ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Allroad (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?  (läst 18597 gånger)

Utloggad Roffe59

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Roffe59
Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« skrivet: 28 maj 2011 kl. 20:20:56 »
Har precis köpt en Allroad 500 -09.
Säljaren sa att växellådan är trögjobbad på alla hjulingar av den här modellen.
Att växla mellan fram, back, lågväxel och neutral kräver en del lirkande och ibland ryckande. Parkeringsläget kan man komma halvvägs till om man använder omilt våld. Den rullar lika lätt för det och man får sätta foten mot spaken för att få den tillbaka till de övriga lägena. Ni som har lika dana hjulingar, har ni samma problem?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Buggy

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 440
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ägare av firma TMech inom Svarving Fräsning Gravyr
    • Visa profil
Buggy
SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #1 skrivet: 28 maj 2011 kl. 20:24:46 »
Min 08 är likadan som din i växlarna.
Anmäl till moderator   Loggat
CF Moto500 -08
Allroad 300 4*4 -09  Såld
Dinli 350  -08  Såld
Bad Boy 200  Såld

Utloggad Svezon™

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 694
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Svezon™
SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2011 kl. 20:44:10 »
Grannens 2010 var likadan. Det blev något bättre när han fettade in länkaget uppe vid växelspaken.
Anmäl till moderator   Loggat
Suzuki King Quad 750

Utloggad trapper™

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 180
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • AtvNerd TerrängGruppen Wermland™
    • Visa profil
trapper™
SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2011 kl. 22:12:37 »
det var faktiskt en 2011  :whip:
justera på växelstaget & fetta in växelspakslänkaget så blir den liiiiite lättare men största problemet ligger nog i växellådan tyvärr  :(
Anmäl till moderator   Loggat
Smc j-max 700cc
Kazuma 150cc
Loncin 90cc
Stiga Park till lilla gräsplätten på 50 kvadrat :)

Utloggad Svezon™

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 694
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Svezon™
SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2011 kl. 23:04:54 »
Citat från: trapper™ skrivet 28 maj 2011 kl. 22:12:37
det var faktiskt en 2011  :whip:


Än värre!   :whip:
Anmäl till moderator   Loggat
Suzuki King Quad 750

Utloggad Micce

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 426
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Micce
SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2011 kl. 23:15:33 »
Tyvärr det som gjorde att jag gav upp min CF. Vart rädd att våldet med spaken skulle bil dess ras dock använder jag maskin till plogning till 98%.
Övrigt tyckte jag om den i förhållande till priset
Anmäl till moderator   Loggat
Renegade XMR 1000

Utloggad T

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1692
  • Total likes: 0
    • Visa profil
T
SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2011 kl. 23:29:43 »
Det går att få till det så den inte är allt för trög.
Själva lådan går lätt, problemet sitter i feljusterat länkage och spärr till spaken.

Nr 1: ta bort spärren i spaken som går till bromsen. Enklare att växla när maskinen inte står helt still (menar inte i farten nu utan att den kan rulla fram och tillbaka)

Nr 2: bak på växellådan ungefär där länkaget sitter, så finns det en bult med 14-skalle, skruva ut den en bit, ta en kopparbricka dom du klipper upp och sätter dit, då lättar du på trycket på den kula som ger växellägena.

Om parkeringen beter sig som TS säger måste det oket tas loss och smörjas upp, sedan justeras korrekt vilket är en känslig sak att få rätt.

Rätt justerad så behövs inget större lirkande och absolut inte våld.

/benny

Anmäl till moderator   Loggat
Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #7 skrivet: 29 maj 2011 kl. 00:40:59 »
ja det här att ta bort spärren så att det går att växla även utan att trampa ner fotbromsen tror jag kan hjälpa, jag tyckte ju att en X5:a är trögväxlad, och det beror ju på att man inte kan "jucka" maskinen fram och bak medan man växlar, så om man stannar och har spänn i transmissionen och ska växla så kommer det va omöjligt m man inte kan gunga maskinen.
man kan även växla i farten, och då menar jag i den lilla fart precis innan maskinen stannar, alltså under 2km/h på plan mark, men självklart inte mellan fram/back, utan bara mellan H&L och mellan N och fram eller back.
det allra viktigaste tror jag är att se till att kuggarna är i ingrepp innan man drar iväg, om man t.ex ställer spaken i R, och indikeringslampan lyser, så är det inte så säkert att dreven kuggat i, därför, om man står där det lutar, så kan man låta maskinen rulla (framåt eller bakåt kvittar) litegrann så kuggar det in, står man på plan mark så jkan man gunga maskinen lite, har man kört fast så kan man göra ett ytterst försiktigt gasande och släppa gasen direkt igen, sen kan man köra iväg!
detsamma gäller diffspärren om man kört fast och vill spärra diffen, då kan man ju inte vrida styret åt höger&vänster som man ska när man diffar, utan då kan man göra det där lilla försiktiga gasandet så att det hjulet som går lättast vrider sig lite, medan det fastkörda hjulet som stod stilla innan man diffade kommer fortfarande stå stilla, och denna rotationsskillnad mellan hjulen gör att diffen kan kugga in, sen kan man ge gas och slippa knak och brak...
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad trapper™

