Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: HJÄLP! Hyousung 450 Rapier startar inte - FIXAT  (läst 3995 gånger)

Utloggad Talle

HJÄLP! Hyousung 450 Rapier startar inte - FIXAT
« skrivet: 12 maj 2011 kl. 21:43:05 »
Hej.

Jag köpte för ett par veckor sedan en Hyosung 450 Rapier -07.
Den startade som en klocka när jag provkörde den och jag skickade upp den på ett släp och tog hem den.

När jag kom hem så hackade startmotorn lite och gick trögt, tänkte att det nog var batteriet då min fru har en likadan som suger tjuvström så jag reflekterade inte över det.

Har nu kört den ytterst lite och den startade segare och segare, laddade batteriet men ingen skillnad och köpte till och med ett nytt men den "orkade sig knappt igenom starten"..

Nu startar den inte alls, det är inga problem att knuffa igång den men när man kör på startknappen så klickar det bara under vänster bakskärm, i ett relä eller nått som sitter där.

Startmotorn reagerar inte.

Jag har idag plockat ned startmotorn och kollat den, kolet ser helt ok ut och även "lamellerna" i startmotorn. (om jag nu är rätt person att bedömma detta, jag är en imbecill när det kommer till motorer...  :-\ )

Har även kollat relät och det är lite ergat så jag har stålborstat kontakterna men ingen skillnad.

Nu har jag slut på ideér...  :-\  :cry:

Tar tacksamt emot förslag på vad som kan vara galet!!!!
En ny startmotor går på runt 3500 på Garage24 så jag vill inte börja med att köpa en sån om jag kan slippa.

Det går som sagt att knuffa igång den...

Tackar ödmjukast för alla seriösa förslag!
« Senast ändrad: 14 maj 2011 kl. 16:03:47 av Talle »
Hyosung 450 (Röd -07) + Fru med Hyosung 450 (Svart -07)

Utloggad Pv544

SV: HJÄLP! Hyousung 450 Rapier startar inte
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2011 kl. 22:38:46 »
Kolla alla kablar ordentligt, ta loss och gör rent.

Om startreläet (det som klickar) dummar sig så kanske du kan prova koppla förbi det med hjälp av en tång eller liknande. Att man kopplar ihop in och utkablarna från reläet tillfälligt, går startmotorn riktigt då så är det reläet som är kasst.

Jag pratade förut med min lokale handlare, och han hade bytt startrelä på sin rapier. Stoppat dit ett kraftigare från en åkgräsklippare. Dom kostar under 200kr tror jag.

Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Talle

SV: HJÄLP! Hyousung 450 Rapier startar inte
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2011 kl. 11:41:52 »
Tackar ödmjukast!

Ska kolla detta i helgen, kan man koppla ihop kablarna eller ska man bara nudda dem och bryta kontakten när den startat?

Vet du vilket relä som handlarn använde? Så kanske jag kan fixa en sådan.

Stort Tack!
Hyosung 450 (Röd -07) + Fru med Hyosung 450 (Svart -07)

Utloggad Pv544

SV: HJÄLP! Hyousung 450 Rapier startar inte
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2011 kl. 13:17:12 »
På reläet på min linhai funkade det fint att koppla över strömmen med en spetsig tång utan att lossa någon kabel.

Tror reläet kom från en stiga klippare, men borde väl passa från många. Vill du kan du ringa och kolla med dom. OT motor i svärdsjö.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Talle

SV: HJÄLP! Hyousung 450 Rapier startar inte - FIXAT
« Svar #4 skrivet: 14 maj 2011 kl. 16:06:00 »
Tackar och bockar ödmjukast!

Idag köpte jag ett nytt relä, något form av universal startrelä (255.-) och den startar som en klocka...   ;D  ;D

Nu ska den bara sänkas och breddas, har inte införskaffat en breddningssats än, men jag har en sänkningssats.

Någon som har förslag på vilken breddningssats man ska använda? behöver skaffa sänkning till frugan med, några förslag?

Tackar ödmjukast för hjälpen med startproblemet Pv544!!!!!
Hyosung 450 (Röd -07) + Fru med Hyosung 450 (Svart -07)

Utloggad D.A

SV: HJÄLP! Hyousung 450 Rapier startar inte - FIXAT
« Svar #5 skrivet: 14 maj 2011 kl. 16:16:00 »
Ska du köra väg funkar det nog utmärkt med bultspacers, många som vittnar om att det funkar på lite tuffare körning med i o f medans en del vill ha traditionella spacers.
Hur du ska göra för att sänka frugan vete tusan... Några flaskor hyggligt vin kanske?.... ::)

Mvh
D

Utloggad Pv544

SV: HJÄLP! Hyousung 450 Rapier startar inte - FIXAT
« Svar #6 skrivet: 14 maj 2011 kl. 19:33:55 »
Tackar och bockar ödmjukast!

Idag köpte jag ett nytt relä, något form av universal startrelä (255.-) och den startar som en klocka...   ;D  ;D

Tackar ödmjukast för hjälpen med startproblemet Pv544!!!!!

Kul att det löste sig på ett bra sätt!
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Talle

SV: HJÄLP! Hyousung 450 Rapier startar inte - FIXAT
« Svar #7 skrivet: 14 maj 2011 kl. 21:29:56 »
Ska du köra väg funkar det nog utmärkt med bultspacers, många som vittnar om att det funkar på lite tuffare körning med i o f medans en del vill ha traditionella spacers.
Hur du ska göra för att sänka frugan vete tusan... Några flaskor hyggligt vin kanske?.... ::)

Mvh
D

Hahaha nu tror jag inte att det funkar med ett par flaskor vin för att sänka frugan, då somnar hon bara....  ;)

Nu var det väl närmast hennes 450 jag tänkte på...

Det blir rätt bra skillnad på hojarna när de är sänkta, lägger upp lite bilder på skillnaden, min är sänkt.








Nu är frågan, behöver jag rikta fram- och bakvagn efter sänkningen? Någon som vet? Obehagligt att upptäcka det på motorvägen i 120....  :nono:
« Senast ändrad: 14 maj 2011 kl. 22:23:43 av Talle »
Hyosung 450 (Röd -07) + Fru med Hyosung 450 (Svart -07)

Utloggad Devil

SV: HJÄLP! Hyousung 450 Rapier startar inte - FIXAT
« Svar #8 skrivet: 14 maj 2011 kl. 22:25:29 »
Snyggt  ()p Jävligt coolt med två i familjen! :)
Hur är den sänkt bak? Har du vanliga "flytta ut nedre stötdämparfästet" fram eller?
Honda ATC110...   -Utsliten
Polaris 250R...       -Klotad
Rapier 450...         -garantibytt...
Rapier 450 #2...    -Projekt Hyosung- =;)

Utloggad Talle

SV: HJÄLP! Hyousung 450 Rapier startar inte - FIXAT
« Svar #9 skrivet: 14 maj 2011 kl. 22:41:36 »
Snyggt  ()p Jävligt coolt med två i familjen! :)
Hur är den sänkt bak? Har du vanliga "flytta ut nedre stötdämparfästet" fram eller?

Ja det är coolt med 2st, blir roligare då, hon vågar stå på rätt duktigt frugan med... Igår körde vi go-cart, då såg jag hennes underede (go-cartens) när hon stod på för hårt i en kurva. Så hon är inte farträdd, så kör hon fort till vardags i sitt jobb med (ambulans)....

Vi har faktiskt 3st, jag har en Adly 300 med om någon är intresserad att köpa den så går den billigt. Inga fel, köpte den för någon månad sen när frugan köpte sin Hyosung 450, men jag ledsnade på att bli frånåkt så jag köpte en likadan... Måste sälja Adlyn....

Gällande sänkningen bak så har denna hoj tidigare varit sänkt så jag fick med en sänkningssats när jag köpte den, så idag så lossade jag framdämparna och satte dit de sänkningssatserna fram, bak så var det redan monterat den där U-prylen med fler hål i. Den var nu monterad på hojen och satt i översta hålet vilket motsvarar orginal avståndet, så jag flyttade helt enkelt ned den till det nedersta och sen fick jag lossa på några bultar för att släppa på kedjan som blev som en spänd stålvajer, därav frågan om jag kommer att behöva rikta bakvagnen... Hur nu det ska gå till... ?

Den blev rätt stumm i bak nu men det lilla jag provat den så känndes den som en go-cart i kurvorna... Ska sätta breddning på den med.
Frugan har beställt Nerfar och breddning till sin idag, så mycket intresserade visst schlagern henne så hon beställde delar istället.  ;D Duktig fru!!!

Hon ska beställa sänkning med, det blir nog den från Quad-Customs, tror det är den jag har med...  :headbang:
« Senast ändrad: 14 maj 2011 kl. 22:45:03 av Talle »
Hyosung 450 (Röd -07) + Fru med Hyosung 450 (Svart -07)

Utloggad Devil

SV: HJÄLP! Hyousung 450 Rapier startar inte - FIXAT
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2011 kl. 10:02:37 »
Det är skoj när tanten är med på noterna  ()p Frågan är vad som skulle hända om gumman här hemma hade en oxå....  :DV
Kanske säkrast att inte prova... ja gillar ju inte att bli frånkörd...  :(veryangry):  ;D
Honda ATC110...   -Utsliten
Polaris 250R...       -Klotad
Rapier 450...         -garantibytt...
Rapier 450 #2...    -Projekt Hyosung- =;)

Utloggad pigge1

SV: HJÄLP! Hyousung 450 Rapier startar inte - FIXAT
« Svar #11 skrivet: 14 augusti 2011 kl. 12:17:30 »
Hade samma problem med min igår.Hade bytt till mina offroaddäck och ville ut o köra o jag skulle starta .då orka den bara dra en gång och panelen slockna o relät börja klicka som fan.
tänkte fan nu har relät gått åt helvete i all panik.montera bort det o åkte till mc firma o dom hade inget sånt.när jag stog där tänkte jag batteri?åkte köpte ett mc batteri för 500 spänn o slängde i det .smack sa det o den starta på engång  :D Han som sålde det till mig sa att köp en laddare me o ladda varje månad för det är det vanligaste me mc åkare som kör ett par månader o inte underhålls laddar som bara kör säsong. jag fråga om det inte räcker med om man tar bort minuskabeln men ha sa det spelar ingen roll.men om jag tar bort hela batteriet då nixpix sa han du måste underhållsladda killen sa han hehehe.

 


Online just nu.

179 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Fraggler
Flest online idag: 190. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme