Verkstad och verkstad.. Men du bör nog be någon om hjälp eftersom det verkar nytt för dig.Har kopplingshandtaget blivit slappare? Han har väll inte slirat på kopplingen? Prova sjustera vajern så den blir stramare. Bör egentligen fungera men det beror ju på..
Citat från: bjare skrivet 25 juni 2011 kl. 16:28:36Verkstad och verkstad.. Men du bör nog be någon om hjälp eftersom det verkar nytt för dig.Har kopplingshandtaget blivit slappare? Han har väll inte slirat på kopplingen? Prova sjustera vajern så den blir stramare. Bör egentligen fungera men det beror ju på..Kopplingshantaget känns bra och jag tycker inte jag slirar speciellt mycket med kopplingen. jag har inte kört så mycket med den sedan jag köpte den heller.Jag skruvade på vajernjusteringen uppe vid handtaget men jag tycker inte det gjorde någon skillnad. det ända som händer är att spelet i handtaget försvinner och det ska ju vara lite spel i handtaget om jag kan tyda handboken rätt.MVH/Stefan
Jag var ut och tittade på hjulingen nu.Kopplingen verkar inte fungera alls, jag hade inte motorn igång men när jag lägger i en växel och håller in kopplingen går det inte att rulla maskinen.Kan det vara så att kopplingsvajern har varit för spänd så att kopplingen har blivit bränd?Hur stor operation är det i så fall att byta lameller? blir det dyrt att lämna in hos en Yamaha verkstad?MVH/Stefan
Så har det varit på många av mina maskiner.Försvinner när den startas eller om man håller kopplingen inne en stund bara.edit:Du menar så spänd att den förmodligen slirat pytte lite hela tiden oavsett?Svårt att säga utan att titta eller veta mer men visst är det möjligt.Men det borde inte ge resultatet som du skriver i första inlägget.När du kör i tvåan eller trean och ger full gas. Ge en snabb pump på kopplingen.Slirar den eller biter den direkt?Prova dig fram istället när motorn snurrar så får du en mer exakt fingervisning.Jag vet inte hur lådan är på dessa raptorer men beroende på så kan du kolla oljan kanske.
Prova justera vajern både där uppe och nere rätt hårt och verkligen prova om den går bättre.Hur långt har den rullat?Om kopplingen är sliten så slirar den för dig eller bara tar allmänt konstigt.Så det stämmer inte riktigt in på problemet med att den vill röra på sig vid koppling.
Byt olja! Det kan vara så att det är olja för bilmotorer den har fått i sig och den har inget släppmedel...På min funkade det bäst med Castrol MC olja eller Yamalube....