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 180
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • AtvNerd TerrängGruppen Wermland™
    • Visa profil
trapper™
SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #8 skrivet: 29 maj 2011 kl. 11:10:00 »
Citat från: Trech skrivet 28 maj 2011 kl. 23:29:43
Det går att få till det så den inte är allt för trög.
Själva lådan går lätt, problemet sitter i feljusterat länkage och spärr till spaken.

Nr 1: ta bort spärren i spaken som går till bromsen. Enklare att växla när maskinen inte står helt still (menar inte i farten nu utan att den kan rulla fram och tillbaka)

Nr 2: bak på växellådan ungefär där länkaget sitter, så finns det en bult med 14-skalle, skruva ut den en bit, ta en kopparbricka dom du klipper upp och sätter dit, då lättar du på trycket på den kula som ger växellägena.

Om parkeringen beter sig som TS säger måste det oket tas loss och smörjas upp, sedan justeras korrekt vilket är en känslig sak att få rätt.

Rätt justerad så behövs inget större lirkande och absolut inte våld.

/benny



ja hade gjort allt det du skriver & ändå var den xtremt trögväxlad så det är nog ngt mer än bara reglaget,, vajern som man plockar bort e ju bara till för att man inte ska kunna lägga i backen utan att hålla i bromsen! den har ju inget att göra med att tex lägga i lågen,, ja har kört de flesta märken & INGEN är så trög som CF ja har en SMC nu & den är som att föra en kniv i smält smör,, så de där att det bara skulle va växellänkaget tror ja inte ett skit på,, tyvärr,, om det bara vore länkaget så skulle de väl ha rättat till felet när det har varit i så många år eller än värre e väl att de skickar iväg sina maskiner utan ngn som helst kvalitetskontroll om de nu inte skulle veta om felet,, om ja skulle vilja sälja en produkt så vill jag ju lämna den i bästa tänkbara skick men därav priset,, tror att cf kommer att få en betydligt mindre marknad här pga kvaliten, ja hade en,tyckte det va världens bästa maskin de första dagana innan alla problem började nu e den borta & jag är nöjd över det,, har man inte råd med mer så ok men ja köper aldrig ngn mer iaf!!

Hoppas du får ordning på växlarna & att maskinen ger dig mkt mer nöje än min gjorde  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Smc j-max 700cc
Kazuma 150cc
Loncin 90cc
Stiga Park till lilla gräsplätten på 50 kvadrat :)

Utloggad T

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1692
  • Total likes: 0
    • Visa profil
T
SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #9 skrivet: 29 maj 2011 kl. 11:34:20 »
Jag vet att en CF har en trögare växling än andra, det är inte det jag försöker hävda motsatsen om. Men vissa har en förmåga att slita i grejerna så spaken går av och det finns ofta orsaker till varför det blir så.

Ibland är det feljusterat, ibland rena användarfel, ofta en kombination av dessa två och för att slippa vissa av problemen så kan man ta bort bromsspärren.
Den gäller ju bara mellan fram back men många står på bromsen oavsett och då blir det som OskarP säger.

Säg att maskinen ligger med back i, du står på bromsen, ska direkt i med lågen, det kommer aldrig funka. Du kommer till neutral och i bästa fall till högen sen är det stopp på grund av växellägena och dreven. I det läget måste du låta den gå i på högen för att sen kunna lägga i lågen. Detta går bra mycket enklare om man inte behöver stå på bromsen utan kan göra det med lite hjälp av gasen.

