Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Hjäp om okänd 200 ATV  (läst 7621 gånger)

Utloggad thops

Hjäp om okänd 200 ATV
« skrivet: 4 juni 2011 kl. 21:36:04 »
Hej.

Jag har precis fått en trasig ATV av min granne, han hade tröttnat på att försöka få ordning på den.
Han säger att det är växellådan som är trasig och att han fått beskedet att det är för dyrt att laga.
Själv har jag också konstaterat att det är väldigt mycket luft där det borde sitta en startmotor.  :)

Jag har lite frågor nu som nybliven ATV-ägare (Normalt kör jag Kawasaki 1500 Classic)

1. Vad är det för märke/tillverkare?
2. Går det att hitta delar, nya/beg.?
3. Någon som har delar, eller bra råd i ärendet.

Tusen tack
Thops (Knäred, Halland)

Utloggad Northkingen

SV: Hjäp om okänd 200 ATV
« Svar #1 skrivet: 4 juni 2011 kl. 21:55:35 »
Grannens grabb har en svart ps moto 110cc som ser likadan ut..... men många kineser ser lika ut men heter olika  :D
Här är en som grannens fast i en annan färg.......   

//Krister
« Senast ändrad: 4 juni 2011 kl. 22:03:22 av Northkingen »
Kör en KTM 625 Enduro

Utloggad bjare

SV: Hjäp om okänd 200 ATV
« Svar #2 skrivet: 4 juni 2011 kl. 22:11:47 »
Knäred är ju nästan i Båstad.  ()p

Om du vill prova på lite skog och lera så är du välkommen.  :D

Motorn känner jag till men tyvärr inte hjulingen. Kan bidra med hjälp inom motorn iaf.

Utloggad thops

SV: Hjäp om okänd 200 ATV
« Svar #3 skrivet: 4 juni 2011 kl. 22:19:18 »
Knäred är ju nästan i Båstad.  ()p

Om du vill prova på lite skog och lera så är du välkommen.  :D

Motorn känner jag till men tyvärr inte hjulingen. Kan bidra med hjälp inom motorn iaf.

Tjena.
Tack för det, skall ha körningen i åtanke OM jag får liv i den :-)
Kanske lite roligare än att asa omkring saker här på gården, viket var vad jag tänkte ha den till :)

Känner till motorn.. innebär det att det är nån "standard"spis?
I så fall borde det ju gå att hitta delar.

Utloggad bjare

SV: Hjäp om okänd 200 ATV
« Svar #4 skrivet: 6 juni 2011 kl. 12:17:02 »
Det är tyvärr en kines så att kalla det för en slags standardpjäs är att ta i.  ':)
Men jag kör själv en kines. Har haft just ditt motoralternativ i ett par hjulingar.
Finns med lite olika cylindervolym på marknaden. Brukar säga att allt från 200 duger.

Reservdelar till själva motorn?
Loncin, Badboy, Roadking, Roadstreet ska du titta efter.
Speciellt dessa som är en roadking men går under tusentals namn.
- Används lite olika motoralternativ men just din är en av de många så det är en lösning.

Någon specifik del du önskar?

Om den är original så kan jag avslöja att munstycket är för litet redan från fabrik.
Resultatet blir mycket rappare på gasen och inte lika jobbigt med chocken när den är kall.

Utloggad bjare

SV: Hjäp om okänd 200 ATV
« Svar #5 skrivet: 6 juni 2011 kl. 12:28:31 »
Angående startmotorn så passar sådan från en roadking till 99%.
Vart har du avgassystemet?
Kan vara dyrt så inrikta dig på kröken och fundera över dina svetskunskaper.

Hur många växlar har lådan?
4-5-6st brukar alternativen vara.

Kan gissa på vilken låda som passar men är tyvärr inte säker så ja får avvakta.

Utloggad *2STROKE*

SV: Hjäp om okänd 200 ATV
« Svar #6 skrivet: 6 juni 2011 kl. 12:43:35 »
På vilket sätt fungerar inte växellådan? om det inte driver kan det vara kardanen annars för den är väldigt ömtålig på denna typ av kina hjulingar
Bensin i blodet, turbo i hjärnan, Volvo i hjärtat.
Polaris Sportsman 6X6-08
KTM EXC 250 "Bergsgeten"
CPI SM 50 -09
Föredetta Demoto 110 nu med kazuma 250 motor
Massey Ferguson 6140 +lastare -97
Bm400 -62
volvo V70 R-design
V90 3.0

Utloggad thops

SV: Hjäp om okänd 200 ATV
« Svar #7 skrivet: 6 juni 2011 kl. 23:02:13 »
Tack för informationen.
Vad jag vet nu så är det startmotorn som saknas, så en sådan lär behövas.
Jag förmodar att den inte är ombyggd på något sätt, så munstycken och annat är sannolikt orginal.

