ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Problem med Loncin 250, ventilerna?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Problem med Loncin 250, ventilerna?  (läst 7968 gånger)

Utloggad Pikepower

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Pikepower
Problem med Loncin 250, ventilerna?
« skrivet: 16 juli 2011 kl. 22:24:49 »
Hej,

Jag har en Loncin Hunter 250 som går uselt när den blir varm och/eller blir belastad t.ex när jag kör i en uppförsbacke. Den hostar, smäller och lägger av. Jag har rengjort förgasaren, bytt tändstift med olika värmetal, bytt all bensin till ny. ( Den står på en Ö och körs bara korta sträckor och sällan )

Är det rimligt att det kan vara ventilerna som behöver justeras?

 ( Har någon ställt ventilerna på en sån här tidigare? Är det svårt?

Mvh Mats  >:(
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #1 skrivet: 16 juli 2011 kl. 22:40:48 »
Har du tur så läser bjare det här, han har säkert fina tips åt dig.

Men visst kan det nog vara ventilerna, kan ju vara värt att kolla upp i alla fall.

Kommer du åt att lyfta på ventilkåpan? Eller får man skruva ner halva maskinen?
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pikepower

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Pikepower
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2011 kl. 23:24:57 »
Hej, Ventilkåporna går nog att få bort, men frågan är om jag kommer åt att justera ventilerna.Eftersom jag aldrig gjort det så vet jag inte riktigt vad jag har att vänta mig. Jag antar att det är någon form av justerskruv med låsmutter på coh så ska jag få in ett bladmått pårätt ställe också? Jag är novis på detta, men tänkte ändå försöka eftersom fyrhjulingen som sagt står på en Ö långt från civilisationen.

// Mats  :-\

 
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2011 kl. 23:33:20 »
Problemet är nog kanske att det blivit för litet spel, så då lär du ju släppa på dom först.

Du kanske kan hitta någon video på youtube där dom justerar någon maskin, om du hittar vilken typ av justering du har.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pikepower

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Pikepower
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2011 kl. 23:45:11 »
Jag ska ut till ön igen om ett par dagar, då tar jag med mig en spegel så kanske jag kommer åt och se hur det är konstruerat. Sedan är det väl bara att försöka?!

Kolla bilden, lite trångt är det....

// Mats
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pikepower

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Pikepower
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #5 skrivet: 19 juli 2011 kl. 08:33:40 »
Nu har jag försökt med detta:
1. Rengjort förgasaren
2. Provat en massa olika tändstift
3. Justerat ventilerna och olika spel verkar inte ha någon större betydelse
4. Kollat med startgas att den inte drar tjuvluft
5. Rengjort luftfiltret
6. Justrat luftskruven och provat olika lägen.

Dessa problem kvarstår:

a. Den misständer och lägger av, går hyfsat kall, men inte alls bra när den är varm.
b. Orkeslös och lägger av vid belastning.


Jag är glad amatör och kan inte mycket om motorer och hade fyrhjulingen funnits på fastlandet hade jag kört in den direkt på verkstad, men jag är i akut behov av den och måste försöka meca själv och är tacksam för ideer om vad jag kan testa. Är den inte fixad denna vecka måste jag skaffa en ny( surt!)

Hjälp mig med tips!!! CDI box, tändspole, annat elfel, tändplatta???????

 :tickedoff  mvh Mats
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #6 skrivet: 19 juli 2011 kl. 09:45:24 »
Har du testat om det gör någon skillnad om du lägger i choken när den går dåligt. Skrevs ju i en annan Loncintråd att munstycket i förgasaren var för litet original och att choken fick användas jämnt på vintern. Nu är det ju inte vinter, men ändå...
Vet inte hur luftfuktighet och sånt påverkar, men kan ju vara värt att testa att gå upp i storlek på munstycket i förgasaren.

Har du testat ge på den med startgas och köra den på det när den krånglar och håller på? Skulle det vara elfel så kanske den skulle gå lika illa då?

Jag gissar på bränsleblandningen, antingen munstycket eller tjuvluft ändå...

Har den gått riktigt förut och detta fel kommit plötsligt?
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pikepower

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Pikepower
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #7 skrivet: 19 juli 2011 kl. 11:57:15 »
Jag har testat att lägga i choken när den går dåligt och det kan rädda att den inte stannar och den tillfälligt håller sig igång. Den har gått bra tidigare och startar alltid direkt utan choke. Det konstiga är att den ju faktiskt fungerar utan choke när den är kall. När jag stäler in tomgången högt och låter den stå en liten stund och sedan drar ut choken går varvet ner vilket jag gissar betyder att den drar tjuvluft. Jag har dock sprayat startgas runt insugningsröret utan att tomgången ökar. Jag har dessutom lindat isoleringtejp runt gummiinsuget för att undanröja att det ska kunna vara tjuvluft. Jag har nu beställt en ny CDI box att testa med, men det kanske varpengar i sjön?