Jag har kört många CF i mina dagar och fler av dessa har en otroligt lättväxlad låda, vissa väldigt trög, skulle felet sitta i lådan skulle väl alla va lika?

Skruva av locket under armen på lådan, kolla hur mekanismen jobbar med sin fjäder mm så får du en förståelse för hur det funkar, dvs ett växlingssteg är fjäderbelastat så du får i nästa läge på spaken trots att dreven inte rört sig, gasa så maskinen rullar och då hoppar dreven på plats, gör om proceduren till nästa läge. Funkar kalas om man låter bli bromsen.

/Benny

Anmäl till moderator   Loggat
Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

Utloggad trapper™

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 180
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • AtvNerd TerrängGruppen Wermland™
    • Visa profil
trapper™
SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #10 skrivet: 29 maj 2011 kl. 12:13:58 »
Citat från: Trech skrivet 29 maj 2011 kl. 11:34:20
Jag vet att en CF har en trögare växling än andra, det är inte det jag försöker hävda motsatsen om. Men vissa har en förmåga att slita i grejerna så spaken går av och det finns ofta orsaker till varför det blir så.

Ibland är det feljusterat, ibland rena användarfel, ofta en kombination av dessa två och för att slippa vissa av problemen så kan man ta bort bromsspärren.
Den gäller ju bara mellan fram back men många står på bromsen oavsett och då blir det som OskarP säger.

Säg att maskinen ligger med back i, du står på bromsen, ska direkt i med lågen, det kommer aldrig funka. Du kommer till neutral och i bästa fall till högen sen är det stopp på grund av växellägena och dreven. I det läget måste du låta den gå i på högen för att sen kunna lägga i lågen. Detta går bra mycket enklare om man inte behöver stå på bromsen utan kan göra det med lite hjälp av gasen.

Jag har kört många CF i mina dagar och fler av dessa har en otroligt lättväxlad låda, vissa väldigt trög, skulle felet sitta i lådan skulle väl alla va lika?

Skruva av locket under armen på lådan, kolla hur mekanismen jobbar med sin fjäder mm så får du en förståelse för hur det funkar, dvs ett växlingssteg är fjäderbelastat så du får i nästa läge på spaken trots att dreven inte rört sig, gasa så maskinen rullar och då hoppar dreven på plats, gör om proceduren till nästa läge. Funkar kalas om man låter bli bromsen.

/Benny



 min går fin fint att växla från back direkt till låg,, om inte alla drev går i utan att man måste gasa lite måste de ju ligga ett fel någonstans,, gör man det för mkt så kan du va säker på att du kommer att få in en med rasad växellåda till slut,, hur kul e de ? spelar ingen roll hur hårda eller mjuka dreven är det kommer att sluta med att man rensar alla kuggar & då har man växelådsras,, man ska väl inte behöva att slita & dra & puka söder grejorna för att få byta växel?? varför gör de inte ngt åt saken i stället??

NU VILL JA ÄVEN POÄNGTERA ATT DET FINNS VÄLDIGT MKT PÅ CF SOM VAR MKT BRA OXÅ!!
Anmäl till moderator   Loggat
Smc j-max 700cc
Kazuma 150cc
Loncin 90cc
Stiga Park till lilla gräsplätten på 50 kvadrat :)

Utloggad T

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1692
  • Total likes: 0
    • Visa profil
T
SV: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
« Svar #11 skrivet: 29 maj 2011 kl. 14:00:07 »
Det känns som vi pratar lite "svart & vitt" här, det är inte så jag menar att man ska ge halv gas för att få i växeln, det låter inte mer i lådan än på en kawa eller en can Am eller en Cectek, dom klonkar i sina växlar dom med, utan att det går sönder.


Har någon som läser detta hört om en rasad CF låda där dreven gått?
Jag har skruvat dessa sen dom kom ut och DET har aldrig hänt i lådan, endast att en feljusterad låda fått slitage där växeln hoppat ur konstant.

Så rasade lådor är nog inget bekymmer :)

Det jag vill säga med mina inlägg är att om du måste använda foten till att växla din cf så är det feljusterat och du bör åtgärda det innan nått går sönder.
Det går att åtgärda!


Är det koppling på din maskin eller är den som en Can Am i drivningen?
:)

/Benny
Anmäl till moderator   Loggat
Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Allroad (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Är växellådan på en Allroad 500 trögjobbad?
 


Online just nu.

594 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 641. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info