Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?  (läst 12084 gånger)

Utloggad Roffe59

Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« skrivet: 28 maj 2011 kl. 20:20:56 »
Har precis köpt en Allroad 500 -09.
Säljaren sa att växellådan är trögjobbad på alla hjulingar av den här modellen.
Att växla mellan fram, back, lågväxel och neutral kräver en del lirkande och ibland ryckande. Parkeringsläget kan man komma halvvägs till om man använder omilt våld. Den rullar lika lätt för det och man får sätta foten mot spaken för att få den tillbaka till de övriga lägena. Ni som har lika dana hjulingar, har ni samma problem?

Utloggad Buggy

SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #1 skrivet: 28 maj 2011 kl. 20:24:46 »
Min 08 är likadan som din i växlarna.
CF Moto500 -08
Allroad 300 4*4 -09  Såld
Dinli 350  -08  Såld
Bad Boy 200  Såld

Utloggad Svezon™

SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2011 kl. 20:44:10 »
Grannens 2010 var likadan. Det blev något bättre när han fettade in länkaget uppe vid växelspaken.
Suzuki King Quad 750

Utloggad trapper™

SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2011 kl. 22:12:37 »
det var faktiskt en 2011  :whip:
justera på växelstaget & fetta in växelspakslänkaget så blir den liiiiite lättare men största problemet ligger nog i växellådan tyvärr  :(
Smc j-max 700cc
Kazuma 150cc
Loncin 90cc
Stiga Park till lilla gräsplätten på 50 kvadrat :)

Utloggad Svezon™

SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2011 kl. 23:04:54 »
det var faktiskt en 2011  :whip:


Än värre!   :whip:
Suzuki King Quad 750

Utloggad Micce

SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2011 kl. 23:15:33 »
Tyvärr det som gjorde att jag gav upp min CF. Vart rädd att våldet med spaken skulle bil dess ras dock använder jag maskin till plogning till 98%.
Övrigt tyckte jag om den i förhållande till priset
Renegade XMR 1000

Utloggad T

SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2011 kl. 23:29:43 »
Det går att få till det så den inte är allt för trög.
Själva lådan går lätt, problemet sitter i feljusterat länkage och spärr till spaken.

Nr 1: ta bort spärren i spaken som går till bromsen. Enklare att växla när maskinen inte står helt still (menar inte i farten nu utan att den kan rulla fram och tillbaka)

Nr 2: bak på växellådan ungefär där länkaget sitter, så finns det en bult med 14-skalle, skruva ut den en bit, ta en kopparbricka dom du klipper upp och sätter dit, då lättar du på trycket på den kula som ger växellägena.

Om parkeringen beter sig som TS säger måste det oket tas loss och smörjas upp, sedan justeras korrekt vilket är en känslig sak att få rätt.

Rätt justerad så behövs inget större lirkande och absolut inte våld.

/benny

Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

Utloggad Oskar P

SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #7 skrivet: 29 maj 2011 kl. 00:40:59 »
ja det här att ta bort spärren så att det går att växla även utan att trampa ner fotbromsen tror jag kan hjälpa, jag tyckte ju att en X5:a är trögväxlad, och det beror ju på att man inte kan "jucka" maskinen fram och bak medan man växlar, så om man stannar och har spänn i transmissionen och ska växla så kommer det va omöjligt m man inte kan gunga maskinen.
man kan även växla i farten, och då menar jag i den lilla fart precis innan maskinen stannar, alltså under 2km/h på plan mark, men självklart inte mellan fram/back, utan bara mellan H&L och mellan N och fram eller back.
det allra viktigaste tror jag är att se till att kuggarna är i ingrepp innan man drar iväg, om man t.ex ställer spaken i R, och indikeringslampan lyser, så är det inte så säkert att dreven kuggat i, därför, om man står där det lutar, så kan man låta maskinen rulla (framåt eller bakåt kvittar) litegrann så kuggar det in, står man på plan mark så jkan man gunga maskinen lite, har man kört fast så kan man göra ett ytterst försiktigt gasande och släppa gasen direkt igen, sen kan man köra iväg!
detsamma gäller diffspärren om man kört fast och vill spärra diffen, då kan man ju inte vrida styret åt höger&vänster som man ska när man diffar, utan då kan man göra det där lilla försiktiga gasandet så att det hjulet som går lättast vrider sig lite, medan det fastkörda hjulet som stod stilla innan man diffade kommer fortfarande stå stilla, och denna rotationsskillnad mellan hjulen gör att diffen kan kugga in, sen kan man ge gas och slippa knak och brak...
sprider dieselrök i dalslandsskogarna med min Arctic Cat 700 diesel -10 http://www.dieselpowermag.com/features/trucks/0708dp_700_diesel_atv_lombardini/index.html
Maxxis Bighorn 27" på MSA Trooper
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
främre och bakre Bull-bar
Kimpex Outback packväska
Medlem i ND-ATV  samt Svenska ATV Föreningen
http://www.norradalsatv.n.nu/
Sist men inte minst, Tread Lightly! http://treadlightly.org/about-us/our-principles/