Mvh Mats
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #8 skrivet: 19 juli 2011 kl. 15:00:07 »
Nu slänger jag ur mig lite random funderingar bara....  ()p

*Avgasröret, kan inte vara så att det ljuddämparen satt igen sig så att den kväver sig?

*Vakum i tanken, vissa har ju haft problem med att tanklocket är tätt så den inte ger ifrån sig bensin som den ska efter en stund. Man kan prova skruva loss det lite eller köra utan.

*Tät bensinkran, filter eller dålig bensinslang. Antingen att det rinner till dåligt eller att det drar in tjuvluft där så den får massor med luftbubblor i slangen.


Vet inte riktigt vilka fel man brukar få när det elektriska spökar, men du kan ju testa lite annat innan du byter cdi-boxen.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pikepower

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Pikepower
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #9 skrivet: 19 juli 2011 kl. 21:10:52 »
 :D

Tack för ditt engagemang, jag har testat bensinlocket och i morgon ska jag byta ut bensinslangarna och CDI boxen om den kommit.
Vad gäller avgasröret har det rostat under vintern ( den står ute under press på ön ) , det kanske ser likadant ut på insidan?? Hur gör man rent ett sådant? Kan jag köra tryckluft igenom? Det ser inte ut som det går att plocka isär. :djump:

// Mats
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #10 skrivet: 19 juli 2011 kl. 21:52:50 »
Du kanske kan ta isär röret vid en skarv och provköra utan dämpare. Då borde den ju låta som skräcken och kanske gå lite dåligt pga det också, men inte riktigt så illa som den är nu.
Kanske går att sätta dit ett tillfälligt rakt rör om skarven sitter så att man inte vill blåsa avgaser dit.

Vissa ljuddämpare kan ju ha lite olika kammare för att få ljudnivån lite lägre, ibland kan man borra med en lång borr igenom dom avgränsningarna så att avgaserna får en lättare passage. Dock så kommer den ju låta lite mer också.
Om något rostat loss och täppt igen dämparen så kanske det låter om du tar loss dämparen och skakar den. Har du tur så ramlar det ur något också...
Tror inte tryckluft gör någon nytta....

På min Linhai hade det rostat/skakat sönder en del grejer i början av dämparen. Fick skära upp lite och göra att nytt anslutningsrör och sätta dit. Blev lite friare väg och knappt någon ökning av ljudet.
Men innan man ger sig på att kapa isär dämparen så bör man ju testa utan rör så man vet att det är den som är  boven.

Att varven går ner när du drar i choken är nog rätt normalt, man kan ju i vissa fall använda choken för att lägga av den. Den får då så fet blandning att den dör....
Så du skulle ju även kunna kolla upp så att choken går i och ur som den ska, så att inte det är så att dem ligger halvt i hela tiden och surar ner maskinen.
Kan ju vara så att chokewiren krånglar, halkat ur anslutningen till förgasaren eller handtaget så att den inte har tillräckligt spel för att läggas ur.
Spännande med en ny misstänkt! Choken!!!  :D

Hoppas du har en maskin som spinner som en katt imorgon!  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad minigranis

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 274
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
    • Visa profil
minigranis
SV: Problem med Loncin 250, ventilerna?
« Svar #11 skrivet: 19 juli 2011 kl. 23:15:11 »
Citat från: Pikepower skrivet 19 juli 2011 kl. 11:57:15
Jag har testat att lägga i choken när den går dåligt och det kan rädda att den inte stannar och den tillfälligt håller sig igång. Den har gått bra tidigare och startar alltid direkt utan choke. Det konstiga är att den ju faktiskt fungerar utan choke när den är kall. När jag stäler in tomgången högt och låter den stå en liten stund och sedan drar ut choken går varvet ner vilket jag gissar betyder att den drar tjuvluft. Jag har dock sprayat startgas runt insugningsröret utan att tomgången ökar. Jag har dessutom lindat isoleringtejp runt gummiinsuget för att undanröja att det ska kunna vara tjuvluft. Jag har nu beställt en ny CDI box att testa med, men det kanske varpengar i sjön?

Mvh Mats

En helt vild gissning, kan det vara så att det du tror är choke av är igentligen full choke och tvärt om ?
Anmäl till moderator   Loggat
--------------------------------
CF-Moto Allroad 500 BE Long-11

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Problem med Loncin 250, ventilerna?
 


Online just nu.

695 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 714. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info