Haha, vem fan beställer bladmått från en ATV-handlare på nätet? Eller importerar själv och försöker kränga vidare?Har man varken Biltema, Jula eller något annat åker man till OKQ8, Mekonomen eller järnaffären och köper ett, oavsett om det kostar 50 spänn eller 200 spänn. Eller så lånar man av grannen...Behöver jag ett så behöver jag det nu, inte fasen orkar jag vänta på att någon restad pryl från nätbutiken kommer.silverspear - Om jag beställer ett bladmått av dig idag, när kommer det i brevlådan? (Hypotetisk fråga, bladmått har jag så det räcker...)
(undrar om du ställer dina ventiler på ett ungefär bara för du inte har rätt mått till hands?)
Citat från: silverspear skrivet 18 april 2011 kl. 09:58:26(undrar om du ställer dina ventiler på ett ungefär bara för du inte har rätt mått till hands?)Jag har rätt mått. Både i tum och millimeter.
Men dom som då inte har har ska dom köpa ett för 264kr?Eller höfta sig fram med Biltemas billiga?Förstår du nu vart jag ville komma?Kan resten av forummedlemmarna låna av dig då?Jag PM:ar dig gärna min adress .jag behöver ett 0.08 jätteschysst av dig!!!
Jag skall försöka förklara varför det kostar så mycket.Företaget som säljer dem skall:Betala moms (20 kr/hundralapp i vinst)Betala ut lön till anställda och ägare, vilket innebär att man skall betala 32% arbetsgivaravgift.Den anställde skall sedan betala 30-59% inkomstskatt beroende på var de bor och hur mycket de tjänar.Skulle det bli vinst kvar, som stannar i foretaget, typ såna pengar som används senare för att bygga ut eller renovera lokaler o liknande, så skall företaget innan man använder pengarna till detta betala ca 25% i F-skatt.Om det vore så enkelt att den som driver ATV-webshopen du kollat i verkligen tjänade 20 kr (själv) på att sälja ett bladmått skulle denna nog vara överlycklig.När jag räknar på marginalerna på de produkter jag säljer i min webshop så räknar jag med att ca 15-20% av bruttovinsten är pengar som jag kan ta ut i handen, och då är jag så liten att jag inte ens har några kostnader för lokaler och anställda.Vissa overheadkostnader för bokföring och revision har jag, men det blir inte så många procent av omsättningen som går till detta att det belastar resultatet så mycket.Lagerkostnader, svinn, reklamationer, och utgågna produkter som itne går sälja är dock en faktisk kostnad för alla som håller på.Säg t.ex. att du beställer hem 10 bladmått och säljer dem ed 20 kr i vinst, men inte blir av med de sista 2 bladmåtten, då är det helt plötsligt inte längre någon vinst.Att ha 95 kr i frakt är dock oskäligt högt pris, men å andra sidan, om de tjänar 50 rk prutto på att sälja bladmåttet, och det tar 15-20 minuter att expidiera beställningen så är det ändå ingen vidare bra affär.Såg för en tid sedan att det finns vissa, iofs lite större, företag som räknar med att det kostar ca 200 kr bara att skicka en faktura till kund.Antar att de då räknar med alla kostnader för kontorslokaler, speciell administrativ personal som bara arbetar med fakturering, bokföringen, revision mm.För egen del säljer hag helst inte alls prylar som ger mindre än 100 kr i bruttovinst/order, det är helt enkelt ingen ide att satsa så pass mycket tid på sånt som ger kanske 15-20 kr i fickan efter skatt.Sett till de priser du uppger gissar jag att företaget ifråga gör en bruttovinst på din order på ca 100-150 kr inklusive vinsten de gör på fraktkostnaden.Det ger ägaren, i runda slängar 15-30 kr i fickan, detta förutsatt att ägaren har väldigt låga overheadkostnader för verksamheten.Summa summarum så verkar den som driver webshopen som du beställt i ha ungefär samma krav på "pengar i fickan" för en försäljning som du själv har.Skillnaden mellan dig och honom är att du tänkt sälja svart, och han inte gör det.Detta är också skälet till att jag inte tillåter samköp och liknande i mina forum, eller som i ditt fall, ett samköp som gör att det blir liiite billigare för kunden, men du kanske slår undan fötterna på de som säljer vitt.Att svartförsäljning dessutom gör att vi får in mindre pengar till den allmänna välfärden är ytterligare ett skäl till att jag inte vill uppmuntra det hela, även om detta i grunden är en politisk fråga.