Har precis fått in den i garaget och dottern har börjat skruva av plasten :)

Hur många växlar den har är inte kollat än, men när jag puttade den så verkade det som linan
funkade för motståndet blev olika beroende på vilken växel jag fick i.

Blir man klokare av att ta av kåpan på vänster sida?

/Thops

Utloggad bjare

SV: Hjäp om okänd 200 ATV
« Svar #8 skrivet: 7 juni 2011 kl. 16:03:55 »
Be någon knuffa samtidigt som du sitter och växlar. Börja i friläge och sen räkna uppåt.  ()p

Utloggad thops

SV: Hjäp om okänd 200 ATV
« Svar #9 skrivet: 8 juni 2011 kl. 22:40:22 »
Nu har jag gjort en mindre undersökning av växellådan.
Jag kan inte kolla hur många växlar den har för endast ettan och tvåan går i, till trean är det tvärstop.
Kunde också konstatera att den som varit i den inte satt tillbaka alla skruvar för hela
omvandlaren till kardanen glappade när jag försökte växla upp.

Är det enklast att ta ut hela motorn och börja riva den lös?

Kan man sätta i en låda med annat antal växlar än vad som sitter där eller skiljer det
på storlek/infästningar?  :hmmm:

Tack för all hjälp.  ()p
/Thops

Utloggad bjare

SV: Hjäp om okänd 200 ATV
« Svar #10 skrivet: 9 juni 2011 kl. 20:47:35 »
Nu har jag gjort en mindre undersökning av växellådan.
Jag kan inte kolla hur många växlar den har för endast ettan och tvåan går i, till trean är det tvärstop.
Kunde också konstatera att den som varit i den inte satt tillbaka alla skruvar för hela
omvandlaren till kardanen glappade när jag försökte växla upp.

Är det enklast att ta ut hela motorn och börja riva den lös?

Kan man sätta i en låda med annat antal växlar än vad som sitter där eller skiljer det
på storlek/infästningar?  :hmmm:

Tack för all hjälp.  ()p
/Thops

Njäe.. Finns 4lådor, 5lådor och 6lådor att välja på som säkert passar.
Men det är frågan om vilken som passar från rätt modell till rätt modell..

Om du tar fler bilder på motorn från alla möjliga vinklar så kanske jag kan gissa.
Men det blir ju ett svar till bara 99% vilket inte räcker när det handlar om inköp.  ':)
Fast om du inte har tummen fel så kan du skruva isär lådan och räkna kugghjulen.

Hade jag varit dig så hade jag försökt få motorn i stabil drift först.
Avgasröret och startmotorn?  ()p Sen får du se om den brummar fint nog för att vara värd ny låda.

Utloggad thops

SV: Hjäp om okänd 200 ATV
« Svar #11 skrivet: 9 juni 2011 kl. 21:33:13 »
Hej igen

Jag vet inte om jag sprungit för långt, men nyfiken som man är......

Har börjat riva redan  :lol: utan att ta ut spisen (vilket jag nog måste göra)

Har tagit av vänster kåpa och fjäderpaketet till kopplingen samt locket på vevaxeln,
tyvärr kom jag inte längre eftersom man behöver någon form av speciell haknyckel
eller hylsa för det.

Jag inser också att jag måste klyva spisen för att komma åt växelpaketet, det
är bara ett par kugghjul synliga, bl.a det stora som kopplingen sitter på.
För att klyva den så måste den ut och cylindern av, rätta mig om jag har fel.

Det jag upptäckte idag var att hela avgasröret, utom dämparen, är bortskruvat och väck
samt att det var metallspån i oljan som låg kvar i botten när jag tagit av kåpan.

Måste jag ändå riva spisen så kan jag ju se skicket på kolv och cylinder innan jag börjar köpa delar.

/Thops

 


Online just nu.

75 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
doggcrap
Flest online idag: 200. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    Idag kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    Idag kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme