HejFunderar lite på vad vi ska köpa för ATV till min sambo. Den kommer mest gå på grusvägar och skogsvägar men vi vill även kunna skotta lite snö med den på vår infart och kunna koppla ett släp till den för att köra ris och sköta andra trädgårdsuppgifter.Jag kommer köra offroadmotorcykel tillsammans med min sambo när hon kör ATVn, så det krävs ju lite fartresurser för att hon ska ha någon chans att hänga med. 90km/h behöver den väl göra iaf.Ska vi satsa på en bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven? Någon speciell modell ni kan rekommendera? Max 50000kr.Tack på förhand//Tobbe
Jag var rädd för det. Men jag har sett Raptors med hemmabyggda plogblad. Någon här som har erfarenhet av det?Kan ju säga att vi hade rejäla problem att komma upp för vår infart i vintras med våra (framhjulsdrivna) bilar, även när det var nyskottat. Infarten är nämligen lite brant i ena änden.
Lite annorlunda blir det ju med ATVn. Har ju grövre däck. Kan ju till och med slänga på ett par snökedjor om man vill.Begagnat är det jag ska ha. För mycket värdeminskning på sprillans nya grejer!
forvisso har den det men min gamla audi a6 utan quattro hade långt bättre grepp på snö och is än min yamaha blaster hade ... så gröva däck ensamt gör inte så mycket ...
Citat från: michael k skrivet 10 juli 2011 kl. 21:10:26forvisso har den det men min gamla audi a6 utan quattro hade långt bättre grepp på snö och is än min yamaha blaster hade ... så gröva däck ensamt gör inte så mycket ... hört talas om vikt? Väger skiten mer får den bättre grepp
ja precis då kommer en quad ju inte ha bättre grepp Citat från: *Anton* skrivet 10 juli 2011 kl. 21:32:43Citat från: michael k skrivet 10 juli 2011 kl. 21:10:26forvisso har den det men min gamla audi a6 utan quattro hade långt bättre grepp på snö och is än min yamaha blaster hade ... så gröva däck ensamt gör inte så mycket ... hört talas om vikt? Väger skiten mer får den bättre grepp [/quoteSyftade på din jämföring mellan en bil på ett par 1000 kg o en quad på under 200 kg
Yamaha Wolverine 450!Ovanliga men 4x4, möjlighet till plog, väg reggat, rolig/sportig. Perfekt mix av "raptor" och "grizzly"