Utloggad trapper™

SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #8 skrivet: 29 maj 2011 kl. 11:10:00 »
Det går att få till det så den inte är allt för trög.
Själva lådan går lätt, problemet sitter i feljusterat länkage och spärr till spaken.

Nr 1: ta bort spärren i spaken som går till bromsen. Enklare att växla när maskinen inte står helt still (menar inte i farten nu utan att den kan rulla fram och tillbaka)

Nr 2: bak på växellådan ungefär där länkaget sitter, så finns det en bult med 14-skalle, skruva ut den en bit, ta en kopparbricka dom du klipper upp och sätter dit, då lättar du på trycket på den kula som ger växellägena.

Om parkeringen beter sig som TS säger måste det oket tas loss och smörjas upp, sedan justeras korrekt vilket är en känslig sak att få rätt.

Rätt justerad så behövs inget större lirkande och absolut inte våld.

/benny



ja hade gjort allt det du skriver & ändå var den xtremt trögväxlad så det är nog ngt mer än bara reglaget,, vajern som man plockar bort e ju bara till för att man inte ska kunna lägga i backen utan att hålla i bromsen! den har ju inget att göra med att tex lägga i lågen,, ja har kört de flesta märken & INGEN är så trög som CF ja har en SMC nu & den är som att föra en kniv i smält smör,, så de där att det bara skulle va växellänkaget tror ja inte ett skit på,, tyvärr,, om det bara vore länkaget så skulle de väl ha rättat till felet när det har varit i så många år eller än värre e väl att de skickar iväg sina maskiner utan ngn som helst kvalitetskontroll om de nu inte skulle veta om felet,, om ja skulle vilja sälja en produkt så vill jag ju lämna den i bästa tänkbara skick men därav priset,, tror att cf kommer att få en betydligt mindre marknad här pga kvaliten, ja hade en,tyckte det va världens bästa maskin de första dagana innan alla problem började nu e den borta & jag är nöjd över det,, har man inte råd med mer så ok men ja köper aldrig ngn mer iaf!!

Hoppas du får ordning på växlarna & att maskinen ger dig mkt mer nöje än min gjorde  ()p
Smc j-max 700cc
Kazuma 150cc
Loncin 90cc
Stiga Park till lilla gräsplätten på 50 kvadrat :)

Utloggad T

SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #9 skrivet: 29 maj 2011 kl. 11:34:20 »
Jag vet att en CF har en trögare växling än andra, det är inte det jag försöker hävda motsatsen om. Men vissa har en förmåga att slita i grejerna så spaken går av och det finns ofta orsaker till varför det blir så.

Ibland är det feljusterat, ibland rena användarfel, ofta en kombination av dessa två och för att slippa vissa av problemen så kan man ta bort bromsspärren.
Den gäller ju bara mellan fram back men många står på bromsen oavsett och då blir det som OskarP säger.

Säg att maskinen ligger med back i, du står på bromsen, ska direkt i med lågen, det kommer aldrig funka. Du kommer till neutral och i bästa fall till högen sen är det stopp på grund av växellägena och dreven. I det läget måste du låta den gå i på högen för att sen kunna lägga i lågen. Detta går bra mycket enklare om man inte behöver stå på bromsen utan kan göra det med lite hjälp av gasen.

