"gnista kollad" är det att du skruvat ur stiftet och lagt det på toppen och vevat runt och så har det gnistrat?för det är nämligen så att gnistan har ungefär 10ggr svårare att slå inne i cylindern under tryck samt i bränsleångor än i atmosfären där luften lätt kan joniseras så den blir ledande, det man måste göra för att "kolla gnistan" är alltså att öka gnistgapet gånger 10, det innebär ca 10mm gnistgap i fria luften, orkar gnistan slå då, så orkar den även slå i cylindern, om den bara slår ibland och ganska svagt, så är det förmodligen överslag i tändspolen eller tändkabeln.
Då kan ju följdfrågan bli: hur blev det så?Gick den bra, och dan efter startar den inte eller hur blev den så här?/Benny
Citat från: Trech skrivet 31 maj 2011 kl. 07:21:34Då kan ju följdfrågan bli: hur blev det så?Gick den bra, och dan efter startar den inte eller hur blev den så här?/BennyDagen innan tankades den full, han körde 3 mil. Ställde den över natten och den startade utan krångel. Körde ca 1,5 mil och plötsligt så märker han att hojen saktar inte trots att hanhar jämn gas. Gasar mer och inget händer, släpper av och inget händer. Den har således bara stannat...