid över så passade på att byta olja + filter, allt gick vägen tills jag skulle provköra efteråt. Två skruvar sa hejdå och ville inte vara med längre, de på luckan till oljefiltret, ena går nog att ta bort med polygrip men den andra den ända ”långa” bulten gick av läääängst in, har kanske 20-50mm kvar av bulten längst in och andra änden sköt ut. Några tips på att få ut den längre bulten smidigt? Eller är de bara till att riva hela skiten
    29 maj 2022 kl. 20:03:02
  • Mrhandsome: Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    24 maj 2022 kl. 21:11:38
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst mvh Hugo
    24 maj 2022 kl. 21:10:48
  • Thony: Citera
    Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️

    19 april 2022 kl. 12:53:47
  • Bora: Hej har en pgo x rider äldre där kablarna lossade från CDi fem stycken vet någon hu dom sitter sv/röd ,röd,grå,blå,blå/gul tacksam för hjälp
    10 april 2022 kl. 17:31:46
  • Fredrikth: Hallå! Lyckades dra på mig en liten specialare, yamaha raptor med en r1 motor på :D haft lite strul med förgasarna och nu vill den inte gå alls.. motorn dör om man nuddar gas. (Okunnig som fan) någon som vet vad det kan bero på?
    31 mars 2022 kl. 03:15:45
  • Högdahl: Hmm kolla ebay inom EU eller googla typ " Yamaha parts EU" men vet ej om det skiljer mycket i pris
    9 mars 2022 kl. 16:07:03
  • pellle87: Finns det nån bra EU sida för oem yamaha delar? eller måste man gå via yamaha center?
    26 februari 2022 kl. 16:44:46
  • Bamsefarsan: Jag vill köpa en begagnad can-am outlander xmr 1000r , har du en du vill sälja? joakim.nyholm@icloud.com
    25 februari 2022 kl. 21:39:43
  • Mrhandsome: Är det nån som har en cdi box till en Kawasaki kvf 400 2001 isåfall mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 januari 2022 kl. 17:34:50
  • Emil88: Någon som hade kunnat hjälpa mig?
    25 januari 2022 kl. 16:45:11
  • Högdahl: Du har en symbol där du kan bifoga bilder i
    24 januari 2022 kl. 20:05:37
  • DunderBrass: Hur fasen lägger man upp bilder i sin tråd? Använder mobil.
    24 januari 2022 kl. 01:18:21
  • Mrhandsome: Ifall ni har någon defekt fyrhjuling kan ni mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    15 januari 2022 kl. 17:17:53
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu mvh Hugo
    15 januari 2022 kl. 10:13:28
  • stroma: Hej! är det någon som åker access 450 här?
    14 januari 2022 kl. 10:48:05
  • sklir: hej ska byta växellådsolja på hisun 500 vart tömmer man och fyller på ???
    9 januari 2022 kl. 11:46:07
  • matte711: Goes 520
    29 december 2021 kl. 19:46:46
  • Jupiter: Här va de livat. 😁
    11 november 2021 kl. 20:08:55
  • Larsa570: POLARIS 570 FRÅN 2018
    6 november 2021 kl. 12:03:34
  • Tobbe85a: Servo
    3 oktober 2021 kl. 16:22:53
  • vretstorpsbo: Hej Jag har ett suzuki 250 projekt som behöver delar. Någon som vet om det finns någon atv - skrot ? Det är bl a en gaffel till bakre kardanknut som saknas. Till att börja med.... En verkstadshandbok vore också bra!
    30 september 2021 kl. 15:34:47
  • Vippen: Hej! Jag har en 125cc fyrhjuling som går på högsta varv när jag startar den.. måste ha choken helt öppen för att få igång den, kan inte göra något för att få ner varvandet.. har testat vrida på bränsle/luft skruven men inget händer, det är en trottelförgasare. Snälla hjälp då jag vill få den att gå bra innan vintern, mvh Ville
    29 september 2021 kl. 01:00:52
  • Limme: Tjena ja va ute å körde min fyrhjuling och sen så stanna den av den böööuuhhh sen dog den och ja kolla så ja int råka he på killswitchen men de va de ej och sen kolla ja om den hade nå gnista och nej det hade den ej ja ha kolla cdin och den får ström till den 13volt och sen kolla ja spolen och de ja gjorde va att ja satt röd på spolens fäste asså coilen och satt den svarta där kabeln gå in ti spolen där den svartvita å den gröna som är fast lödad i en liten pinne och då visa multin 0.1 ti 0.2. Äre statorn som ä trasig?
    27 september 2021 kl. 20:53:24
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
  • SMF 2.0.18 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2023, SimplePortal | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info