Jag har kört många CF i mina dagar och fler av dessa har en otroligt lättväxlad låda, vissa väldigt trög, skulle felet sitta i lådan skulle väl alla va lika?

Skruva av locket under armen på lådan, kolla hur mekanismen jobbar med sin fjäder mm så får du en förståelse för hur det funkar, dvs ett växlingssteg är fjäderbelastat så du får i nästa läge på spaken trots att dreven inte rört sig, gasa så maskinen rullar och då hoppar dreven på plats, gör om proceduren till nästa läge. Funkar kalas om man låter bli bromsen.

/Benny

Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

Utloggad trapper™

SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #10 skrivet: 29 maj 2011 kl. 12:13:58 »
Jag vet att en CF har en trögare växling än andra, det är inte det jag försöker hävda motsatsen om. Men vissa har en förmåga att slita i grejerna så spaken går av och det finns ofta orsaker till varför det blir så.

Ibland är det feljusterat, ibland rena användarfel, ofta en kombination av dessa två och för att slippa vissa av problemen så kan man ta bort bromsspärren.
Den gäller ju bara mellan fram back men många står på bromsen oavsett och då blir det som OskarP säger.

Säg att maskinen ligger med back i, du står på bromsen, ska direkt i med lågen, det kommer aldrig funka. Du kommer till neutral och i bästa fall till högen sen är det stopp på grund av växellägena och dreven. I det läget måste du låta den gå i på högen för att sen kunna lägga i lågen. Detta går bra mycket enklare om man inte behöver stå på bromsen utan kan göra det med lite hjälp av gasen.

Jag har kört många CF i mina dagar och fler av dessa har en otroligt lättväxlad låda, vissa väldigt trög, skulle felet sitta i lådan skulle väl alla va lika?

Skruva av locket under armen på lådan, kolla hur mekanismen jobbar med sin fjäder mm så får du en förståelse för hur det funkar, dvs ett växlingssteg är fjäderbelastat så du får i nästa läge på spaken trots att dreven inte rört sig, gasa så maskinen rullar och då hoppar dreven på plats, gör om proceduren till nästa läge. Funkar kalas om man låter bli bromsen.

/Benny



 min går fin fint att växla från back direkt till låg,, om inte alla drev går i utan att man måste gasa lite måste de ju ligga ett fel någonstans,, gör man det för mkt så kan du va säker på att du kommer att få in en med rasad växellåda till slut,, hur kul e de ? spelar ingen roll hur hårda eller mjuka dreven är det kommer att sluta med att man rensar alla kuggar & då har man växelådsras,, man ska väl inte behöva att slita & dra & puka söder grejorna för att få byta växel?? varför gör de inte ngt åt saken i stället??

NU VILL JA ÄVEN POÄNGTERA ATT DET FINNS VÄLDIGT MKT PÅ CF SOM VAR MKT BRA OXÅ!!
Smc j-max 700cc
Kazuma 150cc
Loncin 90cc
Stiga Park till lilla gräsplätten på 50 kvadrat :)

Utloggad T

SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #11 skrivet: 29 maj 2011 kl. 14:00:07 »
Det känns som vi pratar lite "svart & vitt" här, det är inte så jag menar att man ska ge halv gas för att få i växeln, det låter inte mer i lådan än på en kawa eller en can Am eller en Cectek, dom klonkar i sina växlar dom med, utan att det går sönder.


Har någon som läser detta hört om en rasad CF låda där dreven gått?
Jag har skruvat dessa sen dom kom ut och DET har aldrig hänt i lådan, endast att en feljusterad låda fått slitage där växeln hoppat ur konstant.

Så rasade lådor är nog inget bekymmer :)

Det jag vill säga med mina inlägg är att om du måste använda foten till att växla din cf så är det feljusterat och du bör åtgärda det innan nått går sönder.
Det går att åtgärda!


Är det koppling på din maskin eller är den som en Can Am i drivningen?
:)

/Benny
Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

 


Online just nu.

74 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
1500 hemi, PeterDer,
Flest online idag: 196. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme