Kan kvaliten verkligen vara så fruktansvärt mycket bättre så man kan säga att en beg 3-400 mil raptor är mer hållbar än en ny 0 mil smc re?
På SMC:n är plasten avsevärt mycket hårdare och spricker betydligt tidigare.På Raptorn kan du dubbelvika plasten utan att den spricker... då missfärgas den oftast iofs, men andra plaster spricker långt innan den dubbelviks.Det är bara ETT exempel på skillnader som inte syns i teknisk spec.
Det spelar ju inte så stor roll vad det kostar då det mer eller mindre är omöjligt att förstöra plasten... men Yamaha har knappast billiga delar nej....men som sagt, man behöver sällan delar.
Citat från: Bagy skrivet 3 maj 2011 kl. 08:05:59Kan kvaliten verkligen vara så fruktansvärt mycket bättre så man kan säga att en beg 3-400 mil raptor är mer hållbar än en ny 0 mil smc re?3-400 mil är ingenting.Påskhelgen körde jag 130-140 mil i och förra helgen hade jag bara möjlighet att köra en av dagarna men då blev det 80 mil... så som sagt, 400 mil är INGENTING.Nytt är nytt ja, och Raptorerna börjar få problem med elen då den ofta byggts om rätt knapphändigt, men det är en helt annan maskin än en SMC.Både i utförande och i kvalité och i prestanda.Om du tex kör i skogen och fastnar mellan nån sten och ett träd, då kan man med Raptorn pressa sig igenom, plasten böjer sig och sen inte mer med det.På SMC:n är plasten avsevärt mycket hårdare och spricker betydligt tidigare.På Raptorn kan du dubbelvika plasten utan att den spricker... då missfärgas den oftast iofs, men andra plaster spricker långt innan den dubbelviks.Det är bara ETT exempel på skillnader som inte syns i teknisk spec.MEN, nytt är som sagt nytt, och vill man satsa på nytt så gör man ju självklart det.En sak till att betänka är detta med finansiering, inte alla som betalar kontant och ej heller alla som kan få lån på banken.MEN, då kan en dörr öppnas om man köper av handlare som kan fixa finansiering, och då oftast på nytt.Värdeminskningen (det är ju DET som är kostnaden, inte inköpspriset) blir dock större på en ny SMC än vad den blir på en begagnad Raptor... men som sagt, nytt är nytt och om du köper en SMC är det rätt enkelt att byta upp sig, medan det med en Raptor är betydligt svårare...
Hur kul är det att köpa en skabbig yammaha med repor och matt plast när man köper den beggad. För repig blir den iaf även om det är en yamma.Finns faktiskt köpare som vill ha puts.
Ska du göra en bra affär så kan du aldrig jämföra en ny och en begagnad för vilket märke det än är så förlorar den nya.
Jag har sett samma mönster som du de flesta som säljs är 06/074år från registrering, är det dags att sälja för det är första besiktningen som hägrar?